den praxis jag alltif har kört med är 0,5 h + bil för att titta på ett jobb, utan att lyfta ett verktyg. 1h + bil för mycket enkla jobb, ex skruva fast något, 1,5h för jobb där både verktyg och material används. Detta är de grund som jag alltid har kört.

Och som sägs, som kund får man betala för restid, tid på plats, pappersjobbet mm. En gubbe skall vara debiterbar uppåt 100%

Så gjordes det ett jobb på 50 min tycker jag att det var snällt att du "Bara" fick en faktura på 1h och 40 min. Så det är en helt rimlig faktura..

om man därimot får jag jag har fått, röris har vart på besök och konstaterat att en ventil ej är bytt. tid 10 min inkl skitsnack.. Faktura. 2,5h Då kan ju sägas att denna person den dagen förmodligen debiterade i trakerna 15-20h

Jag håller nog med Swerot att många diskussioner handlar om att hantverkare ibland har svårt att på ett vettigt sätt precisera sitt utförda arbete på en faktura. Vi hade en elektriker hemma för att koppla in vårt bastuaggregat, allt förberett bara att ansluta tåtarna. Ett enkelt jobb som gick snabbt och det var avklarat på ca 20 min. På fakturan var det sedan upptaget 1,5 tim arbetstid + ersättning för bil och körsträcka. Det är en stor firma så jag skickade ett mail och frågade vad den extra arbetstiden innebar.

Dagen efter ringen er märbart sur kvinna upp min sambo och ifrågasätter varför vi har bestridit fakturan. Min sambo talar bara om att det det saknades en vettig spec. på fakturan men förklaringen hon får är att det det är körtiden som också är upptagen i tiden. När det går upp för henne att vi bor ca 5-10 min från firman så stryks den delen av fakturan direkt och vi får istället en ny på posten.

Jag skickade mailet bara för att jag blev riktigt irriterad på att man tar upp 1,5 tim som arbetstid på fakturan när man uppenbarligen bara varit på plats en liten del av tiden. Jag förväntade mig ett svar att startavgiften var på 1 tim eller att min. debiteringen var 1,5 timmar vilket jag skulle accepterat men det borde också framgått tydligt av fakturan. Jag blev uppriktigt förvånad över det svar vi fick och tycker inte det är särskilt seriöst sätt att debitera sina kunder. Det man fakturerar ut till kund skall man också kunna redogöra för och det ska man också tydligt göra på fakturan för att slippa missförstånd och problem.

Jag tycker inte det spelar så stor roll om fakturan är liten eller stor. På samma sätt som du handlar på ICA och får ett kvitto på det du betalt för ska du också kunna få en tydligt kvitto på vad fakturan gäller när du anlitat en hantverkare. Om man inte tycker att det är uppfyllt så har man all rätt att begära en specad faktura som är begriplig.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.