Söker tips på hur jag kan fixa till det här brännmärket på diskbänken. Försöker att fixa till lägenheten inför en försäljning.

Det är en gryta som blev lämnad på diskbänken. Vill också gärna fräscha upp bänken.

Kan man sandpappra för hand och olja eller behöver man ta dit någon som kan slippa med maskin och olja den efter åt. ( är inte så händig så jag vet inte om jag ska ge mig på att slippa med en maskin då jag säkert får till det ojämnt).
Tack på förhand
Trädiskbänk med brännmärke och repor, i behov av renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Brännmärke på trädiskbänk med mätande tumstock ovanpå.
Skapa konto

Jag skulle ta fin scotchduk och försiktigt behandla hela bänken. Den duken kan du med fördel dränka i olja samtidigt du "slipar" . Dylik slipduk finns lite överallt. Ser ut som det gröna på en disksvamp men har olika grovlek som slippapper. Du kan behöva gnugga lite extra runt brännmärket men troligen får du bort det svarta så pass att det inte syns.

• Gilla
NyHusägare2021
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Jag skulle ta fin scotchduk och försiktigt behandla hela bänken. Den duken kan du med fördel dränka i olja samtidigt du "slipar" . Dylik slipduk finns lite överallt. Ser ut som det gröna på en disksvamp men har olika grovlek som slippapper. Du kan behöva gnugga lite extra runt brännmärket men troligen får du bort det svarta så pass att det inte syns.
Vet inte om det syns på bilden så tydligt men ytan är lite ”skadad” förutom själva brännmärket.
Ska ge mig ut på jakt efter scotchduk

Är det en riktig träskiva eller är det en laminatskiva?

P Patrik Hazard skrev:
Det är en bra fråga, hur ser jag skillnaden?
Ska se om jag hittar något om det i ”bokpärmen”

P Patrik Hazard skrev:
Det står att det ska vara massiva bänkskivor i boklamell

Kan du se skivans undersida någonstans, kanske om du tittar upp inuti ett skåp?
Finns det någon synlig ände någonstans vid spisen eller så?

• Gilla
NyHusägare2021
  • Laddar…
N NyHusägare2021 skrev:
Ska se om jag hittar något om det i ”bokpärmen”
Du kan nog se det i skivans kant.

• Gilla
NyHusägare2021
  • Laddar…
Hej nu har jag hittat byggpärm,
det ska vara massiva bänkskivor i boklamell Behandlad med rå linolja från början

N NyHusägare2021 skrev:
Det bör gå att se ganska lätt. Titta på skivans undersida så bör det vara väldigt tydligt.

N NyHusägare2021 skrev:
är inte så händig så jag vet inte om jag ska ge mig på att slippa med en maskin då jag säkert får till det ojämnt
Om det nu handlar om en ren träskiva så är det inte svårt att slipa en sådan med en vettig maskin. Jag skulle till och med gå så långt som att påstå att som husägare med en träskiva i köket så är omslipning ett nödvändigt regelbundet underhåll. Om det behövs varje år eller vart tionde finns nog olika åsikter om dock... Sen kan man naturligtvis leja bort jobbet men är det något underhållsarbete som passar novisen är det detta.

Är det en laminatskiva tror jag det blir svårt att åtgärda skadan med mindre än att byta skiva.

• Gilla
NyHusägare2021
  • Laddar…
Slipsvamp och olja som säljs på bla Mio har funkat bra för mig på ek med liknande skador.

• Gilla
NyHusägare2021
  • Laddar…
Mats-S
N NyHusägare2021 skrev:
Försöker att fixa till lägenheten inför en försäljning.
Tror inte det där påverkar priset ett öre, normalt slitage.
Låt kommande ägare ta problemet, ta ett glas vin och relaxa istället ;-)

• Gilla
maja.andersson27189 och 1 till
  • Laddar…
Trägolv behandlat med oxalsyra och lätt slipat, skillnader i nyans synliga.
Skapa konto

resultatet efter oxalsyra och sandpappring med en svamp som rekommenderades här. inte osynligt men bättre.
tack

• Gilla
A.Skåne och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.