8 015 läst ·
53 svar
8k läst
53 svar
Åtgärda sönderkörd infart kortsiktiga och långsiktiga lösningar.
Hej,
Vi har en liten slänt på vår uppfart som bara varit gräsmatta. Tidigare ägare har haft det som fritidshus så det har inte varit ett problem men vi kör där varje dag och det har nu blivit lervälling.
Jag behöver förslag på vad vi kan göra, både kortsiktigt nu för att åtgärda problemet akut, och vad som kan vara en bra och enkel långsiktig lösning, t.ex. grusning eller stenläggning.
Vi har en liten slänt på vår uppfart som bara varit gräsmatta. Tidigare ägare har haft det som fritidshus så det har inte varit ett problem men vi kör där varje dag och det har nu blivit lervälling.
Jag behöver förslag på vad vi kan göra, både kortsiktigt nu för att åtgärda problemet akut, och vad som kan vara en bra och enkel långsiktig lösning, t.ex. grusning eller stenläggning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kortsiktig lösning - ett lass grus som krattas ut. Gärna på en fiberduk, då kan du återanvända det och det håller längre.
Långsiktig lösning - gräv ur, lägg fiberduk i botten och låg sedan 0-28 grus som bas. Padda gruset och lägg sedan lämpligt snyggt grus ovanpå.
Långsiktig lösning - gräv ur, lägg fiberduk i botten och låg sedan 0-28 grus som bas. Padda gruset och lägg sedan lämpligt snyggt grus ovanpå.
Det löser inte geggan nu men jag funderar själv på att lägga markarmering på en plats där jag inte vill hårdgöra (tappar dränerande effekten) eller ha grus.
Vi parkerar och det blir geggamoja mer jämna mellanrum. Med föestörkning kan nog gräset klara sig hyfsat och marken hålla sig plan.
Vi parkerar och det blir geggamoja mer jämna mellanrum. Med föestörkning kan nog gräset klara sig hyfsat och marken hålla sig plan.
Medlem
· Stockholm
· 4 488 inlägg
Ta hem en grävare och ett lass kross och lös det nu.
Ring en duktig grävare så löser det sig med 1 samtal.
Lycka till.
/W
Ring en duktig grävare så löser det sig med 1 samtal.
Lycka till.
/W
Billigt bra sätt:
Om du får köra dit någon hög med småsten som någon bonde har samlat ur en åker och radar ut dem i gyttjan och sedan lägger ett tunt lager krossgrus 0-65mm ovanpå får du en stark botten som du sedan kan fylla på med finare grus varefter du har tid och råd. Stenarna binder gyttjan och sprider belastningen och ger förvånansvärt bra bärighet.
Dyrare bra sätt:
En dyrare lösning är att skrapa bort värsta gyttjan och fylla med 0-65 krossgrus men d måse du dels skrapa bort gyttjan och dels använda mycket mer fyllning för att få bärighet.
Ännu dyrare sätt som i allmänhet är litet sämre:
Fiberduk och finare krossgrus till exempel 0-25.
Dåligt sätt:
Träspån i någon form gör gyttjan bara värre.
Om du får köra dit någon hög med småsten som någon bonde har samlat ur en åker och radar ut dem i gyttjan och sedan lägger ett tunt lager krossgrus 0-65mm ovanpå får du en stark botten som du sedan kan fylla på med finare grus varefter du har tid och råd. Stenarna binder gyttjan och sprider belastningen och ger förvånansvärt bra bärighet.
Dyrare bra sätt:
En dyrare lösning är att skrapa bort värsta gyttjan och fylla med 0-65 krossgrus men d måse du dels skrapa bort gyttjan och dels använda mycket mer fyllning för att få bärighet.
Ännu dyrare sätt som i allmänhet är litet sämre:
Fiberduk och finare krossgrus till exempel 0-25.
Dåligt sätt:
Träspån i någon form gör gyttjan bara värre.
