Hej!
Har precis flyttat in i ett hus där det fanns en anmärkning på isodräntäcklisten (se bifogade bilder).

Hur åtgärdar jag bäst detta?

• Isodräntäcklistens nedre del vid husets grund, med synliga stenar och grus på marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En isodräntäcklist vid ett hörn av en husgrund, omgiven av grus och stenar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej har du fått något svar tid har gått Vad har du gjort Detta verkar drabba många att listen inte förblir rak kanske tom jord kommer emellan täcklisten och fasaden.

Jag har samma problem efter min dränering och jag har löst det genom att mosa i massor av butyl i springan.

• Gilla
Roskvist
  • Laddar…
Janus82 Janus82 skrev:
Jag har samma problem efter min dränering och jag har löst det genom att mosa i massor av butyl i springan.
Ok,Många dräneringsföretag sätter jord ovanpå topp täcklisten, 10 cm säger de flesta några få 2-3 cm. Några säger nej inte jord utan singel ovanför man blir snurrig Vi har jord och det är jord mellan fasad och list därmed vatten runnit in i källaren blev en hel del nyligen Så ny list ska upp vet ej ännu om dräneringsföretaget kan hålla sitt löfte helt ännu Samt olika åsikter hur tätt slagnitarna ska vara emellan, men 15 cm säger de flesta. Hur långt emellan slagnitarna har ni?

R Roskvist skrev:
Hej har du fått något svar tid har gått Vad har du gjort Detta verkar drabba många att listen inte förblir rak kanske tom jord kommer emellan täcklisten och fasaden.
Hej!
Tyvärr inte haft tid att följa upp detta så tack att du skrev! Det jag läst på så är det många olika bud och svårt att veta vad som är rätt.
Vissa skriver att täcka med singel, medan andra säger absolut inte eftersom vatten bara rinner rakt ner och igenom.
Andra skriver att täcka över med jord, men å andra sidan läser man att jord binder vatten/fukt och det inte är toppen det heller aatt det ligger kvar och emot.
De byggare vi pratat med säger alla olika, så Ttänkte att jag skulle kontakta tillverkaren av isodrän direkt och höra med dem vad de rekommenderar.

• Gilla
Roskvist
  • Laddar…
Den där listen sitter både för högt och är felaktigt monterad. Den ska vara sträckt, fogad och 10cm under mark. Företagen jag jobbat på har alltid dragit upp fiberduken/kappan och fäst med listen för att den inte ska kasa ner men det kanske inte är krav.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
P Prodigys skrev:
Den där listen sitter både för högt och är felaktigt monterad. Den ska vara sträckt, fogad och 10cm under mark. Företagen jag jobbat på har alltid dragit upp fiberduken/kappan och fäst med listen för att den inte ska kasa ner men det kanske inte är krav.
Jag har någon duk under men nog inte fastsatt med listen är smått osäker Men listen ska inte synas den tål inte soljus Det som många verkar slarva med är att nitarna är för långt isär och inte fogad alls (bakom list emot fasad och ovanför listen )eller inte tillräckligt. Samt säger några att det ska bara vara 2-3 cm jord inte 10 cm. Tom en fukttekniker sa till mig ingen jord alls utan singel Vem kan man lita på?!

Isodrän säger att listen ska vara ca 5 cm under markyta. Täckningen ska inte vara dränerade, utan innehålla nollfragment, t ex jord, grus i storleken 0 - uppåt. Marken ska luta bort från fasaden Listen ska tätas mot fasaden med butylremsa eller butylmassa. Som sagt tidigare ska den vara sträckt och sluta tätt mot fasaden.

Tanken är att vatten ska rinna på marken bort från fasaden. Inte ledas ned i marken. Så ingen singel högst upp.

https://www.isodran.se/uploads/4add5cbe86364b37c5dbf37ecda06a30.pdf

• Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
Bart Bart skrev:
Isodrän säger att listen ska vara ca 5 cm under markyta. Täckningen ska inte vara dränerade, utan innehålla nollfragment, t ex jord, grus i storleken 0 - uppåt. Marken ska luta bort från fasaden Listen ska tätas mot fasaden med butylremsa eller butylmassa. Som sagt tidigare ska den vara sträckt och sluta tätt mot fasaden.

