11 893 läst ·
15 svar
12k läst
15 svar
att dränera gräsmatta med kokosfiberslang, och ansluta till kulvert
Har letat en hel del, men ej hittat någon beskrivning hos de olika tillverkarna av dräneringsslang med kokosfiber. Så undrar om någon har dränerat sin gräsmatta med denna, och hur den blev lagd? Hur djupt bör den läggas? Lerjord och mycket ytvatten är de största problemen med gräsmattan, ligger i en sluttning ner ifrån ett berg så mycket vatten kommer det alltid komma. Kan man lägga den hyfsat ytligt, toppen av slangen 10cm under mark, och bara lägga tillbaka avskalad matjord/gräsmatta rakt på? Går det att klara sig med enbart en kabelspade och 20-30cm grävande så underlättar det jobbet mycket.
Vidare så undrar jag om man skall ha spolbrunnar på samma vis med denna sorts slang? Eller är problemet med att den fylls med skräp så mycket mindre att det inte behövs?
Slutligen så undrar jag hur man bäst ansluter till ett gammalt cementrör/kulvert. Det är ett gammalt dike som är är övertäckt på 60-70 talet, ligger ett rör som mynnar ut i en bäck 100m bort. Gör man bara ett hål ovanifrån och trycker ner ett rör så att de precis livar med innerkanten, eller finns det speciella produkter för dessa? Antar att det skall anslutas på toppen om möjligt. röret är troligen ca 30-40cm i dm och ligger ganska så djupt.
Tackar på förhand.
Vidare så undrar jag om man skall ha spolbrunnar på samma vis med denna sorts slang? Eller är problemet med att den fylls med skräp så mycket mindre att det inte behövs?
Slutligen så undrar jag hur man bäst ansluter till ett gammalt cementrör/kulvert. Det är ett gammalt dike som är är övertäckt på 60-70 talet, ligger ett rör som mynnar ut i en bäck 100m bort. Gör man bara ett hål ovanifrån och trycker ner ett rör så att de precis livar med innerkanten, eller finns det speciella produkter för dessa? Antar att det skall anslutas på toppen om möjligt. röret är troligen ca 30-40cm i dm och ligger ganska så djupt.
Tackar på förhand.
Allvetare
· västkusten
· 111 inlägg
Trådlyft!
Även jag är intresserad om någon kan dela med sig av erfarenheter om kokosfiber dränslang.
Även jag är intresserad om någon kan dela med sig av erfarenheter om kokosfiber dränslang.
Det är ju gammal teknik det här med dränering, något som kom på 1800-talet och var en fråga för jordbruket under främst 1900-talets första år. Här finns en rapport från SLU från 1985 om ämnet:
https://pub.epsilon.slu.se/3719/1/jonsson_b_090506.pdf
Några nyckelutdrag:
https://pub.epsilon.slu.se/3719/1/jonsson_b_090506.pdf
Några nyckelutdrag:
Medlem
· Västerbottens län
· 18 024 inlägg
Det är väl så att du kan inte lägga tillbaka lera och matjord/gräsmatta, det måste vara genomsläppligt grus åtminstone ovanpå dräneringen med eller utan cocos.
Protte
Protte
Tack, det var ett intressant dokument. Trodde det kanske var en nymodighet med lindade rör men enligt pappret så har det använts ganska omfattande och under lång tid.
I mitt fall är intresset att slippa forsla grus till otillgänglig plats. Annars hade jag nog valt det då totalkostnaden också är lägre.
Att kunna spola rören är ju inte så svårt att ordna, det är ju att de blir täta man fruktar.
I mitt fall är intresset att slippa forsla grus till otillgänglig plats. Annars hade jag nog valt det då totalkostnaden också är lägre.
Att kunna spola rören är ju inte så svårt att ordna, det är ju att de blir täta man fruktar.
Fundera på Leca istället för grus om platsen är svår att nå. Leca är mycket bekvämt att transportera p g a förpackat och låg vikt.G gusse99 skrev:Tack, det var ett intressant dokument. Trodde det kanske var en nymodighet med lindade rör men enligt pappret så har det använts ganska omfattande och under lång tid.
Man ser ju ofta bönder plöja ner kokosslang i vattensjuka åkrar för att leda det till rejäla diken, o där läggs det inget grus utan pang på rätt ner i leran.
Det verkar ju fungera annats hade inte hårt pressade bönder gjort det tycker jag.
Det verkar ju fungera annats hade inte hårt pressade bönder gjort det tycker jag.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 024 inlägg
Beror ju på, här så lades det grus på.
Beror kanske också vad det är för mark, Sverige är inte bara lera.
Protte
Beror kanske också vad det är för mark, Sverige är inte bara lera.
Protte