Hej,

Det gäller en infart av grus, halvt övervuxen av gräs och mossa, som lutar en del, så jag skulle vilja fixa en planare yta på typ 2x5 m för bilmeck. Jag har ingen erfarenhet av markarbete, men jag tänkte att jag kunde gräva ned 30 cm höga kantstenar så att de sticker upp 15 cm (vilket är höjdskillnaden mellan högsta och lägsta hörnet) i det lägsta hörnet och alltså inte sticker upp alls i det högsta, och sedan lägga grus, sättsand och plattor innanför dem.

Infarten har flera lager av grus som lagts på genom decenniernas gång. Jag testade att gräva 10-15 cm på ett par ställen, och det är väldigt hårt men det går att komma ner en bit om man stöter hårt med spett - se bilderna. I botten av dessa hål är det väldigt hårt också.

Jag undrar nu om jag kommer att behöva gräva ännu djupare? Vet inte om gruset går ner 35 cm vilket brukar rekommenderas. Behövs kantstenarna på den övre sidan alls, eller räcker det att gräva och lägga sättsand och plattor på det rent av, eller kommer de att hjälpa med att hålla sanden på plats? Hur lämpligt låter allt detta?

Tack på förhand!

• Grushål på en infart som är halvt övervuxen av gräs och mossa, markerar svårdighet med markarbeten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Uppgrävt hål i grusig och övervuxen mark visar hård grusyta nedanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du behöver någon form av tjockare plattor om de ska hålla för biltrafik, gärna minst 60mm tjocka. För att de inte ska flytta sig i ytterkanten kan det vara lämpligt att rama in dem med någon form av kantsten som är lite tjockare (<10cm).

Fyll upp med ex 0-18 och padda. Sedan lägger du ett tunt lager (20-50mm tjockt) med stenflis (2-5mm) som du sätter plattorna i istället för stenmjöl. Myror tycker mindre om stenflis än stenmjöl.

• Gilla
Fafnir
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.