Behöver du dränera så kan du göra som jag har gjort ytdräneringen runt huset. Jag har förlagt fiberduk, sedan en dryg decimeter 20-28 varefter jag har en till fiberduk. I lagret med 20-28 har jag också lagt in ett par dränrör. I mitt fall är det sedan sättflis och stenläggning, men du kan lägga 0-28, 0-65 eller vad du vill ovanpå. Eftersom du skall köra bil på då kanske dränlsgret borde ha stenar upp till 50-65 millimeter precis som @heimlaga påpekade.
Ett dränlager enligt ovan är väldigt effektivt för att hålla borta vätska.
Ett dränlager enligt ovan är väldigt effektivt för att hålla borta vätska.
Enklast snabblösning är ett lass väggrus alltså samkross 0-18 mm som lägga ut kanske 10-15 cm lager (sjunker ihop av regn och körning till kanske halva tjockleken). Det räcker för att få det OK. Ingen markduk för den blir bara jobbig och ful när ni vill fixa detta ordentligt.
Om äppelträdets gren som hänger ut kan kapas före leverans så kan åkaren sprida gruset åt dig vid tippningen (om det går att backa in). Beställ hem ett lass (upp till 12 ton om det inte är den största bilen). Ordna till det med en stor kratta (eller helst en raka). Färdigt.
Det bättre varianten är en grävare som gräver bort leran/matjorden, lägger ett 20-30 cm bärlager t ex 0-64 mm samkross, vibbrar och sen upp till 8 cm väggrus som vibbras på det hela. Kostar pengar men blir bra.
Om äppelträdets gren som hänger ut kan kapas före leverans så kan åkaren sprida gruset åt dig vid tippningen (om det går att backa in). Beställ hem ett lass (upp till 12 ton om det inte är den största bilen). Ordna till det med en stor kratta (eller helst en raka). Färdigt.
Det bättre varianten är en grävare som gräver bort leran/matjorden, lägger ett 20-30 cm bärlager t ex 0-64 mm samkross, vibbrar och sen upp till 8 cm väggrus som vibbras på det hela. Kostar pengar men blir bra.
Det är en fråga av typen hur långt är ett snöre.VLJ skrev:
Billig grävare lokalt på landet som sköter detta efter eget huvud och inget krav på borttransport av matjorden så kan det blir väldigt billigt, ett par tiotusen?
Stadsnära entreprenörsföretag med tre man på plats allt ska anläggas enligt mest seriösa norm och noga vibbras lager för lager och matjord transporteras bort, ja då kan det blir påtagligt dyrare.
Så bestäm vilken nivå du vill lägga detta på.
Håller i princip med dig men min erfarenhet empiriskt är att 0-18 mm fungerar rätt bra. Jag upplever i praktiken rätt begränsad skillnad mellan 0-18 och 0-32 mm om jag ska vara ärlig.GoC skrev:
Får ringa lokala grävaren och se vad han säger.
Går det göra nu eller bör man vänta till våren när det torkat upp?
Kutterspånet var uppenbarligen en dålig idé. Skulle det funka att lägga långa ribbor över? Så vi klarar oss den närmsta veckan iallafall.
Går det göra nu eller bör man vänta till våren när det torkat upp?
Kutterspånet var uppenbarligen en dålig idé. Skulle det funka att lägga långa ribbor över? Så vi klarar oss den närmsta veckan iallafall.
Markarmering funderar jag också på området där vi parkerar, där marken är plan. Där har vi inte haft problem med att den blivit sönderkörd, det är just i slänten.nikasp skrev:
Det vete tusan om det blir så dyrt om man hittar en lokal grävare som då även får tag på bärlagergruset på ett billigare sätt. Slipper man då även momentet att ta bort de urgrävda massorna utan enkelt kan placeras i närområdet så är det ett snabbjobb. Sen har då ofta den lokala grävaren tillgång till en padda.Claes Sörmland skrev:
Men att få allt serverat av en större entrepernör då blir det dyrt.