88 231 läst ·
95 svar
88k läst
95 svar
Att gräva ur en torpargrund - Från idé till färdig källare.
Efter en tuff tid som har varit den värsta i mitt liv med motgångar och allvarlig sjukdom i familjen så kommer här till slut fortsättningen på källarprojektet.
Genom allt så har källargrävningen delvis blivit ett sätt att utagera sina känslor så även om det har varit ett tungt arbete så har det varit ett sätt att fly vardagens bekymmer.
En del foton saknas då vi hade inbrott och fick, bland annat, datorn stulen.
När första utgrävningen skulle starta så gjordes en skiss över vad som skulle grävas ur.
Här är bilaga 168777 som verkar till att ha blivit korrupt när jag skapade tråden :
Efter flera års arbete fullföljdes planen och resultatet blev rätt så bra. Här är några bilder på det sista arbetet som utfördes:
Mellersta rummet med gjuten platta och oputsade väggar.
Innersta rummet, putsade och målade väggar med gjuten och slipad platta.
Korridor i mellersta rummet ner mot innersta rummet, putsade väggar och klinkers på golvet.
Bild tagen på samma ställe som en av de första bilderna som lades upp i tråden.
Här är en före och efter bild sida vid sida. Kan ni höra arga snickaren?
(TITTA TITTA, en otäckt elcentral, det är ju livsfarligt. DET BOR JU BARN HÄR!!!)
Ingång till innersta rummet.
Golvet i innersta rummet.
Allting blev så pass bra som det kunde bli under rådande omständigheter men det har ändå känts som att någonting har saknats...
Genom allt så har källargrävningen delvis blivit ett sätt att utagera sina känslor så även om det har varit ett tungt arbete så har det varit ett sätt att fly vardagens bekymmer.
En del foton saknas då vi hade inbrott och fick, bland annat, datorn stulen.
När första utgrävningen skulle starta så gjordes en skiss över vad som skulle grävas ur.
Här är bilaga 168777 som verkar till att ha blivit korrupt när jag skapade tråden :
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Efter flera års arbete fullföljdes planen och resultatet blev rätt så bra. Här är några bilder på det sista arbetet som utfördes:
Mellersta rummet med gjuten platta och oputsade väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Innersta rummet, putsade och målade väggar med gjuten och slipad platta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Korridor i mellersta rummet ner mot innersta rummet, putsade väggar och klinkers på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild tagen på samma ställe som en av de första bilderna som lades upp i tråden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Här är en före och efter bild sida vid sida. Kan ni höra arga snickaren?
(TITTA TITTA, en otäckt elcentral, det är ju livsfarligt. DET BOR JU BARN HÄR!!!)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ingång till innersta rummet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Golvet i innersta rummet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Allting blev så pass bra som det kunde bli under rådande omständigheter men det har ändå känts som att någonting har saknats...
Redigerat:
Så på det igen, ny plan ritades upp:
Som ni kan se på den uppdaterade ritningen så bestämde vi oss för att gräva ur under utbyggnaden på huset vilket visade sig vara betydligt mer arbete än vi kunde ana. Dåligt underliggande arbete av byggfirman som har byggt det men till deras försvar så räknade dom nog kallt med att det aldrig skulle upptäckas!
En annan anledning till att vi började gräva ur denna sektionen var att vi hade börjat få sättningar i utbyggnaden och när någon gick på golvet så skakade hela den gjutna plattan. Vår tvättstuga ligger i denna delen av huset och när tvättmaskin och/eller torktumlare centrifugerade så vibrerade allt i rummen.
Det som inte är med på denna ritning är trappnedgången som också var dålig och behövde också göras om.
Man hade kunnat göra en enkel gjuten trappa men då vi har haft vissa fuktproblem med de gamla ytterväggarna i den nyutgrävda källaren så bestämde vi oss för att gräva ut fullt djup utanför källaren där trappan ska vara.
Under arbetets gång så har vi fått en mycket bättre förståelse för var dessa problem härstammar från vilket det kommer bilder och förklaring på.
Här kommer lite inledande bilder på hur det såg ut innan vi började:
Utanför källaren.
Trappan ner till källaren.
Krypgrunden under utbyggnaden.
Inifrån den utgrävda delen.
Fler uppdateringar kommer löpande under helgen!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Som ni kan se på den uppdaterade ritningen så bestämde vi oss för att gräva ur under utbyggnaden på huset vilket visade sig vara betydligt mer arbete än vi kunde ana. Dåligt underliggande arbete av byggfirman som har byggt det men till deras försvar så räknade dom nog kallt med att det aldrig skulle upptäckas!
En annan anledning till att vi började gräva ur denna sektionen var att vi hade börjat få sättningar i utbyggnaden och när någon gick på golvet så skakade hela den gjutna plattan. Vår tvättstuga ligger i denna delen av huset och när tvättmaskin och/eller torktumlare centrifugerade så vibrerade allt i rummen.
Det som inte är med på denna ritning är trappnedgången som också var dålig och behövde också göras om.
Man hade kunnat göra en enkel gjuten trappa men då vi har haft vissa fuktproblem med de gamla ytterväggarna i den nyutgrävda källaren så bestämde vi oss för att gräva ut fullt djup utanför källaren där trappan ska vara.
Under arbetets gång så har vi fått en mycket bättre förståelse för var dessa problem härstammar från vilket det kommer bilder och förklaring på.
Här kommer lite inledande bilder på hur det såg ut innan vi började:
Utanför källaren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trappan ner till källaren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Krypgrunden under utbyggnaden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inifrån den utgrävda delen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fler uppdateringar kommer löpande under helgen!
Redigerat:
In med en container på 14 kubik och så var grävningen igång!
Det kom till att åtgå flertalet containers innan utgrävningen var färdigställd.
Trappan har bilats bort och stödmuren är riven.
Först såg det ok ut, ett gammalt avlopp, ett vattenrör? och en gammalstödmur från en trappa...
Sen kom där ett gammalt dränage...
Så här långt kändes det rimligt och där kom brunnen som vattenröret var kopplat till.
De gamla väggarna går ganska så djupt ner.
Sen kom avloppet från huset!
Det gör tydligen en 270 graders sväng runt baksidan på huset istället för 90 grader via framsidan...
Bild från ingången.
Nu börjar det bli blött. Det följer med ungefär lika mycket lera under stövlarna som i hinkarna!
