2 879 läst ·
9 svar
3k läst
9 svar
Åtgärdar dränering, djup på dräneringsrör mm
Hej!
Här kommer några funderingar kring en dränering jag påbörjat och som nästan behöver en liten historia.
På ena sidan av huset har detsuttit cellplastskivor som en tidigare ägare satt dit, bara ena sidan. Startade en tråd om det här. https://www.byggahus.se/forum/threads/udda-draenering.339870/
Nu har jag börjat gräva upp de här skivorna för att åtgärda eftersom vi vill ha odlingsland på platsen. Jag har handgrävt 12 meter och 2 meter djupt (billigaste gymkortet och galen kille med spade). Typsikt nog ligger det varken något dräneringsrör eller så är asfalten bortskrapad. Så antagligen har väl vattnet tagit sig in bakom skivorna och stannat där. Nu är iaf skivorna borta.
Hela husets grund är lite instabil med lera och huset har rört lite på sig. Eftersom vi bara hade tänkt dränera ena sidan (nu när det ändå är uppgrävt) känns det dumt att lägga dräneringsröret på det rekommenderade djupet under sulan, för vi vill att huset ska fortsätta röra sig som det gör idag. Hur skulle det påverka om vi la röret strax under sulans överkant? Och är det här något man skulle kunna åka dit på som ett dolt fel vid en ev försäljning? Sulan är bra massiv och sticker ut ca 40 cm från källarväggen.
En annan tanke som uppkom nu när vi grävde upp är om vi bara skulle gräva igen, skita i dräneringen, marken verkar vara relativt torr och vi har inga direkta fuktproblem i källaren. Men vi funderar på hur det här med odlingslanden påverkar.
Vad här ni för tankar?
Fridens
/Hannes
Här kommer några funderingar kring en dränering jag påbörjat och som nästan behöver en liten historia.
På ena sidan av huset har detsuttit cellplastskivor som en tidigare ägare satt dit, bara ena sidan. Startade en tråd om det här. https://www.byggahus.se/forum/threads/udda-draenering.339870/
Nu har jag börjat gräva upp de här skivorna för att åtgärda eftersom vi vill ha odlingsland på platsen. Jag har handgrävt 12 meter och 2 meter djupt (billigaste gymkortet och galen kille med spade). Typsikt nog ligger det varken något dräneringsrör eller så är asfalten bortskrapad. Så antagligen har väl vattnet tagit sig in bakom skivorna och stannat där. Nu är iaf skivorna borta.
Hela husets grund är lite instabil med lera och huset har rört lite på sig. Eftersom vi bara hade tänkt dränera ena sidan (nu när det ändå är uppgrävt) känns det dumt att lägga dräneringsröret på det rekommenderade djupet under sulan, för vi vill att huset ska fortsätta röra sig som det gör idag. Hur skulle det påverka om vi la röret strax under sulans överkant? Och är det här något man skulle kunna åka dit på som ett dolt fel vid en ev försäljning? Sulan är bra massiv och sticker ut ca 40 cm från källarväggen.
En annan tanke som uppkom nu när vi grävde upp är om vi bara skulle gräva igen, skita i dräneringen, marken verkar vara relativt torr och vi har inga direkta fuktproblem i källaren. Men vi funderar på hur det här med odlingslanden påverkar.
Vad här ni för tankar?
Fridens
/Hannes
Vi vill dränera, det var planen iaf, men eftersom bara ena sidan ska dräneras vill vi inte att markarbetet ska påverka rörelsen av huset, eftersom huset rör sig jämnt idag.TomasJor skrev:
Tanken med att strunta i dräneringen kom i och med att marken visade sig vara relativt torr när jag grävde, och då problemen med den tidigare dräneringen nu är fixade eftersom skivorna är borta.
Står och funderar kring dessa olika alternativ..
Att lägga dräneringen under sulan på gamla hus, speciellt om det är lera inblandat har jag hört är riskfyllt pga sättningspromblem.
Jag valde att lägga rören lite högre än rekomenderat för att undvika sättningar och pga marken där var "jungfrulig" och helvetisk att gräva i med massiva block..
Men ska man vara noga hade jag inga dräneringsproblem innan (var dagvattenproblem) och inte haft det efter heller..
Ska ni ha odlingsland precis mot grunden?
Normal grönsaksodling borde väl inte påverka men vill man vara säker så hade väl en platonmatta eller liknande skyddat grunden mot jord/vatten.
Har du väl grävt och har någonstans att göra av vattnet så är det väl dumt att inte lägga ner rör och isolering.
Jag valde att lägga rören lite högre än rekomenderat för att undvika sättningar och pga marken där var "jungfrulig" och helvetisk att gräva i med massiva block..
Men ska man vara noga hade jag inga dräneringsproblem innan (var dagvattenproblem) och inte haft det efter heller..
Ska ni ha odlingsland precis mot grunden?
