8 015 läst ·
53 svar
8k läst
53 svar
Åtgärda sönderkörd infart kortsiktiga och långsiktiga lösningar.
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 1 962 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 1 962 inlägg
En annan kortsiktig lösning är att lägga ut grenar från en mindre gran i körspåren. Kallas granrisbädd.VLJ skrev:
Hej,
Vi har en liten slänt på vår uppfart som bara varit gräsmatta. Tidigare ägare har haft det som fritidshus så det har inte varit ett problem men vi kör där varje dag och det har nu blivit lervälling.
Jag behöver förslag på vad vi kan göra, både kortsiktigt nu för att åtgärda problemet akut, och vad som kan vara en bra och enkel långsiktig lösning, t.ex. grusning eller stenläggning.
[bild]
Håller det? Ja stora delar av södra stambanan genom Småland är byggd på granrisbädd och det håller!
En närliggande bonde med frontlastare på jordbrukaren kan skala av den där leran när det är plusgrader igen, stick åt han någon tusenlapp för besväret. Sen en bil med grus, grus är billigt medans frakt är dyrt. Så ta en hel bil med samkross 0-18 eller 0-30. Det har ni skottat ut ganska snabbt.
Så kanske en 5-7 tusen med egen insats.
Njau, det där funkade mycket bra förr i tiden, numera vet de flesta sitt värde och det kan vara en ren förolämpning att försöka med svarta pengar. Däremot kan en lokal grävare få till ett mycket bättre pris utan pengar vid sidan.L Lutte skrev:En närliggande bonde med frontlastare på jordbrukaren kan skala av den där leran när det är plusgrader igen, stick åt han någon tusenlapp för besväret. Sen en bil med grus, grus är billigt medans frakt är dyrt. Så ta en hel bil med samkross 0-18 eller 0-30. Det har ni skottat ut ganska snabbt.
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 1 962 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 1 962 inlägg
Du får kalla det rustbädd om du vill. I min värld är en rustbädd kraftigare.F fribygg skrev:
Men, i vilket fall så talar vi om en provisorisk lösning för att framfarten ska hålla fram till våren. Väljer man sen att tippa någon decimeter 0-90 grus och lite slitlager uppepå så håller det för evigt.
Vi byggde servicevägar med 20-30 cm 0-90 kross liggande direkt på matjord och det höll för att köra ut och in 5000 ton massor!
Att enbart lägga på material kommer aldrig lösa något. Gräv ur, fiberduk och 0-32 samkross så blir det bra. Är det icke organiskt material under, enbart personbilstrafik och det inte är vattensjukt så räcker det med 15cm.
Har du något område på tomten för utfyllnad så kan du gräva ur och köra skottkärra på lediga stunder, köpa lite fiberduk hos byggmax och beställa en lastbil med kross som du skyfflar ut, det blir nog billigast. Köra med släpkärra och hämta på en kross blir betydligt dyrare pga. sjukt tonpris.
Har du något område på tomten för utfyllnad så kan du gräva ur och köra skottkärra på lediga stunder, köpa lite fiberduk hos byggmax och beställa en lastbil med kross som du skyfflar ut, det blir nog billigast. Köra med släpkärra och hämta på en kross blir betydligt dyrare pga. sjukt tonpris.
Nu handlar väl detta om en infart för personbil på en villafastighet så 0-90 är nog överdrivet grovt och att ha flera grus sorter för dessa fåtal m2 blir nog för dyrbart. Att ta hem ett fullt billass 0-32 är nog den ekonomiskt rimliga lösningen för TS.Ossian K Olsson skrev:
Du får kalla det rustbädd om du vill. I min värld är en rustbädd kraftigare.
Men, i vilket fall så talar vi om en provisorisk lösning för att framfarten ska hålla fram till våren. Väljer man sen att tippa någon decimeter 0-90 grus och lite slitlager uppepå så håller det för evigt.
Vi byggde servicevägar med 20-30 cm 0-90 kross liggande direkt på matjord och det höll för att köra ut och in 5000 ton massor!
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 1 962 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 1 962 inlägg
Det finns också en möjlighet/rimlighet att få säckar hemkört och då kan man blanda utan problem.F fribygg skrev:
Jag är fascinerad av hur dyrt det verkar vara för långa av er att skrapa av lite jord och få grus. Sist jag beställde grus fick jag två lass för 5000 kr, inklusive sidotippning i diket där det skulle användas.
Senast jag beställde grävjobb så betalade jag 2500 kr för 2,5 h jobb.
Men jag bor iofs lantligt också.
Min erfarenhet är att det nästan finns två olika marknader. Landsortens söner kan ofta sånt här och börjar utföra grävarbeten lokalt med nån begagnad maskin eller nåt som finns på den ärvda gården. Det är billigt, inte alltid efter någon standard och bygger på generationers erfarenhet. Ibland växer det så över åren är markarbeten i grannskapet deras jobb, troligen började de med små avlopp för ett antal år sen också eftersom det fanns efterfrågan.pacman42 skrev:
Jag är fascinerad av hur dyrt det verkar vara för långa av er att skrapa av lite jord och få grus. Sist jag beställde grus fick jag två lass för 5000 kr, inklusive sidotippning i diket där det skulle användas.
Sen finns det stadens (villaområdenas) entreprenörer. Det är rationellt drivna aktiebolag med anställda. De levererar större helhetslösningar till rätt okunniga kunder. De följer standarder och vill att jobbet ska gå fort och dra in så mycket pengar som möjligt. De ligger i en helt annan prisklass, det är här ett enkelt byte av avloppsledningen i trädgården till 110 mm PVC går på 100-200 tkr istället för 5 000 kr. Men då får man lite anläggningsjord ovanpå schakten också och man tvekar inte att ta in en underentreprenör för asfaltering om det grävs i gatan.
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 1 962 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 1 962 inlägg
F fribygg skrev:
Allt beror ju på förutsättningarna TS har. Finns det en grustäkt i närheten? Finns det inte?pacman42 skrev:
Då det är ett så pass litet jobb så är det troligt att framkörningsavgiften/frakten är den stora kostnaden. Finns det plats att lossa ett lass grus? Behöver man lägga över hela ytan eller räcker det att lägga i körspåren? Jag tänker mig 0-90 för att det håller bättre men 0-32 kanske kan fungera med. Fiberduk under? Jo kanske, risken är dock att den går sönder ändå och sen är det ett helsike att få bort den.
Tror du inte transport med kranbil och grus i säck blir väsentligt dyrare i TS fall?Ossian K Olsson skrev:
Allt beror ju på förutsättningarna TS har. Finns det en grustäkt i närheten? Finns det inte?
Då det är ett så pass litet jobb så är det troligt att framkörningsavgiften/frakten är den stora kostnaden. Finns det plats att lossa ett lass grus? Behöver man lägga över hela ytan eller räcker det att lägga i körspåren? Jag tänker mig 0-90 för att det håller bättre men 0-32 kanske kan fungera med. Fiberduk under? Jo kanske, risken är dock att den går sönder ändå och sen är det ett helsike att få bort den.