För att kunna jobba vidare fick vi gräva en ränna och lägga ner filtermatta, dränagerör och makadam.
Denna kopplade vi till brunnen som förseddes med en dränkbar pump.
För att få det lite drägligare så valde vi att lägga ett tung lager makadam över all leran.
Värmefläkten var perfekt för att ge ett distraherande ljud så att man slapp tänka på hur jäkla kallt det var att stå och gräva på vintern...
Hur djup kan den murade brunnen vara?
Vi pumpade ur några kubikmeter vatten för att ta redan på saken, cirka 6meter!
Uppe vid locket var den 80cm i diameter men nere vid botten så var den nästan 2m!
Brunnen pumpas och rivs ned till den blivande golvhöjden. Notera vattennivån i brunnen!
December 2017 kom första olyckan.
Marken är så pass mjuk att den inte håller för sin egen vikt och rasar ner i utgrävnaden, värmepumpen bli första offret.
Tur att locket till källaren var stängt annars hade pumpen garanterat blivit förstörd.
Det kändes som att det var läge för ett bättre sätt att ta sig upp och ner ur källaren utan att behöva klättra.
Trappan var värd varenda minut som vi la på den. (Vilket i och för sig inte var särskilt många)
Notera de gröna vattenslangarna från Biltema som passerar över trappan. Detta fick bli den "tillfälliga" nya inkopplingen av värmepumpen. Klämkopplingar i båda ändar och slang emellan. Vi köpte även isolering till slangarna men den har inte blivit monterad och kommer aldrig heller att bli det men tanken var god!
Då var arbetet igång med att gräva ur under väggarna och gjuta segment.
Till skillnad från tidigare gjutningar så använder vi nu stämp för att fixera formen, MYCKET enklare!
Här har vi grävt ur in till den vägg vi gjutit upp när vi grävde ur den andra delen av torpargrunden.
Till familjens förvåning *host, host* så hade en del armeringsjärn blivit så pass långa att dom stack in en bra bit genom gjutningen. Så pass mycket att det gick att fästa de nya armeringsjärnen i dom.
Jag blev även anklagad för att ha planerat denna andra etapp av utgrävning redan när vi höll på med den första vilket kanske inte var en helt realistisk tanke...
På de ställen där dom inte gjorde det borrade vi och satte plugg och skruv som vi fäste järnen med.
Sista segmentet under den gamla ytterväggen färdigställs.
Notera att vi valde att även armera ihop väggen med sulan som vi först gjuter.
Tanken med denna var dels att öka anläggningsytan emot marken för den nya väggen och dels för att ha något att ställa gjutformen på.
Vad vi inte tänkte på när vi grävde ur den gamla delen av huset var att för att få samma takhöjd i gamla och nya delen så var vi tvungna att gräva djupare på den nya delen då taket var lägre här. På bilden kan man se att den gamla delen slutar några decimeter högre upp.
Det kom till att åtgå flertalet containers innan utgrävningen var färdigställd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trappan har bilats bort och stödmuren är riven.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Först såg det ok ut, ett gammalt avlopp, ett vattenrör? och en gammalstödmur från en trappa...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sen kom där ett gammalt dränage...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så här långt kändes det rimligt och där kom brunnen som vattenröret var kopplat till.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
De gamla väggarna går ganska så djupt ner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sen kom avloppet från huset!
Det gör tydligen en 270 graders sväng runt baksidan på huset istället för 90 grader via framsidan...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild från ingången.
Nu börjar det bli blött. Det följer med ungefär lika mycket lera under stövlarna som i hinkarna!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
För att kunna jobba vidare fick vi gräva en ränna och lägga ner filtermatta, dränagerör och makadam.
Denna kopplade vi till brunnen som förseddes med en dränkbar pump.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
För att få det lite drägligare så valde vi att lägga ett tung lager makadam över all leran.
Värmefläkten var perfekt för att ge ett distraherande ljud så att man slapp tänka på hur jäkla kallt det var att stå och gräva på vintern...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur djup kan den murade brunnen vara?
Vi pumpade ur några kubikmeter vatten för att ta redan på saken, cirka 6meter!
Uppe vid locket var den 80cm i diameter men nere vid botten så var den nästan 2m!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Brunnen pumpas och rivs ned till den blivande golvhöjden. Notera vattennivån i brunnen!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
December 2017 kom första olyckan.
Marken är så pass mjuk att den inte håller för sin egen vikt och rasar ner i utgrävnaden, värmepumpen bli första offret.
Tur att locket till källaren var stängt annars hade pumpen garanterat blivit förstörd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det kändes som att det var läge för ett bättre sätt att ta sig upp och ner ur källaren utan att behöva klättra.
Trappan var värd varenda minut som vi la på den. (Vilket i och för sig inte var särskilt många)
Notera de gröna vattenslangarna från Biltema som passerar över trappan. Detta fick bli den "tillfälliga" nya inkopplingen av värmepumpen. Klämkopplingar i båda ändar och slang emellan. Vi köpte även isolering till slangarna men den har inte blivit monterad och kommer aldrig heller att bli det men tanken var god!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Då var arbetet igång med att gräva ur under väggarna och gjuta segment.
Till skillnad från tidigare gjutningar så använder vi nu stämp för att fixera formen, MYCKET enklare!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Här har vi grävt ur in till den vägg vi gjutit upp när vi grävde ur den andra delen av torpargrunden.
Till familjens förvåning *host, host* så hade en del armeringsjärn blivit så pass långa att dom stack in en bra bit genom gjutningen. Så pass mycket att det gick att fästa de nya armeringsjärnen i dom.
Jag blev även anklagad för att ha planerat denna andra etapp av utgrävning redan när vi höll på med den första vilket kanske inte var en helt realistisk tanke...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
På de ställen där dom inte gjorde det borrade vi och satte plugg och skruv som vi fäste järnen med.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sista segmentet under den gamla ytterväggen färdigställs.
Notera att vi valde att även armera ihop väggen med sulan som vi först gjuter.
Tanken med denna var dels att öka anläggningsytan emot marken för den nya väggen och dels för att ha något att ställa gjutformen på.
Vad vi inte tänkte på när vi grävde ur den gamla delen av huset var att för att få samma takhöjd i gamla och nya delen så var vi tvungna att gräva djupare på den nya delen då taket var lägre här. På bilden kan man se att den gamla delen slutar några decimeter högre upp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Två saker störde mig med arbetsförfarande när vi grävde ur den första delen.
