Hej,

Vi har en liten slänt på vår uppfart som bara varit gräsmatta. Tidigare ägare har haft det som fritidshus så det har inte varit ett problem men vi kör där varje dag och det har nu blivit lervälling.
Jag behöver förslag på vad vi kan göra, både kortsiktigt nu för att åtgärda problemet akut, och vad som kan vara en bra och enkel långsiktig lösning, t.ex. grusning eller stenläggning.
Grusväg med djupa hjulspår, grått väder, gröna sopkärl, träd, buskar, ute på landet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det ljusa är kutterspån som vi ändå hade hemma. Fungerade nån vecka men nu vid senaste nederbörden så va det tillbaka på ruta ett.

Kortsiktig lösning - ett lass grus som krattas ut. Gärna på en fiberduk, då kan du återanvända det och det håller längre.

Långsiktig lösning - gräv ur, lägg fiberduk i botten och låg sedan 0-28 grus som bas. Padda gruset och lägg sedan lämpligt snyggt grus ovanpå.

• Gilla
sir_daniel och 1 till
  • Laddar…
nikasp
Det löser inte geggan nu men jag funderar själv på att lägga markarmering på en plats där jag inte vill hårdgöra (tappar dränerande effekten) eller ha grus.

Vi parkerar och det blir geggamoja mer jämna mellanrum. Med föestörkning kan nog gräset klara sig hyfsat och marken hålla sig plan.

Ta hem en grävare och ett lass kross och lös det nu.
Ring en duktig grävare så löser det sig med 1 samtal.

Lycka till.
/W

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
Billigt bra sätt:
Om du får köra dit någon hög med småsten som någon bonde har samlat ur en åker och radar ut dem i gyttjan och sedan lägger ett tunt lager krossgrus 0-65mm ovanpå får du en stark botten som du sedan kan fylla på med finare grus varefter du har tid och råd. Stenarna binder gyttjan och sprider belastningen och ger förvånansvärt bra bärighet.

Dyrare bra sätt:
En dyrare lösning är att skrapa bort värsta gyttjan och fylla med 0-65 krossgrus men d måse du dels skrapa bort gyttjan och dels använda mycket mer fyllning för att få bärighet.

Ännu dyrare sätt som i allmänhet är litet sämre:
Fiberduk och finare krossgrus till exempel 0-25.

Dåligt sätt:
Träspån i någon form gör gyttjan bara värre.

• Gilla
hapazard och 2 till
  • Laddar…
Behöver du dränera så kan du göra som jag har gjort ytdräneringen runt huset. Jag har förlagt fiberduk, sedan en dryg decimeter 20-28 varefter jag har en till fiberduk. I lagret med 20-28 har jag också lagt in ett par dränrör. I mitt fall är det sedan sättflis och stenläggning, men du kan lägga 0-28, 0-65 eller vad du vill ovanpå. Eftersom du skall köra bil på då kanske dränlsgret borde ha stenar upp till 50-65 millimeter precis som @heimlaga påpekade.

Ett dränlager enligt ovan är väldigt effektivt för att hålla borta vätska.

Claes Sörmland
Enklast snabblösning är ett lass väggrus alltså samkross 0-18 mm som lägga ut kanske 10-15 cm lager (sjunker ihop av regn och körning till kanske halva tjockleken). Det räcker för att få det OK. Ingen markduk för den blir bara jobbig och ful när ni vill fixa detta ordentligt.

Om äppelträdets gren som hänger ut kan kapas före leverans så kan åkaren sprida gruset åt dig vid tippningen (om det går att backa in). Beställ hem ett lass (upp till 12 ton om det inte är den största bilen). Ordna till det med en stor kratta (eller helst en raka). Färdigt.

Det bättre varianten är en grävare som gräver bort leran/matjorden, lägger ett 20-30 cm bärlager t ex 0-64 mm samkross, vibbrar och sen upp till 8 cm väggrus som vibbras på det hela. Kostar pengar men blir bra.

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Varför nämner ingen det mest uppenbara. Det duger att sprida ut 10-15cm bärlagergrus 0-32mm.
0-18 har för dålig bärighet då det är grusmaterial för ytskikt .

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
Mellan tumme och armbåge, vad tror ni det skulle kosta att gräva ut kanske 30 cm, lägga fiberduk och sen lägga kross på det?
Handlar om 10-15 kvm

Claes Sörmland
VLJ VLJ skrev:
Mellan tumme och armbåge, vad tror ni det skulle kosta att gräva ut kanske 30 cm, lägga fiberduk och sen lägga kross på det?
Handlar om 10-15 kvm
Det är en fråga av typen hur långt är ett snöre.

Billig grävare lokalt på landet som sköter detta efter eget huvud och inget krav på borttransport av matjorden så kan det blir väldigt billigt, ett par tiotusen?

Stadsnära entreprenörsföretag med tre man på plats allt ska anläggas enligt mest seriösa norm och noga vibbras lager för lager och matjord transporteras bort, ja då kan det blir påtagligt dyrare.

Så bestäm vilken nivå du vill lägga detta på.

• Gilla
Ossian K Olsson och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
GoC GoC skrev:
Varför nämner ingen det mest uppenbara. Det duger att sprida ut 10-15cm bärlagergrus 0-32mm.
0-18 har för dålig bärighet då det är grusmaterial för ytskikt .
Håller i princip med dig men min erfarenhet empiriskt är att 0-18 mm fungerar rätt bra. Jag upplever i praktiken rätt begränsad skillnad mellan 0-18 och 0-32 mm om jag ska vara ärlig.

Får ringa lokala grävaren och se vad han säger.
Går det göra nu eller bör man vänta till våren när det torkat upp?
Kutterspånet var uppenbarligen en dålig idé. Skulle det funka att lägga långa ribbor över? Så vi klarar oss den närmsta veckan iallafall.

nikasp nikasp skrev:
Det löser inte geggan nu men jag funderar själv på att lägga markarmering på en plats där jag inte vill hårdgöra (tappar dränerande effekten) eller ha grus.

Vi parkerar och det blir geggamoja mer jämna mellanrum. Med föestörkning kan nog gräset klara sig hyfsat och marken hålla sig plan.
Markarmering funderar jag också på området där vi parkerar, där marken är plan. Där har vi inte haft problem med att den blivit sönderkörd, det är just i slänten.

• Gilla
nikasp
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är en fråga av typen hur långt är ett snöre.

Billig grävare lokalt på landet som sköter detta efter eget huvud och inget krav på borttransport av matjorden så kan det blir väldigt billigt, ett par tiotusen?
Det vete tusan om det blir så dyrt om man hittar en lokal grävare som då även får tag på bärlagergruset på ett billigare sätt. Slipper man då även momentet att ta bort de urgrävda massorna utan enkelt kan placeras i närområdet så är det ett snabbjobb. Sen har då ofta den lokala grävaren tillgång till en padda.
Men att få allt serverat av en större entrepernör då blir det dyrt.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.