Säkerställ att du har skyddat huset från inbrott och att du vet vad som gäller om du utsätts för ett inbrott. Här går vi igenom det, hur du anmäler brottet och vad ska du tänka på.

Du kan läsa artikeln här: Åtgärder och insatser vid inbrott - skydda ditt hus

I
Min erfarenhet av hemförsäkring är att de inte är mycket att räkna med. Har varit i kontakt med försäkringsbolaget flera gånger om diverse saker men de är väldigt snabba på att skriva av värdet baserat på ålder trots att prylarna varit praktiskt taget nyskick. Byter man dock prylar eller renoverar var och vartannat år så kan det säkert vara en bra deal. Att sköta om sina prylar och få dem att leva länge har man inget för när det kommer till hemförsäkringar. Nyligen inträffade en olycka med vår spishäll som har 4 år på nacken men i mycket gott skick, försäkringen täckte skadan med hela 150 k! :crysmile:

Numera har vi hemförsäkring av 1 anledning och det är om huset brinner ner, allt annat är ointressant för oss som undviker slit och släng.

När det gäller inbrott så torr jag man kommer långt med att göra sitt hus något svårare att göra inbrott i jämfört med övriga i området. Ex övervakning, lampor, god insyn. Men vill tjuvarna in så kommer de in på ett eller annat vis. Tar de sig väl in så tror jag det har en klar fördel om huset tydligt signalerar internet och externt om att ett inbrott pågår, även iakttagelser runt flykten kan vara intressant.

• Gilla
maria01
  • Laddar…
ohGr ohGr
Tråkigt att inbrotten ökar och inget görs åt det.
Drabbats själv och försäkringsbolaget täcker inget, och polisen åker inte ens ut för att utreda inbrott.
Vi behöver polis och militär vid gränsen. Och hårdare regler.

• Gilla
Bengt Numelin och 5 till
  • Laddar…
K
Som om polisen ens tar sig tid och kommer ut och kollar

• Gilla
TCG och 1 till
  • Laddar…
Jag vill tillägga att polisen åker väldigt omgående om du haft inbrott i bostaden. Ring 112 och inte 114 14 om du haft inbrott i bostaden. Exempelvis förråd är inte bostad och då ska du istället ringa 114 14.

Sedan är det lite både och med att ha en kamera som sitter otillgängligt. Tjuven kan inte ta den, men du får inte heller någon bra bild på personen som är av värde för polisen. Bästa är att ha flera kameror med direkt uppladdning till en molntjänst. Några som sitter högt som fångar rörelser på tomten men framförallt en-två kameror i ansiktshöjd vid ingång och altandörr exempelvis som har en chans att fånga tjuvens ansikte.

Ser du obehöriga på din tomt, ring 112 direkt och var beredd att uppge exakt adress och signalement på det du ser. Ring gärna från kollegans/kompisens telefon så du kan fortsätta följa personerna från din app medans du pratar med polisen.

• Haha
  • Gilla
RoAd och 3 till
  • Laddar…
det första kan man ju skita i finns inte en chans att dom kommer dit och säkrar dna spår det händer bara på tv

• Gilla
TCG och 1 till
  • Laddar…
ohGr ohGr
Det är ju inte riktigt så det fungerar.
Ingen ser tjuvarna så ingen kan ringa.
När du ringer polisen så leder det inte till någonting alls.
Har du tur att polisen kommer ut, ett par dagar senare, så är det nog mest för att dom har tråkigt och tar en fika nånstans.
Men måste säga att dom är riktigt duktiga på att stå till i sin polisbil och fånga fortkörare som kör 40 istället för 30.
Det är väl säkert bra för nån.

• Gilla
TCG och 1 till
  • Laddar…
Lite motsägelsefullt. Man säger att inbrotten ökar nu när höstmörkret kommer men säger också att de sker dagtid mellan lunch och kl 15 när det fortfarande är ljust...:thinking:

• Haha
  • Gilla
bakterie och 6 till
  • Laddar…
ohGr ohGr ohGr ohGr skrev:
Har du tur att polisen kommer ut, ett par dagar senare, så är det nog mest för att dom har tråkigt och tar en fika nånstans.
Men måste säga att dom är riktigt duktiga på att stå till i sin polisbil och fånga fortkörare som kör 40 istället för 30.
Konstigt. Mig veterligen (och jag vet vad jag pratar om) kommer polisen skickas ganska omgående om du haft inbrott i din bostad.