1. Vi grävde inte ut under hela väggen på alla ställen, enbart under innerväggarna.
2. Vi isolerade/vattensäkrade inte utåt.
Detta bestämde jag mig för att göra i den nya delen. Väggarna är helt urgrävda plus ytterligare 5cm för att vara helt säker på att hela väggen får ordentligt stöd. Dessutom valde vi att gräva ur ytterligare 10cm för att sätta XPS300 isolering.
För att slippa problem med fukt och fukt i isoleringen valde jag det mest kompakta jag kunde hitta, alltså XPS300, som är anpassat för isolering av t.ex. allmänna vägar och broar som utsätts för tung trafik.
Jag har läst på en hel del om isolering och om jag har förstått det hela rätt så absorberar XPS väldigt lite vatten. Däremot läste jag om en kille här på forumet som hade använt XPS som isolering i sitt lock på badtunnan och han var allt annat än nöjd. Det verkar som att vattenånga kan tränga in även i XPS men inte vatten.
För att undvika onödiga risker med vatten som står och trycker emot isolering så kopierade vi Isovers recept på deras Styrofoam Perimate och fräste spår i isoleringen, med en överhandsfräs, och därefter limmades en filtermatta utanpå. Resultatet är jag väldigt nöjd med, även om det tog många timmar att fräsa, och här är en bild.
Hade det varit enkelt att få tag på Styrofoam Perimate så hade vi använt detta men vi hittade ingen butik som hade den som lagervara och eftersom vi inte ville vänta så fick vi tillverka egna skivor.
Första segmentet som grävdes ur och göts fick endast 10cm ospårad isolering, något som jag sedan bittert ångrade när vi bestämde oss för att frässpår och filtermatta var något som vi inte ville vara utan. Jag ville heller inte skippa detta på den första delen, som vi redan hade gjutit, för att sedan sätta det på resten. Då jag dessutom kände att 10cm var i tunnaste laget valde vi att lägga ett extra lager isolering utanpå det andra.
Det tog kanske upp emot en arbetsdag att ligga klämd in bakom det gjutna segmentet med en handspade och gräva ut ett mellanrum mellan jord och isolering där vi sedan tryckte in ett extra lager isolering men det blev åtgärdat.
Slutgiltig konstruktion blev med andra ord 20 cm XPS som limmades ihop med Casco Superset, med frässpår på den yttre sidan och limmad filtermatta.
Isoleringen ställdes på den gjutna bottenplattan och har inte direktkontakt med marken.
Bakom sulan lades 110 mm avloppsrör som perforerades med 5 mm borr och slutligen lindades med filtermatta. Anledningen till att avloppsrör användes istället för dränagerör var att dessa var lättare att sammanfoga när man måste förlägga röret i 1 m segment.
Dessa rör, som ligger runt hela utbyggnaden, kopplades även ihop med brunnen på långsidan. Ena ändan drogs upp till markytan och den andra ändan kopplades till en inspektionsbrunn. På detta sättet dräneras även brunnen så att nivån inte kan stiga för högt och översvämma källaren. Samtidigt finns möjligheten att spola dränaget.
Här saknas bilder från denna perioden som mest troligt försvann vid inbrottet och datorstölden.
När byggfirman som en gång i tiden byggde tillbyggnaden göt sulan, som de sedan murade lecablocksväggen på, så blev denna ganska så bred och för att inte tappa för mycket utrymme bestämde jag mig så klart för att denna skulle bort?
För att inte utsätta konstruktionen för alltför mycket påfrestning föll valet på att borra och hugga. Med 5-10 cm mellanrum borrades med 20 mm borr och cirka 50 cm djupt. Två slagborrmaskiner fick sätta livet till och händerna vibrerade i upp till en timme efter varje borrningssession vilket nog inte var helt hälsosamt.
Ett av "byggfusken som jag tidigare annonserade om kan ses på nästa bild.
Gissningsvis felberäknade man djupet som behövdes för att göra sulan till väggen och på grund av detta så hade man för lite betong för att färdigställa grunden och valde då fyllnadsmassor.
Dessa massor bestod uppenbarligen av tegelstenar från den skorsten som man tidigare hade rivit inne i huset och därmed medföljande sot. Om ni någonsin har provat att mura med tegelstenar täckta med sot ifrån en gammal skorsten så vet ni vad detta innebär? Just det, ingenting fäster på ytan!
Dessutom har antingen stressat eller varit ignorant och bara öst ner tegelstenarna i gjutningen.. Oavsett hur det egentligen gick till så kan jag i varje fall konstatera att det har inneburit stora hålrum mellan stenarna och i vissa segment har stenarna inte suttit fast alls. Nerifrån och upp kan sulan beskrivas som:
1. 5cm betong.
2. 20-30cm lösa sotiga tegelstenar som har gått att plocka bort för hand.
3. 5cm betong.
De första segmenten som göts fick behålla denna värdelösa konstruktion medans vi efter några segment kom till insikt att det inte kommer till att hålla. Så det var bara till att bort stenarna och gjutningen och ersatta med ny betong.
På de segment där vi inte bilade bort rinner vattnet in när det regnar kraftigt. Lösningen på detta kommer få bli att borra in i tegelstenarna med ett 30 mm borr för att sedan bygga gjutform och fylla upp med expanderbetong som får rinna in i borrhål, mellan tegelstenar samt in i icke utvändigt synliga hålrum.
Ett exempel på delar av väggen som var någonstans emellan ok och helt värdelösa kan ses på bilderna nedan.
Detta segment behölls tyvärr och måste åtgärdas/förbättras i efterhand.
Detta segment togs bort helt innan gjutning.
Nästa bekymmer som förföljde oss genom hela arbetet med den yttre väggen var att marken utanför rasade in gång på gång och trillade även ner i den icke stelnade betongen. Dessa massor fick grävas bort när betongen väl hade stelnat och det som satt för djupt i betongen för att grävas fick spolas bort med högtryckstvätten.
Detta innebar att man ibland fick låta bli att sätta armeringsmattan i bottengjutningen då det i princip blev omöjligt att få bort rasmassorna.
Istället fick man placera ett mothåll med form och horisontella stämp.
Här är ett exempel på en av gjutningarna där det har rasat in.
