J
a.o.f a.o.f skrev:
Ja, några meter från havet på en ö i Bohuslän.
.... Så - Vad är det som säger att de inte skulle bo kvar menar du?
Du bor ju några meter från havet. Som så många andra.

• Haha
jannebmw
  • Laddar…
J jaronsso skrev:
.... Så - Vad är det som säger att de inte skulle bo kvar menar du?
Du bor ju några meter från havet. Som så många andra.
De kommenterade blåsten och det är många som flyttar hit där jag bor som inte gillar blåst och beklagar sig en hel del.

Nu gillar ju jag att spränga men halva källaren känns meningslös :confused:

• Gilla
Enoksson
  • Laddar…
J
a.o.f a.o.f skrev:
De kommenterade blåsten och det är många som flyttar hit där jag bor som inte gillar blåst och beklagar sig en hel del.
Okej.
Vi kan nog ändå förutsätta att deras 40 miljonersbygge tillåter lite västkustblåst och att de är så välskapta att de vet det blåser vid havet.
Området de bor i är inte unikt. Ligger många hundratals villor i direkt anslutning till havet eller något hundratal meter inåt. Många tusentals om vi talar om kustlinjen runt Göteborg och öar.

Vad dina fönster har med saken att göra är oklart.
Ser du inte ut eller vad menar du? :)
Nej, såklart inte. Naturligtvis blir det salt på fönster vid havet. Men ut ser man minsann! :) Jag bor också vid havet 6 månader om året. Har nyss kastat upp hummertinorna.

Redigerat:
  • Haha
El-Löken66
  • Laddar…
Kul att se extremt dyra hus byggas i serien. Undrar dock om alla bygger på löpande räkning eller om de medverkande gör så många extraval och ändringar att man spräckt budgeten med flertalet miljoner kronor i varenda avsnitt.
I det aktuella huset hade jag personligen valt att inte köra en full sutterängvåning utan bara längst fram vid poolen och utsikten och sparat in alla rum utan direkt dagsljus. Hade säkert både förkortat byggtiden och kostnaderna eftersom det borde ha sparat en hel del sprängning (och bortforsling). Men om inte pengar är ett problem och man verkligen vill ha 150 kvadratmeter mörk källare så är det kanske värt det även om kvadratmeterkostnaden för dessa just dessa kvadratmeter måste vara obskyrt höga.

Jag är förvånad att inte Gerttan funderade lite mer på sprängning och transport. Kanske fick han ett väldigt begränsat uppdrag. Borde flaggat ordentligt för riskerna.

• Gilla
hapazard och 1 till
  • Laddar…
Coolt hus men 40MSEK :crysmile: Stackarn måste ju blivit blåst?

Det framgick inte om de hade brygga eller tillgång till båtplats? :thinking:

• Gilla
hapazard
  • Laddar…
Huset skulle alltså kosta 12 miljoner, men stannade på 30? Hur lyckas man räkna så totalfel så budgeten överskrids 2,5 gånger??? Köpte dom ett åkeri för transporterna?

• Gilla
hapazard och 3 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Huset skulle alltså kosta 12 miljoner, men stannade på 30? Hur lyckas man räkna så totalfel så budgeten överskrids 2,5 gånger??? Köpte dom ett åkeri för transporterna?
Man undrar ju om det inte är ett dramaturgiskt grepp som produktionen tar, eftersom det är likadant varje gång?

De börjar med frågan "hur billigt kan man bygga ett sånt här hus, om allt går som det ska, och man väljer enklast möjligast av allt?" till arkitekten. Sen visar det sig att vitvarorna från Ikea inte dög, det skulle vara marmor i badrummen, och lite normala förseningar på det...

Den enda som inte dragit över hittills är väl snickrargrabben som byggde åt sig själv?

• Gilla
helrob och 3 till
  • Laddar…
’Grand Designs - Stollar med för mycket pengar försöker bygga hus’

Börjar allvarligt tröttna lite på serien. Att gå över budget med faktor 2,5 är pinsamt. Sen var kanske 12 inte realistiskt från början, men någonstans där i mellan.

Rent konstruktivt förstår jag inte varför man vill bygga med träulit-element. Det går inte att skruva någonstans. De hade även träulit i samtliga innertak, även i badrum. Det brukar man ha i ekonomiutrummen typ garage för att ljudisolera. Ser enligt mig hemskt ut.

• Gilla
Immobil och 2 till
  • Laddar…
Johan1975z skrev:
Men hur lyckades de komma förbi strandskyddet? Hade också velat bygga nära vattnet
Jag förstår inte heller detta. Trodde inte man fick bygga så nära.

Pengar och vett är en sällsynt kombination...

F falkn skrev:
’Grand Designs - Stollar med för mycket pengar försöker bygga hus’

Börjar allvarligt tröttna lite på serien. Att gå över budget med faktor 2,5 är pinsamt. Sen var kanske 12 inte realistiskt från början, men någonstans där i mellan.

Rent konstruktivt förstår jag inte varför man vill bygga med träulit-element. Det går inte att skruva någonstans. De hade även träulit i samtliga innertak, även i badrum. Det brukar man ha i ekonomiutrummen typ garage för att ljudisolera. Ser enligt mig hemskt ut.
Jag skulle tro att man valt detta material just för att man ville åt den här känslan i hela huset. Jag tycker man lyckats hålla en röd tråd vad gäller inredningen men personligen hade jag förväntat mig en helt annan ”nivå” när huset nu kostat så mycket. Jag tycker dock om att man vågat göra lite ”udda” val.

• Gilla
jonnytex och 3 till
  • Laddar…
Är det bara jag som funderar på hur dom kan rycka på axlarna åt summan?
Fick känslan av att dom vunnit pengar, eventuellt fått ett riktigt stort arv, och bara ville ha ett fett hus, kvittar vad det skulle kosta.

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.