Äntligen har vi bytt bank, eller är mitt i bytet rättare sagt. Räntan på bolånet vi hade hos SEB var inte jättedålig, men efter bytet tjänar vi i alla fall in 3 438 kr per år i minskade bolånekostnader. Det känns riktigt bra.

Du kan läsa blogginlägget här: Att byta bank gav oss 3 438 kr per år och tog 5 h

Jag och hustrun gjorde ungefär samma sak för några år sedan, fast till SEB. Vänligt och professionellt bemötande, och bra ränta.

Kontentan av det hela är att banker då och då går ut och "köper" bolånekunder genom att erbjuda bra räntor, och sedan försämrar de löpande villkoren för att tjäna mer pengar i och med att de flesta kunder inte orkar byta bank. Det man som kund kan göra är att faktiskt ta några timmar då och då och byta bank, och se till att vara vaksam så att man har koll på när banken försämrar räntan.

Och lite oftare än vi nu gjorde. Bytte faktiskt från Swedbank till SEB för 18 år sedan, för att jag fick rabatt där när jag jobbade på Ericsson (innan vi hade förstått att det går att pruta). :)

Om internetbanken ser ut likadant på SEB som Swedbank så vet jag att SEB går fetbort för mig att byta till. Jag avskyr Swedbanks internetbank. Så otroligt tungjobbad. I min förra bank, Danske Bank, kunde jag lägga in en räkning för betalning i princip utan att titta på skärmen alls, det går inte i Swedbank. För att inte tala om deras "särkerhetsfunktioner" som gör att man måste godkänna betalningsmottagare innan man kan skicka pengar till dem. Usch och fy.

Vilket jävla slöseri av tid.

Håller helt med Mikael ovan, hur orkar man lägga ner all denna tid energi samt byta kort, konton

...för att spara 286,5kr i månaden??

Inte sjutton hade jag bytt till Swedbanks dåliga internetbank för dom pengarna.

K
Ska ni amortera med dessa slantar?

Jag gillar Skandiabanken.

G
Vi har precis bytt bank från Swedbank till Handelsbanken. Hos Swedbank fick vi 2,04 i ränta, kund i 25 år. Hos Handelsbanken fick vi som nya kunder 1,4 i ränta. Vi tjänar ca 12000 kr per år.

@Mikael_Swe: Intressant. Du tycker 3 438 kr för 5 timmars arbetsinsats är en dålig införtjänst? Antingen måtte du jobba på bank eller vara lat.

Hemmakatten
Bra jobbat, tycker jag!

Enterprise
Att likställa SEB och Swedbanks Internetbanker är som att likställa äpplen och purjolök. Deras internetbanker spelar i hel olika divisioner.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.