1. Vi grävde inte ut under hela väggen på alla ställen, enbart under innerväggarna.
2. Vi isolerade/vattensäkrade inte utåt.
Detta bestämde jag mig för att göra i den nya delen. Väggarna är helt urgrävda plus ytterligare 5cm för att vara helt säker på att hela väggen får ordentligt stöd. Dessutom valde vi att gräva ur ytterligare 10cm för att sätta XPS300 isolering.
För att slippa problem med fukt och fukt i isoleringen valde jag det mest kompakta jag kunde hitta, alltså XPS300, som är anpassat för isolering av t.ex. allmänna vägar och broar som utsätts för tung trafik.
Jag har läst på en hel del om isolering och om jag har förstått det hela rätt så absorberar XPS väldigt lite vatten. Däremot läste jag om en kille här på forumet som hade använt XPS som isolering i sitt lock på badtunnan och han var allt annat än nöjd. Det verkar som att vattenånga kan tränga in även i XPS men inte vatten.
För att undvika onödiga risker med vatten som står och trycker emot isolering så kopierade vi Isovers recept på deras Styrofoam Perimate och fräste spår i isoleringen, med en överhandsfräs, och därefter limmades en filtermatta utanpå. Resultatet är jag väldigt nöjd med, även om det tog många timmar att fräsa, och här är en bild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hade det varit enkelt att få tag på Styrofoam Perimate så hade vi använt detta men vi hittade ingen butik som hade den som lagervara och eftersom vi inte ville vänta så fick vi tillverka egna skivor.
Första segmentet som grävdes ur och göts fick endast 10cm ospårad isolering, något som jag sedan bittert ångrade när vi bestämde oss för att frässpår och filtermatta var något som vi inte ville vara utan. Jag ville heller inte skippa detta på den första delen, som vi redan hade gjutit, för att sedan sätta det på resten. Då jag dessutom kände att 10cm var i tunnaste laget valde vi att lägga ett extra lager isolering utanpå det andra.
Det tog kanske upp emot en arbetsdag att ligga klämd in bakom det gjutna segmentet med en handspade och gräva ut ett mellanrum mellan jord och isolering där vi sedan tryckte in ett extra lager isolering men det blev åtgärdat.
Slutgiltig konstruktion blev med andra ord 20 cm XPS som limmades ihop med Casco Superset, med frässpår på den yttre sidan och limmad filtermatta.
Isoleringen ställdes på den gjutna bottenplattan och har inte direktkontakt med marken.
Bakom sulan lades 110 mm avloppsrör som perforerades med 5 mm borr och slutligen lindades med filtermatta. Anledningen till att avloppsrör användes istället för dränagerör var att dessa var lättare att sammanfoga när man måste förlägga röret i 1 m segment.
Dessa rör, som ligger runt hela utbyggnaden, kopplades även ihop med brunnen på långsidan. Ena ändan drogs upp till markytan och den andra ändan kopplades till en inspektionsbrunn. På detta sättet dräneras även brunnen så att nivån inte kan stiga för högt och översvämma källaren. Samtidigt finns möjligheten att spola dränaget.
Här saknas bilder från denna perioden som mest troligt försvann vid inbrottet och datorstölden.
När byggfirman som en gång i tiden byggde tillbyggnaden göt sulan, som de sedan murade lecablocksväggen på, så blev denna ganska så bred och för att inte tappa för mycket utrymme bestämde jag mig så klart för att denna skulle bort?
För att inte utsätta konstruktionen för alltför mycket påfrestning föll valet på att borra och hugga. Med 5-10 cm mellanrum borrades med 20 mm borr och cirka 50 cm djupt. Två slagborrmaskiner fick sätta livet till och händerna vibrerade i upp till en timme efter varje borrningssession vilket nog inte var helt hälsosamt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett av "byggfusken som jag tidigare annonserade om kan ses på nästa bild.
Gissningsvis felberäknade man djupet som behövdes för att göra sulan till väggen och på grund av detta så hade man för lite betong för att färdigställa grunden och valde då fyllnadsmassor.
Dessa massor bestod uppenbarligen av tegelstenar från den skorsten som man tidigare hade rivit inne i huset och därmed medföljande sot. Om ni någonsin har provat att mura med tegelstenar täckta med sot ifrån en gammal skorsten så vet ni vad detta innebär? Just det, ingenting fäster på ytan!
Dessutom har antingen stressat eller varit ignorant och bara öst ner tegelstenarna i gjutningen.. Oavsett hur det egentligen gick till så kan jag i varje fall konstatera att det har inneburit stora hålrum mellan stenarna och i vissa segment har stenarna inte suttit fast alls. Nerifrån och upp kan sulan beskrivas som:
1. 5cm betong.
2. 20-30cm lösa sotiga tegelstenar som har gått att plocka bort för hand.
3. 5cm betong.
De första segmenten som göts fick behålla denna värdelösa konstruktion medans vi efter några segment kom till insikt att det inte kommer till att hålla. Så det var bara till att bort stenarna och gjutningen och ersatta med ny betong.
På de segment där vi inte bilade bort rinner vattnet in när det regnar kraftigt. Lösningen på detta kommer få bli att borra in i tegelstenarna med ett 30 mm borr för att sedan bygga gjutform och fylla upp med expanderbetong som får rinna in i borrhål, mellan tegelstenar samt in i icke utvändigt synliga hålrum.
Ett exempel på delar av väggen som var någonstans emellan ok och helt värdelösa kan ses på bilderna nedan.
Detta segment behölls tyvärr och måste åtgärdas/förbättras i efterhand.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Detta segment togs bort helt innan gjutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nästa bekymmer som förföljde oss genom hela arbetet med den yttre väggen var att marken utanför rasade in gång på gång och trillade även ner i den icke stelnade betongen. Dessa massor fick grävas bort när betongen väl hade stelnat och det som satt för djupt i betongen för att grävas fick spolas bort med högtryckstvätten.
Detta innebar att man ibland fick låta bli att sätta armeringsmattan i bottengjutningen då det i princip blev omöjligt att få bort rasmassorna.
Istället fick man placera ett mothåll med form och horisontella stämp.
Här är ett exempel på en av gjutningarna där det har rasat in.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nästa stora bekymmer kom när vi grävde runt den gamla brunnen.
Först var jag imponerad av hur någon kunde ha grävt ett konformat 6 meter djupt hål och sedan teglat den nerifrån och upp? Snacka om ballar av stål!
