- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Seriös fråga detta här
**Obs jag vet naturligtvis att det bästa är att dra fram jord detta behövs inte diskuteras**
Om man har ett ojordat uttag i en gammal kåk med 4ledarsystem, hur illa/ofarligt är det då att fuljorda det? Dvs att bygla nollan till jorden i ett jordat uttag.
Det borde väl vara helt ok, eftersom nolla och jord ändå ligger på gemensam skena i centralen som är 10m bort eller nåt i ett medelhus. Problemet är ju att man inte får jorda ett rum med i övrigt ojordad utrustning, så vi förutsätter att uttaget är avskilt, i en hall, städskrubb eller liknande.
Kommentera, obs inte för högljutt
**Obs jag vet naturligtvis att det bästa är att dra fram jord detta behövs inte diskuteras**
Om man har ett ojordat uttag i en gammal kåk med 4ledarsystem, hur illa/ofarligt är det då att fuljorda det? Dvs att bygla nollan till jorden i ett jordat uttag.
Det borde väl vara helt ok, eftersom nolla och jord ändå ligger på gemensam skena i centralen som är 10m bort eller nåt i ett medelhus. Problemet är ju att man inte får jorda ett rum med i övrigt ojordad utrustning, så vi förutsätter att uttaget är avskilt, i en hall, städskrubb eller liknande.
Kommentera, obs inte för högljutt
Bra fråga, jag brukar koppla in våra hus tillfälligt på liknande vis, från byggcentral, Jag har då inte jorden med från byggcentralen till fasadmätarskåpet, utan har bara nollan,i fasadmätarskåpet sitter nolla och jord byglade, så jag och somliga yrkeselektriker tycker det är en duglig lösning, andra blir helt förvånade och börjar argumentera..
Att jag inte tar jord från centralen beror på att om vi råkar lösa en jfb i huset under bygget, så vill man inte klafsa ut i leran och leta efter centralen, utan bara gå ner i husets "teknikrum" och återställa..
Att jag inte tar jord från centralen beror på att om vi råkar lösa en jfb i huset under bygget, så vill man inte klafsa ut i leran och leta efter centralen, utan bara gå ner i husets "teknikrum" och återställa..
Helt klart en jättedålig lösning. Neutralledaren till ett uttag är ganska tunn och dessutom strömförande. Du behöver därför bara ett enda fel, ett avbrott i neutralledaren, för att få spänningsförande hölje på den apparat som är ansluten till uttaget. Att sedan både skyddsjord och neutralledare är anslutna till mittpunkten i transformatorn och därmed sitter ihop någonstans är sant, men det är en någorlunda grov ledare så länge skyddsjord och netutral går i samma ledare, vilket ger små spänningsfall och minskar risken för brott på ledaren. När väl uppdelningen gjorts i skyddsjord och netralledare, vilket sker senast i centralen, ska inget som har kontakt med neutralledaren beröras och ingen ström ska ledas via skyddsjordsledaren.Danne031 skrev:
Inte alls lika farligt som jag ser det. Byggcentralen har jordfelsbrytare som jag förstår dig, så det finns ju åtminstone något som ska bryta om det blir fel. Sedan är väl kabeln som byggcentralen är ansluten med någorlunda grov och den är väl rimligtvis för tillfälligt och inte permanent bruk. Fast det är klart, avbrott i ledaren som tjänstgör som PEN är ju otrevligt och om jordfelsbrytaren inte funkar då kan det gå illa, så riktigt bra är det ju inte.Mäster skrev:
gör man så så försvårar man ju för en framtida montring av JFB.
dessutom som många nämnt så är en tunn ledare mer utsatt för avbrott.
ang byggcentrals-förslaget så är ju inte det tillåtet heller, då du gör om nollan till en PEN ledare och en penledare får inte brytas och går den igenom en JFB så bryts den ju..
ingen bra lösning mao.
om man inte vill springa och återställa en JFB långt bort så plockar man bort den, och sätter JFB på närmare avstånd.
dessutom som många nämnt så är en tunn ledare mer utsatt för avbrott.
ang byggcentrals-förslaget så är ju inte det tillåtet heller, då du gör om nollan till en PEN ledare och en penledare får inte brytas och går den igenom en JFB så bryts den ju..
ingen bra lösning mao.
om man inte vill springa och återställa en JFB långt bort så plockar man bort den, och sätter JFB på närmare avstånd.
Jfb sitter det ju 3 eller 4 st i husets gruppcentral, det är husets eget system vi använder under byggtiden,
När energiverket kommer med sin kabel "sitter "det ju ingen jfb på den,
Det är alltså från ett byggskåp utomhus, jag kopplar en 3-fas kabel till husets inkommande,
fast med nollan, ingen jord,
Till samma punkt som sedan energibolaget ansluter sin matning,
Ibland finns det vidarematning i byggskåpet, utan jfb, då använder jag den, men inne i huset, där vi tar strömmen från vägguttagen, kan jag inte begripa hur det ska märkas någon skillnad?
Ibland är det väl dessutom bara 4-ledare på matning till husen ?
Å då blev det ju ingen skillnad på pannkaka och sockerkaka ??
