kallun skrev:
Vi har gjort ngt likanande. Då genom att ersätta hanbalkarna med en styv invändig nock. Denna kan göras av ex Plyfa/plywood och konstrueras då som en låda invändigt om nock. Behöver ofta ej bli särskilt stor och är relativt billigt och enkelt. Lådan kan såklart isoleras invändigt. Håller dock med om att du bör använda en konstruktör för dimensionsberäkningar oavsett lösning./Kalle
Hmmm.?
Låter intressant..förstår dock inte riktigt, kan du förklara ?? Hanbalkarna( använde fel beteckning i första inlägget ) hade jag tänkt ha kvar, det är underarmarna jag vill bli av med.
Jag tänker konsultera ett "proffs" innan jag börjar jobbet( senare i vår ). Dock vill jag ha alla tänkbara lösningar att fundera på i förväg. Min erfarenhet av "proffs" är att dom gärna snöar in på sin favoritlösning. Jag vill kunna bolla alla tänkbara varianter med hen.

Redigerat:
Hej. En styv nock syftar till att hindra de laterala krafterna från att medialiseras, Dvs. Att takets långsidor ej sjunker in mot mitten. Det kan behövas Kertobalk som fästes mot taktstolarna som förstärkning av dessa särskilt om de redan börjat böjas såsom i en del äldre hus.

Hittar ingen bra bild men denna kanske funkar http://www.vaxteko.nu/html/sll/slu/aktuellt_fr_slu/ALU379/AL89NO16.GIF

Som du ser är det högst upp mot nocks insida en låta (som ett litet hus) som stabiliserar och håller ut takstolarna.

Inte helt bra förklarat fråga mer om du vill så ska jag försöka förtydliga :)

/K

S
Förhöj golvet på vinden genom att lägga reglar på det som håller ihop väggarna, genom att förankra dessa i väggbjälkarna.
Sätt in stolpar som förankras i bottenplan som håller upp någon form av balk i nock.
Kapa sen bjälkarna som är i vägen.

Då får du ett tak som tål mer tyngd och väggar som står emot krafterna från taket.
Men som sagt, kolla med en konstruktör innan.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.