När vi sen grävde i massorna runt brunnen insåg vi snabbt hur det egentligen har gått till när brunnen grävdes.
Först gräver man ett jättelikt hål format som en uppochnedvänd kon, sedan teglar man det nerifrån och upp samtidigt som man lägger fyllnadsmassor runt om brunnen...
Även om det kanske kan vara någonstans mellan 50-100år sedan brunnen grävdes så var inte fyllnadsmassorna stabila.
Det som vi fick uppleva när vi stod och tittade på leran kan närmast efterliknas med de sprickbildningar som upppstår när Scrat, den sabeltandade ekorren i Ice Age, försänker sina ekollon ner i inlandsisen.
Det blev några extremt stressiga minuter när vi sprang omkring som yra höns och stämpade leran under väggarna allt vad vi kunde. Efter detta började ett tidsödande arbete med att bit för bit försöka plocka bort delar av den lera som hade rasat in och försöka gjuta upp väggen bit för bit. Ett av problemen var att mitt i allt kaos så hade vi en brunn i vägen...
Nedan är en liten bildserie för att försöka visualisera problemet som tog en arbetsvecka att åtgärda.
Massorna väller in.
Till slut hade det rasat in så pass mycket att det var håltomt kanske en halv meter ut under trädäcket.
Även längs med den gjutna väggen väller massorna ut...
Massorna är bortplockade, form byggd och armering på plats.
Här syns även dränageröret som går till brunnen.
Gjutning runt brunnen på plats.
Till slut så kom isolering och armering äntligen på plats.
Det blev lite rörigt med alla stämp innan vi fick ordning på gjutningen.
Här syns delar av de massor som lossnade och började trilla in.
Först var jag imponerad av hur någon kunde ha grävt ett konformat 6 meter djupt hål och sedan teglat den nerifrån och upp? Snacka om ballar av stål!
När vi sen grävde i massorna runt brunnen insåg vi snabbt hur det egentligen har gått till när brunnen grävdes.
Först gräver man ett jättelikt hål format som en uppochnedvänd kon, sedan teglar man det nerifrån och upp samtidigt som man lägger fyllnadsmassor runt om brunnen...
Även om det kanske kan vara någonstans mellan 50-100år sedan brunnen grävdes så var inte fyllnadsmassorna stabila.
Det som vi fick uppleva när vi stod och tittade på leran kan närmast efterliknas med de sprickbildningar som upppstår när Scrat, den sabeltandade ekorren i Ice Age, försänker sina ekollon ner i inlandsisen.
Det blev några extremt stressiga minuter när vi sprang omkring som yra höns och stämpade leran under väggarna allt vad vi kunde. Efter detta började ett tidsödande arbete med att bit för bit försöka plocka bort delar av den lera som hade rasat in och försöka gjuta upp väggen bit för bit. Ett av problemen var att mitt i allt kaos så hade vi en brunn i vägen...
Nedan är en liten bildserie för att försöka visualisera problemet som tog en arbetsvecka att åtgärda.
Massorna väller in.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Till slut hade det rasat in så pass mycket att det var håltomt kanske en halv meter ut under trädäcket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Även längs med den gjutna väggen väller massorna ut...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Massorna är bortplockade, form byggd och armering på plats.
Här syns även dränageröret som går till brunnen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gjutning runt brunnen på plats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Till slut så kom isolering och armering äntligen på plats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det blev lite rörigt med alla stämp innan vi fick ordning på gjutningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Här syns delar av de massor som lossnade och började trilla in.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
När väggarna väl var avklarade så kom framstegen ganska så fort. (jämförelsevis)
Sista biten yttervägg göts som ett T där den nya ytterväggen och den gamla fd. ytterväggen möts.
Här visade det sig att marken hade satt sig och den nya ytterväggen hade släppt från den gamla, väggen hängde i princip löst. Efter att detta segment var gjutet försvann mycket av vibrationerna när man går inne i huset!
Med facit i hand så om man tittar på den inre kortsidan kan man se att denna har satt sig ganska så rejält, både inne vid den gamla ytterväggen och vid brunnen.
Ett spår gjordes i väggen för att kunna leda in värmerör från luft/vattenpump samt golvvärmerör till pannrummet.
Hålet till inspektionsbrunnen för dränagerören grävt. Även här rasar marken runt hålet.
Brunnen på plats och rören indragna.
Dags att gjuta stödmuren till trappnedgången. Bottenplattan till muren är gjuten och armeringsnät till muren är satta.
Gjutformen är på plats på insidan och på utsidan använder vi 50 mm XPS300 som gjutform och utanför den fyller vi upp med en blandning av singel och makadam. För att frigoliten inte ska ge sig för mycket fyller vi upp betong och makadam i ungefär samma tempo. Ett antal distanser har även placerats mellan gjutform och frigolit som plockas bort efterhand som formen fylls upp med betong.
Då var väggen gjuten!
Till skillnad från tidigare gjutningar gjordes formen med OSB vilket gav ett annorlunda resultat på ytan. Ska man slipa ner mönstret eller ska man behålla den som den är och enbart måla?
Golvet isolerades med 50 mm XPS, därefter lades 6150 armeringsnät och sen 100-130 mm betong. Ett fall byggdes i betongen på 10 mm per meter ner mot brunnen.
Uppbyggnaden av golvet är enligt följande, nerifrån och upp:
100-150 mm makadam
dubbla lager diffusionstät plast, 0.2mm
100 mm Kingspan PIR isolering
6150 armeringsnät
16mm golvvärmerör från Roth med tillhörande rörhållarlister och distanser mellan dessa
Isoleringen är tejpad med aluminiumtejp och ytterkanterna är skummade med PU-skum, allt enligt Ingenjörens rekommendation på Kingspan!
I makadamet la vi ner 32mm Alu Pex rör med 15 mm PIR isolering tillsammans med VP-20 rör för inkoppling till värmepumpen.
Längs ytterkanterna har vi satt 20mm XPS och sen är det bara till att gjuta.
Golvet gjutet, här är det slutgiltiga resultatet för brunnen.
Fotot taget från ingången.
Taget i hörnan vid brunnen.
Golvet är slipat med slipmaskin från Cramo. Hela golvytan är +/-3 mm förutom de två innersta hörnen som blev något lägre. Inte illa med tanke på att betongen blandades i cementblandare, eller rättare sagt tre stycken. Självklart gav den första blandaren upp under första blandningen så golvet fick färdigställas med två styck. 5 ton betong blev det.
