Jag har råkat ut för ett läckage under diskbänken där avloppsröret från diskhon hade hoppat ur sin anslutning och vatten ifrån diskmaskinen pumpades ut i skåpet under diskbänken.
Avloppsröret togs bort igår pga stopp i avloppet och då förstördes den silikontätning som tätade mellan avloppsröret och skåpets golv. Detta medförde att vatten nu kunde rinna ner under skåpet och då det hindrades från att komma ut på köksgolvet av sockeln, har det istället runnit bakåt mot väggen där det finns en springa mot spångolvet. Jag har en plastmatta som är dragen ända intill väggen men är inte tätad med fogmassa mot väggen. Jag utesluter inte att det kan ha runnit ner några deciliter, kanske en liter, efter väggen. Sockeln har sugit upp c:a 2 cm vatten i spånskivan.
Under golvet har jag cellplast och värmerör för golvvärme, vilket ligger på ett spångolv som är tätad mot väggen med fogmassa då det finns ett Nivell-system därunder. Vattnen kan alltså ha runnit ut i golvvärmesystemet mellan spånskivorna.
Jag funderar på om jag behöver såga upp golvet under diskhon eller om man kan förutsätta att golvvärmen hjälper till att torka upp fukten genom den 4mm stora springan mellan golvet och väggen? Det är lite vanskligt att såga i golvskivan då golvvärmeslangarna löper under skivan.
Tips och erfarenheter emottages tacksamt!

Det är bara att låta det torka ut. Ställ in en avfuktare så känns det bättre inombords. Ingenting att oroa sig för.

B
som sagt. låt torka. det är ingen skada förren den syns.
du/ni märkte det säkert och började torka me papper och traser också. du kan säkert va lugn. ställ dit avfuktare (bilfläkt om du vill snåla)

Hur ser det ut?

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.