Vi ska snart påbörja markarbetet inför byggandet av huset och behöver rådgöra med er trädgårdsexperter om en stor björk som står ca 7-8 m från husgrunden. Björken är ca 25 m hög och kronans radie är ca 5-6 m. Den är vital och vacker. Vår tomt ligger ca 1 m lägre än 3 granntomter och vår ursprungliga idé var att ta ner den och höja tomten. Men på senare dagar har tanken slagit oss att behålla detta vackra träd. Vi har nämligen stora fönsterpartier som vätter mot björken där den dels skyddar mot direkt sol, men också ger ett vackert uttryck inifrån när man tittar ut.

När jag läser på nätet om björkar och trädgård verkar det orsaka mer problem än nytta. Dels suger det upp mycket näring och vatten vilket gör det svårt att så gräs eller andra växter. Dels kan rotsystemet tränga in i rörledningar och även husgrunden (betongplatta). Sedan har vi alla små blad som faller ner på hösten, och jag antar att trädet på vår- och sommaren ger i från sig klibbig pollen som fastnar på fönster och fasad?
Med tanke på hur nära huset kommer stå björken kanske det inte är en bra idé?

Bifogar två bilder. ”Rak” streck är husets sida mot björken.

Tacksam för era kloka råd!

• Flygfoto över landskap med hus, träd, en bil och en röd linje med grön pil.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Flygbild av bostadsområde, träd, fordon, en markerad cirkel och blå linje.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag hade behållt björken, det går ju att ta ner den senare om ni ångrar er men det är lite värre om ni sen ångrar att ni tog bort den. Vi har en gammal hängbjörk och visst kommer det pollen på våren men inget klibbigt, är ett gult damm. Det kommer ni dock få oavsett av all närliggande växtlighet. Har inte upplevt några problem med att odla andra växter etc i närheten av den.

Att björken suger mycket vatten är ju positivt om ni bor lägre än granntomterna. Tar ni bort björken riskerar ni istället att få en väldigt blöt tomt.

• Gilla
Drömmenomhus och 5 till
  • Laddar…
bygg_katt bygg_katt skrev:
Jag hade behållt björken, det går ju att ta ner den senare om ni ångrar er men det är lite värre om ni sen ångrar att ni tog bort den. Vi har en gammal hängbjörk och visst kommer det pollen på våren men inget klibbigt, är ett gult damm. Det kommer ni dock få oavsett av all närliggande växtlighet. Har inte upplevt några problem med att odla andra växter etc i närheten av den.

Att björken suger mycket vatten är ju positivt om ni bor lägre än granntomterna. Tar ni bort björken riskerar ni istället att få en väldigt blöt tomt.
Tack för ditt svar. Jag var nog lite otydlig märker jag. Vi hade tänkt höja tomten (0,8 m) om inte björken behålls och då är det betydligt lättare för större maskiner att komma in nu under byggtiden än när huset är färdigt (även om det går då också med mindre maskiner). Det går inte att behålla björken och höja marken samtidigt, då dör den pga att rötterna täcks.

Jag har märkt att man inte vill parkera en bil under en björk vissa tider på året då det droppar från dem. Och björkflygare kommer att lägga sig på taket. Men annars låter det överdrivet. Rotsystemet kan tränga in i rör. Men det gäller alla träd. Det är inga problem att ha gräs eller andra växter under björkar. Det finns baksidor med att ha stora träd nära huset. Men det är inget oöverkomligt. Och björkar är inte värre än andra träd.

• Gilla
Drömmenomhus
  • Laddar…
BirgitS
Stora träd ger karaktär till en tomt och bara en stor platt gräsmatta är ju jättetråkigt. Ett träd som skuggar stora fönster sommartid gör att behovet av luftkonditionering minskar eller försvinner helt vilket ju är mycket skönt.

• Gilla
Drömmenomhus och 2 till
  • Laddar…
Tack för era svar, vi är inne på samma linje och träd är förutom deras bidrag till fauna och klimat även vackra att titta på. Behåller det och utvärderar när vi har hunnit flytta in ett tag och känt efter.

• Gilla
bygg_katt och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.