Tanken är att vatten ska rinna på marken bort från fasaden. Inte ledas ned i marken. Så ingen singel högst upp.

[länk]
vad säger de om slagnitarna hur tätt? hört 15 cm emellan slagnitarna På ett ställe har min list gått sönder där slagniten sitter rätt stort hål runt niten O så läser man att en dränering ska hålla i 30 år det år många år för oss innan den når 30år! Men om man slarvad med massan så blir det väl tryck?! när listen släpper/buktar ut fr fasaden. Företaget som dränera åt oss sa du får välja stenplattor högst upp eller singel vi valde stenplattor och de ligger inte så bra på alla ställen mark har sjunkit men de inget de bryr sig om.

Kopierar in texten från anvisningen:
Täcklisten fästs med ISODRÄN Slagnit, med ett maximalt avstånd på 150 mm. Innan slagnitarna slås in helt läggs en sträng ISODRÄN Tätmassa mellan täcklisten och väggen.

Jag skulle säga att det är felaktigt utfört om listen buktar och släpper.

• Gilla
Prodigys och 1 till
  • Laddar…
Bart Bart skrev:
Kopierar in texten från anvisningen:
Täcklisten fästs med ISODRÄN Slagnit, med ett maximalt avstånd på 150 mm. Innan slagnitarna slås in helt läggs en sträng ISODRÄN Tätmassa mellan täcklisten och väggen.

Jag skulle säga att det är felaktigt utfört om listen buktar och släpper.
De flesta säger 15cm högst! men tack för infon att strängen med tätmassa ska in också Ja de har nog inte lagt något eller för lite Låter lite lite med en sträng bara borde vara på hela uppvik kanten Ja fel är det både för långt avstånd mellan nitarna och den buktar ut så det är jord mellan list och fasad Där har det också växt gräs!

R Roskvist skrev:
De flesta säger 15cm högst! men tack för infon att strängen med tätmassa ska in också Ja de har nog inte lagt något eller för lite Låter lite lite med en sträng bara borde vara på hela uppvik kanten Ja fel är det både för långt avstånd mellan nitarna och den buktar ut så det är jord mellan list och fasad Där har det också växt gräs!
Isodrän säger ju som sagt 15cm högst också, så det är ju rätt. Jag drog i dem med ca 100 mm avstånd. Nu är slagnitarna ganska dyra, så en del företag försöker säkert spara in på dessa genom att öka avståndet.

Dom lister jag använt när jag dränerat har haft markeringar var femte centimeter och oftast har vi kört på varannan. Kanske finns billigare lister utan markeringar.

• Gilla
Roskvist
  • Laddar…
Bart Bart skrev:
Isodrän säger ju som sagt 15cm högst också, så det är ju rätt. Jag drog i dem med ca 100 mm avstånd. Nu är slagnitarna ganska dyra, så en del företag försöker säkert spara in på dessa genom att öka avståndet.
Herregud folk betalar typ 150 000 för en dränering och då snackas det om snåla in på hyper viktiga slagnitar Om inte listen är längs fasaden så rinner vatten in på fasaden vad är det då för mening med att dränera Skamligt att företag har det tänket och agerandet! Kolla upp vad de kostar får fram 900 kr för 250 st så 40 m runt huset blir mindre än 2 lådor nitar!

Redigerat:
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
Är ju inte knepigare än att läsa innantill i tillverkarens monteringsanvisningar...

Fattar inte att så många, i synnerhet yrkesfolk, har så svårt med detta. Utan har egna idéer, lösningar och genvägar. Ofta med motivationen att de vet bättre än tillverkaren själv. Och i synnerhet när det inte finns några rimliga tekniska förklaringar till varför avsteget skulle vara bättre än anvisningarna.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.