Normal grönsaksodling borde väl inte påverka men vill man vara säker så hade väl en platonmatta eller liknande skyddat grunden mot jord/vatten.
Har du väl grävt och har någonstans att göra av vattnet så är det väl dumt att inte lägga ner rör och isolering.
Ja, jo, det kan orsaka problem att dränera om det inte varit det innan och marken är fuktig lera. Helt riktigt.
Inga direkta fuktproblem i källaren..., och det är inte tack vare plastskivorna som det är torrt och fint i källaren?
Då kan det vara ok att lägga igen utan att göra ngt. Finns det inget problem så bör man inte ändra på ngt.
Under de förhållandena så kan jag inte se att ett land gör ngn skillnad.
Hur var det - har det funnits asfalt på källarmuren, eller inte?
Är det lerjord mot källarmuren?
Inga direkta fuktproblem i källaren..., och det är inte tack vare plastskivorna som det är torrt och fint i källaren?
Då kan det vara ok att lägga igen utan att göra ngt. Finns det inget problem så bör man inte ändra på ngt.
Det har varit fuktproblem, det kan jag se för gammal kalkputs har ramlat ner på insidan. Men gissar att cellplasten var ännu värre eftersom den kommit in jord bakom den och det växte en och annan vildros mellan cellplasten och väggen. Plus att asfalten satt kvar på väggen bakom cellplasten. Min gissning är att det är att det är torrare idag i jorden eftersom mycket har hänt sen 90-talet när skivorna antagligen grävdes ner. Gatan utanför huset har asfalterats från kullersten, vilket borde betyda bättre avrinning till dagvatten mm. Men säker är jag ju inte.Oldboy skrev:
Ja, jo, det kan orsaka problem att dränera om det inte varit det innan och marken är fuktig lera. Helt riktigt.
Eftersom det största jobbet med grävningen är gjord skulle det ju vara skönt att även passa på med dräneringen, för säkerhetskull, och då funderar jag kring det här med att lägga rören grunt. Som old rusty svarade på. Några mer tankar kring det?
Finns en tråd där dränering, lera gamla hus diskuteras :
https://www.byggahus.se/forum/threads/grundmuren-fortsaetter-ca-1-meter-under-plattan.347978/
Jag har själv varit inne på att dränera mitt hus men är inte säker längre. Tycker att svaren från @GoC och @witten gällande sättningar och ”hysteri ” är vettiga. De kanske kan ge input till dig?
För min del kommer jag inte dränera om i dagsläget då källare luktar fint och ”bara” har en del putssläp (pga av tät färg)
https://www.byggahus.se/forum/threads/grundmuren-fortsaetter-ca-1-meter-under-plattan.347978/
Jag har själv varit inne på att dränera mitt hus men är inte säker längre. Tycker att svaren från @GoC och @witten gällande sättningar och ”hysteri ” är vettiga. De kanske kan ge input till dig?
För min del kommer jag inte dränera om i dagsläget då källare luktar fint och ”bara” har en del putssläp (pga av tät färg)
Det var intressant läsning, som får en att tänka en extra gång. Och att bara gräva igen vallgraven utan att dränera och lägga en krona på det känns ju skönt. Men det som har varit tanken med dräneringen har ju egentligen bestått av två delar, dels att få bort cellplasten från väggen, och sen i samband med det sätta dit "korrekta" dräneringsplattor typ isodrän el liknande för att få lite bättre inomhusklimat (värme) just i den delen av källaren.C claym skrev:Finns en tråd där dränering, lera gamla hus diskuteras :
[länk]
I mitt huvud, om jag lägger dräneringsrören högt, kommer ju ändå vattnet från sidorna att ta sig in under sulan, precis som önskvärt enligt @GoC. Det enda vattnet jag leder bort är det som trycker mot väggarna, eller tänker jag fel?
Om du har gropen öppen så sätter du platonmatta närmast väggen och sedan sätter du dräneringsrör och rensbrunn och därefter tex nya epsskivor och de gamla om du inte haft sönder dom...då kan du kolla om ditt odlande leder till vatten i brunnen eller ej... när det sedan blir dax dränera övriga väggar sätter du Platon där med.... fördelen med Platon är att fukt in ifrån huset kondenserar mot platonmattan och kommer i dräneringen...
Isodrän eller jackonskivor fungerar ungefär likadant men fördelen med Platon tycker jag är att man kan kontrollera spalten bakom bättre
Isodrän eller jackonskivor fungerar ungefär likadant men fördelen med Platon tycker jag är att man kan kontrollera spalten bakom bättre
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Djup på dränering av gräsmatta
Gräsmatta -
Gjuta platta på mark vilket djup dräneringsrör ?
Grund & Markarbeten -
Djupt orolig vid pågående dränering!
Grund & Markarbeten -
Dränering runt hus med förstukvist som inte går lika djupt som resten av huset.
Grund & Markarbeten -
Djup på dräneringsrör
Vatten & Avlopp