Rören löper snyggt upp genom försänkningen i väggen. Dock så är vi lite osäkra på hur vi ska göra för att bli av med avloppsröret.
Kvarstående arbete är att flytta avloppsröret, bygga en trappa, sätta in ytterdörr och fönster samt att slänga 2 ton puts på väggarna men detta jobbet känns som en barnlek jämfört med allt det jobb som tidigare utförts.
Enda nergången till källaren är nu utifrån. Från början var tanken att bygga ett schakt på utsidan av utbyggnaden och sätta in en hiss men eftersom den hörnan av byggnaden var så pass dålig såg vi inget annat alternativ än att gjuta igen den. Frågan är nu hur man ordnar en nergång inifrån huset...
Sista biten yttervägg göts som ett T där den nya ytterväggen och den gamla fd. ytterväggen möts.
Här visade det sig att marken hade satt sig och den nya ytterväggen hade släppt från den gamla, väggen hängde i princip löst. Efter att detta segment var gjutet försvann mycket av vibrationerna när man går inne i huset!
Med facit i hand så om man tittar på den inre kortsidan kan man se att denna har satt sig ganska så rejält, både inne vid den gamla ytterväggen och vid brunnen.
Ett spår gjordes i väggen för att kunna leda in värmerör från luft/vattenpump samt golvvärmerör till pannrummet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hålet till inspektionsbrunnen för dränagerören grävt. Även här rasar marken runt hålet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Brunnen på plats och rören indragna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Dags att gjuta stödmuren till trappnedgången. Bottenplattan till muren är gjuten och armeringsnät till muren är satta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gjutformen är på plats på insidan och på utsidan använder vi 50 mm XPS300 som gjutform och utanför den fyller vi upp med en blandning av singel och makadam. För att frigoliten inte ska ge sig för mycket fyller vi upp betong och makadam i ungefär samma tempo. Ett antal distanser har även placerats mellan gjutform och frigolit som plockas bort efterhand som formen fylls upp med betong.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Då var väggen gjuten!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Till skillnad från tidigare gjutningar gjordes formen med OSB vilket gav ett annorlunda resultat på ytan. Ska man slipa ner mönstret eller ska man behålla den som den är och enbart måla?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Golvet isolerades med 50 mm XPS, därefter lades 6150 armeringsnät och sen 100-130 mm betong. Ett fall byggdes i betongen på 10 mm per meter ner mot brunnen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Uppbyggnaden av golvet är enligt följande, nerifrån och upp:
100-150 mm makadam
dubbla lager diffusionstät plast, 0.2mm
100 mm Kingspan PIR isolering
6150 armeringsnät
16mm golvvärmerör från Roth med tillhörande rörhållarlister och distanser mellan dessa
Isoleringen är tejpad med aluminiumtejp och ytterkanterna är skummade med PU-skum, allt enligt Ingenjörens rekommendation på Kingspan!
I makadamet la vi ner 32mm Alu Pex rör med 15 mm PIR isolering tillsammans med VP-20 rör för inkoppling till värmepumpen.
Längs ytterkanterna har vi satt 20mm XPS och sen är det bara till att gjuta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Golvet gjutet, här är det slutgiltiga resultatet för brunnen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fotot taget från ingången.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Taget i hörnan vid brunnen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Golvet är slipat med slipmaskin från Cramo. Hela golvytan är +/-3 mm förutom de två innersta hörnen som blev något lägre. Inte illa med tanke på att betongen blandades i cementblandare, eller rättare sagt tre stycken. Självklart gav den första blandaren upp under första blandningen så golvet fick färdigställas med två styck. 5 ton betong blev det.
Rören löper snyggt upp genom försänkningen i väggen. Dock så är vi lite osäkra på hur vi ska göra för att bli av med avloppsröret.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kvarstående arbete är att flytta avloppsröret, bygga en trappa, sätta in ytterdörr och fönster samt att slänga 2 ton puts på väggarna men detta jobbet känns som en barnlek jämfört med allt det jobb som tidigare utförts.
Enda nergången till källaren är nu utifrån. Från början var tanken att bygga ett schakt på utsidan av utbyggnaden och sätta in en hiss men eftersom den hörnan av byggnaden var så pass dålig såg vi inget annat alternativ än att gjuta igen den. Frågan är nu hur man ordnar en nergång inifrån huset...
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "aluminiumtejp"
Aluminiumtejp
Aluminiumtejp är en robust och flexibel lösning för olika projekt. Den är idealisk för att fästa, reparera och försegla metallytor och värmekänslig elektronik. Den är också vädertålig, vilket gör den lämplig för både inomhus- och
Läs mer
Medlem
· Västra Götaland
· 88 inlägg
Hej
Följer denna tråd med intresse då jag själv funderar på att gräva ut, sänka sulan och få till källare under delar av huset som bara har krypgrund.
Själv funderar jag på att gräva både invändigt och utvändigt parallellt lagom längd och gjuta eller mura korta etapper. Av vilken anledning valde du att bara göra det från insidan?
Fattar att det givetvis skulle vara mycket grävande iom djupet utvändigt men känns som att du fått kämpa mycket med inrasade massor och svårt att säkra upp. Dränering och isoleringen verkar svårt att få till på ett bra sätt inifrån.
//per
Följer denna tråd med intresse då jag själv funderar på att gräva ut, sänka sulan och få till källare under delar av huset som bara har krypgrund.
Själv funderar jag på att gräva både invändigt och utvändigt parallellt lagom längd och gjuta eller mura korta etapper. Av vilken anledning valde du att bara göra det från insidan?
Fattar att det givetvis skulle vara mycket grävande iom djupet utvändigt men känns som att du fått kämpa mycket med inrasade massor och svårt att säkra upp. Dränering och isoleringen verkar svårt att få till på ett bra sätt inifrån.
//per
Redigerat:
Hade jag vetat att det skulle rasa så pass mycket som det har gjort så hade jag nog gjort annorlunda.S skogsliden skrev:Hej
Följer denna tråd med intresse då jag själv funderar på att gräva ut, sänka sulan och få till källare under delar av huset som bara har krypgrund.
Själv funderar jag på att gräva både invändigt och utvändigt parallellt lagom längd och gjuta eller mura korta etapper. Av vilken anledning valde du att bara göra det från insidan?
