123 läst ·
4 svar
123 läst
4 svar
Åtgärd mot däck kompaktering?
Hej!
Arboristen var här och sektionsfällde en björk med kran. Var tvungen att köra in och ställa sig på gräsmattan för att ta ner den. Nu har jag en sänkning på ca 2 cm i jorden där däcken kört och stått samt liten höjning vid sidan om då jorden även verkar ha pressats åt sidorna och tryckt upp närliggande yta lite. Lerjord. Gräset har inte rivits av och verkar må bra för stunden. Har således kompektering och sänkning i gräsmattan i hulspåren och liten förhöjning vid sidan om.
Vad är bästa åtgärden i nuläget för att återställa det?
Tänkte köra hålpipeluftning, vertikalskärare och topp dress på hela gräsmattan nästa vår men krävs nog en punktinsats nu i själva hjulspåren känns det som.
Lägga på och jämna ut med top dress som luckrar upp djupare över tiden gällande sänkningen?
Vad gör jag med förhöjningarna vid sidan? Lyfta grässvållen och gräva bort lite under?
Räcker det? Grepa? Hålpipelufta? En kombination av dessa?
Tack på förhand för ev svar.
/nybliven husägare sedan ett år som blivit rabiat gällande gräsmattan
Arboristen var här och sektionsfällde en björk med kran. Var tvungen att köra in och ställa sig på gräsmattan för att ta ner den. Nu har jag en sänkning på ca 2 cm i jorden där däcken kört och stått samt liten höjning vid sidan om då jorden även verkar ha pressats åt sidorna och tryckt upp närliggande yta lite. Lerjord. Gräset har inte rivits av och verkar må bra för stunden. Har således kompektering och sänkning i gräsmattan i hulspåren och liten förhöjning vid sidan om.
Vad är bästa åtgärden i nuläget för att återställa det?
Tänkte köra hålpipeluftning, vertikalskärare och topp dress på hela gräsmattan nästa vår men krävs nog en punktinsats nu i själva hjulspåren känns det som.
Lägga på och jämna ut med top dress som luckrar upp djupare över tiden gällande sänkningen?
Vad gör jag med förhöjningarna vid sidan? Lyfta grässvållen och gräva bort lite under?
Räcker det? Grepa? Hålpipelufta? En kombination av dessa?
Tack på förhand för ev svar.
/nybliven husägare sedan ett år som blivit rabiat gällande gräsmattan
Redigerat:
Det finns två mekanismer som löser detta automatiskt och det ena är vinter med lite tjäle. Det lyfter och frostspränger leran. Det andra är gräsets rötter. Men det tar tid.
Om du vill lägga lite tid på det så tror jag på att sticka ned grepen var femte cm i hjulspåren och lyfta lite försiktigt. Men lera... lerans granulering återställs inte av detta.
Om du vill lägga lite tid på det så tror jag på att sticka ned grepen var femte cm i hjulspåren och lyfta lite försiktigt. Men lera... lerans granulering återställs inte av detta.
Är det risk att det istället blir en förhöjning där av dressjord (inte sand) eller går det bra att lägga i lite för att snygga till det lite nu. Tänkte med tiden äts ju väll dress jorden upp och kanske hjälper att höja det genom att luckra upp djupare förutom de 2 andra automatiska mekanismerna du nu nämnde.Claes Sörmland skrev:
Det finns två mekanismer som löser detta automatiskt och det ena är vinter med lite tjäle. Det lyfter och frostspränger leran. Det andra är gräsets rötter. Men det tar tid.
Ja mull bryts ju ned så det känns säkert långsiktigt. Man kan ju tänka sig att det också göder svamp och andra mikrober som stabiliserar leraggregat.F Filip K. skrev:Är det risk att det istället blir en förhöjning där av dressjord (inte sand) eller går det bra att lägga i lite för att snygga till det lite nu. Tänkte med tiden äts ju väll dress jorden upp och kanske hjälper att höja det genom att luckra upp djupare förutom de 2 andra automatiska mekanismerna du nu nämnde.
Klicka här för att svara