6 556 läst ·
2 svar
7k läst
2 svar
Åtgärda sättningar i grund
Hej, har en fjällstuga vars grund har satt sig rätt rejält, grunden är av någon typ betongbjälklag dvs det ligger 3 st långa betongbalkar på marken som utgör grunden. Vad kan det finnas för lämpliga åtgärder för detta. Är det möjligt att "lyfta bort" stugan på något sätt och åtgärda hela grunden exvis gjuta en ny platta. Elller måste man ta det mer steg för steg på något sätt.
MVH
Anders
MVH
Anders
Har varit med om att man har pallat upp hus med hjälp av stålbalkar och domkrafter och sedan gjutit om eller på tillämpligt sätt åtgärdat grunden och sedan satt tillbaks huset, tag kontakt med en lokal grävfirma eller dyl, dom bör kunna hjälpa dig.
Jag är intresserad av denna problemställning.
abe78, vad är status på ditt grundproblem?
Vi har nyligen tagit över ett fritidshus i Härjedalen med tydliga sättningar i grunden, enligt bygglovshandlingarna från 1973 är grundläggningsdjupet endast 0,3 meter.
Frostfritt djup i området är 3,0 meter + multiplikator för området (osäker på exakta faktorn för morän).
Under alla omständigheter misstänker jag att tjälhöjning kommer att vara en årligen återkommande historia och frågan är om det finns några bra ideér om hur man angriper denna typ av problem?
Ställbara plintar?
Tacksam för tips
abe78, vad är status på ditt grundproblem?
Vi har nyligen tagit över ett fritidshus i Härjedalen med tydliga sättningar i grunden, enligt bygglovshandlingarna från 1973 är grundläggningsdjupet endast 0,3 meter.
Frostfritt djup i området är 3,0 meter + multiplikator för området (osäker på exakta faktorn för morän).
Under alla omständigheter misstänker jag att tjälhöjning kommer att vara en årligen återkommande historia och frågan är om det finns några bra ideér om hur man angriper denna typ av problem?
Ställbara plintar?
Tacksam för tips
Klicka här för att svara