Fattar att det givetvis skulle vara mycket grävande iom djupet utvändigt men känns som att du fått kämpa mycket med inrasade massor och svårt att säkra upp. Dränering och isoleringen verkar svårt att få till på ett bra sätt inifrån.
//per
När vi grävde ur den gamla delen så var ras aldrig något problem för marken var både orörd och helt bestående av lera.
Längs resans gång har jag flera gånger tänkt tanken på att gräva både utvändigt och invändigt parallellt. Frågan är om det hade blivit bättre eller sämre i mitt fall. Då hade risken kanske varit att det hade rasat ohämmat under större delar av väggen utan möjlighet att stämpa.
Du har helt rätt i att det var mycket jobb med dränering och isolering inifrån, det hade garanterat varit lättare utifrån. Den lilla fördel som vi hade med vårt tillvägagångssätt var att vi kunde använda isoleringen som utvändig gjutform och att vi grävde ur minimalt av marken utanför vilket minimerade risken för allvarliga/allvarligare ras.
Ett annat problem med att gräva från båda sidorna är att det blir många småhål vilket i sin tur innebär att det blir svårt att gräva med maskin. Något som vi testade och märkte enorm skillnad på var att antingen gräva hål på olika ställen och gjuta och låta segmenten få en chans att ta upp lasten från väggen eller att gräva nästa hål bredvid det senaste.
I det första fallet fick vi minimalt, nästan obefintligt med sättningar medans sprickor och sättningar kom nästan omedelbart med den andra metoden.
När man gör jobbet så får man även bestämma sig för om man vill ha utrymmet lite mer källaraktigt eller om man vill ha ett perfekt inomhusklimat. Samma sak gäller huruvida man är redo att offra lite utrymme och kör på stödmur eller om man vill gräva ur helt under de bärande väggarna. Vi valde att inte offra något utrymme, gräva ur allt, isolera ordentligt och få samma klimat i källaren som i resten av huset.
Oavsett vilket så kan jag rekommendera två saker som jag inte skrev särskilt tydligt i tråden. När du har grävt ur ett segment, rengör den gamla betongen från jord, lera och annat löst material med en högtryckstvätt. Samma sak när du gräver ur bredvid ett nygjutet segment, använd högtryckstvätten för att rengöra betongen. Från början använde vi en stålborste och det kunde ta timmar att skrapa betongen och inte blev det helt rent trots det. Med högtryckstvätten blir det rent på 5 minuter!
Får du inte bort all jord från sidorna mellan de gjutna segmenten så kan det dra in fukt om det blir väldigt blött i marken utanför. Vi har ett ställe där detta fenomen uppstod och det var för att killen som hjälpte mig inte orkade rengöra den ena kanten helt!
Samma sak när du ska gjuta den sista biten upp till den befintliga väggen. Gjut med grov betong tills du är 10-20 cm under kanten. Vänta någon dag så att betongen hinner krympa något och använd sedan expanderbetong till den sista biten. När vi använde betong hela vägen upp märkte vi att det inte vill flyta in hela vägen under väggen men med expandern fungerar det garanterat! Kom bara ihåg att täta formen ordentligt annars flyr expandern via första bästa springa! Lera fungerar utmärkt för att täta små hål som upptäcks efter att du har hällt i expandern...
Kontrollera marken noga innan du börjar. Gräv en grop och kolla om grundvattnet tränger upp och kolla även vad marken består av och om någon har grävt i den tidigare. Orörd mark är optimalt!
Är marken orörd och inte har tendens till att rasa så tror jag att gräva både ute och inne är smartast och även effektivast. Utspridda hål är jobbigare med minska risken för sättningar markant!
Du får dessutom bättre möjlighet till att isolera väggen hela vägen upp till marknivå, något man inte får när man bara gräver från insidan...
ps. bästa expandern är Combimix Expander standard (30-150 mm) men den är väldigt dyr. Den bästa i förhållande till priset är Finjas expander grov (30-300 mm). Combimix är finare men tillåter inte lika hög gjutning som Finjas men å andra sidan så flyter den bättre, fäster bättre och stelnar fortare.
Combimix är 7kr/kg medans Finja är 3.56kr/kg!
Redigerat:
Vilket otroligt hästjobb, får mitt källarjobb att blekna.
2 tummar upp

2 tummar upp
Medlem
· Västra Götaland
· 88 inlägg
Tack för kompletterande information, mkt nyttigt
Då har vi nått till den tredje och sista etappen i utgrävningen.
Som nämnts tidigare så hade det varit trevligt med en nergång till källaren inifrån huset.
Då alla delar som än så länge har grävts ur har haft gjutna golv med golvvärme på bottenplan har det inte varit lämpligt att ta upp ett hål för trappnedgång. Tanken var från början ett göra ett schakt på utsidan av huset och möjligen sätta in en hiss. Dock så visade det det sig att den inre hörnan av utbyggnaden, där golvvärmerör samt rör till värmepumpen kommer upp, som var tänkt för detta schakt inte var lämplig. Marken utanför är för mjuk och blöt vilket innebär att grundplattan till utbyggnaden hade börjat sätta sig.
När man gick i utbyggnaden skakade glasen i vitrinskåpet och när tvättmaskin eller torktumlare var igång vibrerade golvet i hela utbyggnaden. När hörnan grävdes ur kunde vi konstatera att väggen till utbyggnaden hade satt sig ordentligt och infästningarna emot den gamla husväggen hade gett med sig. För att stärka upp göts hörnan som ett T och med extra stor bottenplatta. Redan dagen efter gjutningen märktes en klar förbättring jämfört med tidigare.
Vissa mindre vibrationer märks fortfarande men dessa beror mest troligt på feldimensionerade reglar i golvet. Ännu en anledning till att välja sin byggfirma med eftertanke och försiktighet vilket den förra husägaren uppenbarligen inte har gjort...
När inredningsarkitekten kom förbi i somras för att visa det nya upplägget för bottenplan fick jag en idé på hur trappan till källaren kunde lösas men det är så klart inte utan en massa extra arbete plus att det omkullkastade hennes förslag på planlösningen en smula.
De två rummen som fortfarande har krypgrund har golvvärme men inte gjutna golv. Den ena delen har dock endast 50-80cm takhöjd och luckan är strax under 60x60cm i storlek. Men in till den andra delen är där en betydligt större dörr på hela 120x60cm! Dessutom är takhöjden mellan 70-120cm. Rummet ovanför används i dagsläget som sovrum vilket ganska enkelt kan flyttas till ovanvåningen. Golvvärmeslingan går att kapa och plocka upp eftersom den inte är ingjuten och därefter får vi sätta en kopplingsbox på väggen och koppla in en ny slinga när allting är klart.