Låter mest som att du fått ordningsbot för att du inte velat hålla hastigheten och är besviken på att du blev påkommen. Dumt att blanda ihop det med vad som faktiskt sker vid bostadsinbrott.

• Gilla
RoAd och 3 till
  • Laddar…
Det är ju inte riktigt så det fungerar.
Ingen ser tjuvarna så ingen kan ringa.
När du ringer polisen så leder det inte till någonting alls.
Det är väl säkert bra för nån.

Hållet helt med, spelar inte någon roll för polisen om dom löser ett inbrott som kanske är lite jobbigt eller tar dig för fortkörning fortfarande ett till "löst brott" i deras så kallade pinnjakt för att få bättre statistik

Jag hade det tom så jävligt att jag hade inbrott i min sommarstuga och hör och häpna polisen tog han på plats (antar att dom letade han i något annat ärende)

Men vad händer med dörren han brutit upp och saker som blev förstörda.
Jo det blev nerlagt , och som den otroligt självgoda polisen sa i telefon han har betydligt värre saker att oroa sig om

Exploderade i telefon och sa jag skiter väl om han är gripen för Palmemordet han ska fan endå dömmas för inbrott...

Men icket.....tror inte det finns en yrkesgrupp jag har mindre respekt för än poliser.

• Gilla
  • Haha
  • Wow
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
ohGr ohGr
Brobergd Brobergd skrev:
Konstigt. Mig veterligen (och jag vet vad jag pratar om) .
Förflytta dig lite utanför storstäderna och prova igen.
Finns ingen lag förrutom fartkameror, och kanske lite hastighetskontroller när dom är uttråkade eller åkt vilse.
"Radiobil 2: Sven-Göran, vi har ett inbrott i Urträsk."
"Har inte tid, vi håller på jagar en epa-traktor".
"Radiobil 3: Klas-Kristian, kan ni ta inbrottet i Urträsk?"
"Är du inte klok Gun-Britt? Dom kan ju vara beväpnade. Säg att vi kommer i nästa vecka!"
Finns ingen hjälp om man bor på landet när det verkligen händer.

• Gilla
  • Ledsen
Cruzze och 4 till
  • Laddar…
Förflytta dig lite utanför storstäderna och prova igen.
Finns ingen lag förrutom fartkameror, och kanske lite hastighetskontroller när dom är uttråkade eller åkt vilse.
"Radiobil 2: Sven-Göran, vi har ett inbrott i Urträsk."
"Har inte tid, vi håller på jagar en epa-traktor".
"Radiobil 3: Klas-Kristian, kan ni ta inbrottet i Urträsk?"
"Är du inte klok Gun-Britt? Dom kan ju vara beväpnade. Säg att vi kommer i nästa vecka!"
Finns ingen hjälp om man bor på landet när det verkligen händer.
jag bor på landsbygden otroligt lite inbrott här en av anledningarna kan vara att det finns mycket vapen här. när man blir bjuden till nån ser man oftast att det hänger laddade vapen som hänger i köken ovanför spisen
inte gömde som i sverige. har vid 2 tillfällen vart bort fössad med vapen för att jag gåt på nåns mark bara

så man kan nog säga vi svenskar saknar lite stake

• Gilla
Peter787
  • Laddar…
K
När det var en stor inbrottsvåg här för några år sen fick folk försöka hindra det själva eftersom polisen inte gjorde något för att hindra detta innan det inträffade . Inget vidare jobb efteråt heller för den delen . Grannsamverkan blev det och ett hus som varit utsatta för inbrott skaffade en rätt elak vakthund. Synd att det inte gjordes fler försök där efter hundens inflyttning kunde fått vad dem förtjänade där

Silly Bear Silly Bear skrev:
Hållet helt med, spelar inte någon roll för polisen om dom löser ett inbrott som kanske är lite jobbigt eller tar dig för fortkörning fortfarande ett till "löst brott" i deras så kallade pinnjakt för att få bättre statistik
Bortsett från det faktum att det är helt olika personer inom polisen som håller på med de 2 ärendena.

• Haha
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
AndersPS AndersPS skrev:
Bortsett från det faktum att det är helt olika personer inom polisen som håller på med de 2 ärendena.

Och?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.