Detta gäller vårt fritidshus, en västkuststuga byggd på mitten av 70-talet ståendes på plint, 50cm till 1,6m över mark.

Ett rör i duschrummet frös sönder i december och det rann ut 6-7 kubik med vatten, en del av vattnet rann ned genom golvbrunnen men en hel del tog vägen genom det spontade golvet och vidare ner i isoleringen.

Hade försäkringsbolagets besiktningsman ute som bedömde att det gick på försäkringen och tog kontakt med en lokal firma.

Firman kom och rev ned asfaboarden och isoleringen och kontaktade munthers för fuktmätning och åtgärder, därefter upp med ny isolering, detta var enligt firman klart i mitten av januari.

Var ute och kollade till stugan idag och nu till frågoställningarna.

• Lyfte upp asfaboarden ett par "fack" in från badrummet och kunde krama vatten ur isoleringen. Kollade inte vidare då jag inte hade några bra kläder på mig för att krypa omkring, men när läckan var så var det en hel del istappar ytterligare ett par meter in, borde man inte ha åtgärdat detta?
  • I badrummet går golvbrunnen ned genom golvet och sedan nedanför asfaboarden och istället för att ta isär avloppsröret och trä det genom boarden så figursågade snickaren ut ett spår i asfaborden där röret gick för att sedan lägga ett par masonitskivor där så att det ser ut som ett lapptäcke, är det något jag måste acceptera?
  • Hantverkaren återanvände de asfaboard som har varit plaskblöta, skapar inte detta en grund för röta?
  • En asfaboard har knäckts på längden, har inget minne att det var så innan vattenskadan, kan tyngden av blöt isolering orsaka detta?

Jag ska ta upp detta med besikningsmannen från försäkringsbolaget, för det är väl egentligen försäkringsbolaget som är uppdragsgivaren och det bästa är väl att det är de som får ta striden?

du ska defenitivt ta upp detta me försäkringsbolaget och be dom komma ut och göra en kontroll. då kan dom gämföra vad hantverkaren sagt att han gjort med vad som verkligen är gjort. det är ju trots allt försäkringbolaget som är kunden i denna beställning

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.