Ena halvan av den kvarvarande krypgrunden ska alltså grävas ur. Detta borde bli närmare 40 kubikmeter urgrävning vid en färdig takhöjd på 2.4 m. Därefter kommer ett hål att tas upp i golvet på bottenplan och en trappa i vinkel kommer att sättas in.
Här är förhoppningsvis sista ritningen:
Här är några bilder innan arbetet påbörjas, förhoppningsvis kommer bilder under arbetets gång under hösten och kanske ett färdigt rum under 2020.
Nuvarande dörr in till krypgrunden. Enda stället med 120 cm takhöjd är en kvarts kvadratmeter precis innanför dörren så att den ska gå att öppna, resten är lägre.
Bilder på tre av väggarna, ytterväggen är den som har gjuten botten del, väggen emot den gjutna platta är av röd bränd tegel och väggen in emot befintlig källare är av sandsten.
Någon som vet vad det är för material i de plattor som syns på bilderna nedan?
Oavsett så har dom hanterats med största aktsamhet ifall det skulle vara asbest...
Bild på nuvarande reglar till golvet ovanför.
Innan detta rum kan färdigställas måste jag komma fram till hur de yttre väggarna ska grävas ur och gjutas. Jag hade velat gräva ur dom helt och både från insida och utsida samtidigt men problemet är att väggarna är 50cm tjocka, det blir mycket gjutning, mycket tyngd och min oro är att 2m ner är marken är för mjuk och blöt för att klara tyngden av väggen. Vill inte ha någon sättning i huset så partiell utgrävning av ytterväggarna kanske inte är en dum idé trots allt men då blir det svårt att isolera... Någon som har något förslag?
Som nämnts tidigare så hade det varit trevligt med en nergång till källaren inifrån huset.
Då alla delar som än så länge har grävts ur har haft gjutna golv med golvvärme på bottenplan har det inte varit lämpligt att ta upp ett hål för trappnedgång. Tanken var från början ett göra ett schakt på utsidan av huset och möjligen sätta in en hiss. Dock så visade det det sig att den inre hörnan av utbyggnaden, där golvvärmerör samt rör till värmepumpen kommer upp, som var tänkt för detta schakt inte var lämplig. Marken utanför är för mjuk och blöt vilket innebär att grundplattan till utbyggnaden hade börjat sätta sig.
När man gick i utbyggnaden skakade glasen i vitrinskåpet och när tvättmaskin eller torktumlare var igång vibrerade golvet i hela utbyggnaden. När hörnan grävdes ur kunde vi konstatera att väggen till utbyggnaden hade satt sig ordentligt och infästningarna emot den gamla husväggen hade gett med sig. För att stärka upp göts hörnan som ett T och med extra stor bottenplatta. Redan dagen efter gjutningen märktes en klar förbättring jämfört med tidigare.
Vissa mindre vibrationer märks fortfarande men dessa beror mest troligt på feldimensionerade reglar i golvet. Ännu en anledning till att välja sin byggfirma med eftertanke och försiktighet vilket den förra husägaren uppenbarligen inte har gjort...
När inredningsarkitekten kom förbi i somras för att visa det nya upplägget för bottenplan fick jag en idé på hur trappan till källaren kunde lösas men det är så klart inte utan en massa extra arbete plus att det omkullkastade hennes förslag på planlösningen en smula.
De två rummen som fortfarande har krypgrund har golvvärme men inte gjutna golv. Den ena delen har dock endast 50-80cm takhöjd och luckan är strax under 60x60cm i storlek. Men in till den andra delen är där en betydligt större dörr på hela 120x60cm! Dessutom är takhöjden mellan 70-120cm. Rummet ovanför används i dagsläget som sovrum vilket ganska enkelt kan flyttas till ovanvåningen. Golvvärmeslingan går att kapa och plocka upp eftersom den inte är ingjuten och därefter får vi sätta en kopplingsbox på väggen och koppla in en ny slinga när allting är klart.
Ena halvan av den kvarvarande krypgrunden ska alltså grävas ur. Detta borde bli närmare 40 kubikmeter urgrävning vid en färdig takhöjd på 2.4 m. Därefter kommer ett hål att tas upp i golvet på bottenplan och en trappa i vinkel kommer att sättas in.
Här är förhoppningsvis sista ritningen:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Här är några bilder innan arbetet påbörjas, förhoppningsvis kommer bilder under arbetets gång under hösten och kanske ett färdigt rum under 2020.
Nuvarande dörr in till krypgrunden. Enda stället med 120 cm takhöjd är en kvarts kvadratmeter precis innanför dörren så att den ska gå att öppna, resten är lägre.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bilder på tre av väggarna, ytterväggen är den som har gjuten botten del, väggen emot den gjutna platta är av röd bränd tegel och väggen in emot befintlig källare är av sandsten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Någon som vet vad det är för material i de plattor som syns på bilderna nedan?
Oavsett så har dom hanterats med största aktsamhet ifall det skulle vara asbest...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild på nuvarande reglar till golvet ovanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Innan detta rum kan färdigställas måste jag komma fram till hur de yttre väggarna ska grävas ur och gjutas. Jag hade velat gräva ur dom helt och både från insida och utsida samtidigt men problemet är att väggarna är 50cm tjocka, det blir mycket gjutning, mycket tyngd och min oro är att 2m ner är marken är för mjuk och blöt för att klara tyngden av väggen. Vill inte ha någon sättning i huset så partiell utgrävning av ytterväggarna kanske inte är en dum idé trots allt men då blir det svårt att isolera... Någon som har något förslag?
Redigerat:
Hej, har precis börjat med ett liknande projekt med vad som verkar vara väldigt liknande förutsättningar. Vi funderar på att gjuta in Isodränskivor på utsidan av förlängningen av ytterväggarna. Vi har nästan en meter tjocka väggar av natursten så vi kommer inte att gräva ut mer än kanske 30-40 cm under befintlig vägg. Skivorna skulle då hamna ungefär mitt under befintlig vägg. Några tankar om det? Tror du att det gör någon nytta? Vad jag förstå så har ni använt XPS även för väggarna, funderade ni på några alternativ?