Håller på med att fixa till trappan till andra våningen och funderar på om det finns något jag kan göra åt stegen som knarrar något?
Det verkar vara tredje steget och från vänster sida där alla delar sitter ihop.
Trappan är mycket välbyggd och från slutet av 70-talet.

Trappa från 70-talet med trästeg och grön matta, en stegmatta är uppvikt som visar steget under.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

L
Sitter vagnstycket fast i väggen , är den frihängande till vänster på fotot

Det är inte förvånande att knarret uppstår i just tredje plansteget till vänster. Antagligen har det uppstått ett spel i sjölva infästningen. Jag tycker det är svårt att så här på distans säga hur du skall avhjälpa problemet, men det handlar om att förstärka så att steget ligger stumt även när det belastas.

Här är en bättre bild på hur det ser ut.
Tycker man kan vicka på det tredje steget mer och det är ju så smalt i vänstersidan så det är nog inte konstigt att det knarrar just där.

Trappa i trä med synligt slitna steg, det tredje steget vickbart, smalt utrymme på vänster sida.
Skapa konto

L
  1. Dom där med fribärande yttre vagnstycke är ett otyg , fick hem en trapp , den gungade efter montering , gjorde en stolpe och ställde rakt upp i vecket , fick ett bra fäste för räcket , samt satte en bit i hörnet under , inget knarr ens om möts
  2. <prova med att ställa något under 3 och 4 steget ( kila det lite så det spänner )

• Gilla
Fistmås
  • Laddar…
1. Spänn skruvarna som går in i steg 3.
Hjälper det inte eller om skruvar saknas...
2. Dra in en rejäl skruv från det vänstra lilla vangstycket och in steg 3.
Fortfarande knarr...
3. Skråskruva under steg 3 in i det vänstra vangstycket.

• Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Jag tror på Immobils förslag. Hade det varit problem med det yttre vangstycket hade det knarrat på fler ställen. Men jag håller med Liteavvarje. Det är ingen bra konstruktion.

• Gilla
eal
  • Laddar…
Vårt knarr försvann när vi målade trappan och mättade alla springor med färg.
Det var 9 år sedan, fortfarande inget knarr.

Peter2400 Peter2400 skrev:
Vårt knarr försvann när vi målade trappan och mättade alla springor med färg.
Det skall man nog inte betrakta som någon mirakellösning, även om det var rätt för er. Ofta beror knarret på underdimensionerade plansteg. Då hjälper inte färg.

• Gilla
Peter2400
  • Laddar…
Jag hade försök med att lossa det knarrande plansteget, och sedan återmonterat det med PU-lim emellan.

Nej, använd inte lim! Det löser bara problemet tillfälligt. Efter en tid kommer den att knarra ännu mer.

Har försökt dra dom få skruvarna som håller ihop trappan men det är inte lätt att dra dom spårskruvarna.
Istället drog jag två skruvar till vänster och nu är det tyst...
Tack för alla tips!

Trappa med spårskruvar i trä, slitna steg och nyinsatta skruvar till vänster.
Skapa konto

• Gilla
yeehaa och 1 till
  • Laddar…
Immobil Immobil skrev:
Nej, använd inte lim! Det löser bara problemet tillfälligt. Efter en tid kommer den att knarra ännu mer.
Det där förstår jag inte.
Om alla förband är fasta och inte rör sig, så finns väl inget som kan knarra?

Limmet håller inte för evigt.

• Gilla
Sam_A
  • Laddar…
Kanske inte, men det håller längre än ett par skruv, och ger ett helt stumt förband.
Och då kan det inte knarra och gnissla, eller hur?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.