När energiverket kommer med sin kabel "sitter "det ju ingen jfb på den,
Det är alltså från ett byggskåp utomhus, jag kopplar en 3-fas kabel till husets inkommande,
fast med nollan, ingen jord,
Till samma punkt som sedan energibolaget ansluter sin matning,
Ibland finns det vidarematning i byggskåpet, utan jfb, då använder jag den, men inne i huset, där vi tar strömmen från vägguttagen, kan jag inte begripa hur det ska märkas någon skillnad?
Ibland är det väl dessutom bara 4-ledare på matning till husen ?
Å då blev det ju ingen skillnad på pannkaka och sockerkaka ??
Medlem
· Västerbottens län
· 18 052 inlägg
Det är som dumt att jag ids inte argumentera.
Det är som att inte använd bilbälte, jag har inte krockat (än).
Protte
Det är som att inte använd bilbälte, jag har inte krockat (än).
Protte
lägg märke till att en elektriker har strartat tråden dessutom...
jag har själv "fuljordat" men det har vart ytterst tillfälligt, under elrenoveringen av mitt hus satte jag en CEE 32A uttag på kabeln som gick in i gamla centralen , och i det uttaget delade jag upp PEN med en bygel, sen hade jag byggcentraler med JFB utplacerade i huset. men jag skulle ju inte få för mig att göra en sån här lösning permanent, dessutom inte på en vanlig gruppledning
jag har själv "fuljordat" men det har vart ytterst tillfälligt, under elrenoveringen av mitt hus satte jag en CEE 32A uttag på kabeln som gick in i gamla centralen , och i det uttaget delade jag upp PEN med en bygel, sen hade jag byggcentraler med JFB utplacerade i huset. men jag skulle ju inte få för mig att göra en sån här lösning permanent, dessutom inte på en vanlig gruppledning
i polen gör de på det viset, jag var där och monterade en värmepump åt en bekants föräldrar i ett hus byggt 1995, det var TNC ända ut till varenda vägguttag. att installera JFB där är praktiskt omöjligt..
dessutom använde de 4G kabel till trefasgrupper, och den gulgröna var inte nollan i det fallet, nejdå, det verkade vara heligt att blå ska vara nolla, så gulgrön var tredje fasen!
jag tror nog att min svenska installation med utanpåliggande EKRK från centralen till värmepumpen, och en malmbergs-dvärg avvek en aning från det övriga...
hittade en bild jag tog på ett vägguttag i källaren som var löst..
dessutom använde de 4G kabel till trefasgrupper, och den gulgröna var inte nollan i det fallet, nejdå, det verkade vara heligt att blå ska vara nolla, så gulgrön var tredje fasen!
jag tror nog att min svenska installation med utanpåliggande EKRK från centralen till värmepumpen, och en malmbergs-dvärg avvek en aning från det övriga...
hittade en bild jag tog på ett vägguttag i källaren som var löst..
Medlem
· Västerbottens län
· 18 052 inlägg
Inte undrar på att det händer olyckor med hemapulare som kopplar.
När man som "elektrikerhemapulare" drar egna "genomtänkta" patenterade lösningar och tror sig kommit på Världsmästar kopplingar som motsäger sig allt vad som står lagar och förordningar.
Skall man ge sig på elen själv så se för f..n till och gör det RIKTIGT .
Kan man inte det ,ANLITA NÅGON SOM KLARAR AV DET ..
Man utsätter inte bara sig själv för fara utan hela sin omgivning ..
ÄR DET VÄRT DET.....
När man som "elektrikerhemapulare" drar egna "genomtänkta" patenterade lösningar och tror sig kommit på Världsmästar kopplingar som motsäger sig allt vad som står lagar och förordningar.
ÄR DET VÄRT DET.....
Medlem
· Västerbottens län
· 18 052 inlägg
Danne 031 har ju bevisat att "någon som klarar av det" inte verkar ha insikt med vad som kan hända. Danne kanske är den sorten som kan skruva fast kabel 1 i klämma A men förstår inte varför.
Troligen är det mycket bättre att inte (ful)jorda då ett enkelfel "bara" spänningsätter en apparat,
Danne 031 får kanske komma med den fina repliken av Peter Dalle i Lorry "Tänkte ja' inte på"
Protte
Troligen är det mycket bättre att inte (ful)jorda då ett enkelfel "bara" spänningsätter en apparat,
Danne 031 får kanske komma med den fina repliken av Peter Dalle i Lorry "Tänkte ja' inte på"
Protte
såja, ta det lugnt, jag tror det framgår ganska tydligt i tråden att det är en dålig lösning..b2b2 skrev:Inte undrar på att det händer olyckor med hemapulare som kopplar.
ÄR DET VÄRT DET.....
Medlem
· Västerbottens län
· 18 052 inlägg
MEN JAG MÅSTE SKRIKA HÖGT då jag i mitt jobb håller på med elsäkerhet.
Att från en elektriker ens få förslaget att koppla samman skyddsjord och nollan.
Protte
Att från en elektriker ens få förslaget att koppla samman skyddsjord och nollan.
Protte