Hej.
Har tänkt byta ut all befintlig el(utanpåliggande från -58) i hela huset och det är dags att handla material. Den våning som ska bytas är på 150m2.
Undrar nu, mellan tummen och pekfingret, hur mycket flexslang det kan gå åt till en normal dragning, utan spottar? Räcker 500m? Var köper man den mest prisvärda(ej skräp)flexslangen?
/jeppe
 
Tänker du bara använda slang? Får man fråga varför?
 
självklart får du det. Har använt slang vid tidigare renovering av en lägenhet, claes ohlsons, och det var riktigt smidigt även om slangen inte var den bästa... VP-rör har jag iofs aldrig provat men de elektriker jag träffat har alla använt slang(ej fördragen) och det borde väl finnas en anledning till det. Tillhör du VP-folket? :)
 
Jag brukar använda det som passar. Men oftast blir det ju att blanda lite, speciellt vid renovering då det kan vara knepigt att ta sig fram med enbart rör. Är det mest raka vägen ser jag ingen anledning att använda slang :)
 
vissa (även elektriker) använder sig av enbart fördragen flex vid enklare installationer.. vid en trappkoppling kör dom med 5-ledare och klipper de som blir över!
jag föredrar rör och färdiga böjar, är det lite krångligare böjning (inte vinkelrätt) så använder jag böjfjädern.
bara i undantagsfall blir det slang.
på bilden nedan använde jag slang på 2 ställen, det ena en kort bit uppe vid kopplingsdosan vid dörren, det är ett utlopp för en armatur där.
det andra är från centralen upp till höger om apparatdosan ovanför centralen, lite jobbiga böjar där men jag gick över till rör på andra sidan regeln.
 
  • DSC00559.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • el i garaget 001.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00562.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
500m meter är nog en bra uppskattning skulle gissa att det hamnar nån stans där möjligen mindre om det är en standard installation utan nätverk etc. PM Flex slang med e-nummer 1402580 är en bra 16mm slang. Den kan du nog köpa hos närmsta elektriker eller också beställa den ifrån nån nätbutik.
 
Kollade på Elbutik nu och ser att slang faktiskt är billigare än rör. Rör 4:- metern, slang 3,40 metern
 
Snailman
elbutik.nu verkar vara extremt dyra på rör, chapy tar mindre än 3kr/m om man köper ett rör, de har väl nåt billigare pris oxå om man köper buntvis...

synd det inte finns nåt rinkabyrör för elgrejor, cheapy tar ju ca 50-100% mer för avloppsrör än rinkaby...:D
 
Redigerat:
Rikard Ågren skrev:
Kollade på Elbutik nu och ser att slang faktiskt är billigare än rör. Rör 4:- metern, slang 3,40 metern
Den slangen e ju inte så bra heller så det blir en bättre jämförelse om man jämför med den dom tar 3,75 för istället.

Att vp rören är dyra är väl inte så konstigt med tanke på transporten.
 
Det är alltså inga problem att blanda/skarva rör och slang? Är det nån skillnad på vp-rör då? Funkar byggmax lika bra som märkesgrejor?
En annan sak som jag kom och tänka på. Det sitter inget elskåp på utsidan av huset vad jag kunnat se(har inte fått tillgång till huset än). Har jag bara missat det eller kan det vara så? Ska inte alla hus ha ett elskåp som man kan komma åt utifrån?
 
Snailman skrev:
elbutik.nu verkar vara extremt dyra på rör, chapy tar mindre än 3kr/m om man köper ett rör, de har väl nåt billigare pris oxå om man köper buntvis...

synd det inte finns nåt rinkabyrör för elgrejor, cheapy tar ju ca 50-100% mer för avloppsrör än rinkaby...:D
Är inte elbutik.se likt rinkaby vad gäller el? Iaf om man jämför med butikspriser. Tror jag sparade 40-50% på mina trafos jämfört med elkedjans butiker
 
Snailman
jag vet inte om frakten ingår hos elbutik, rinkaby har ju en expiditionsavgift och gratis frakt, å andra sidan så har de ju på skrymmande grejor (som 6meters avloppsrör) ett lägre hämta själv pris...

elgrejorna ligger ju lite senare i byggprocessen, så jag har inte kollat upp dem ordentligt ännu...
 
jeppeknaster skrev:
Det är alltså inga problem att blanda/skarva rör och slang? Är det nån skillnad på vp-rör då? Funkar byggmax lika bra som märkesgrejor?
En annan sak som jag kom och tänka på. Det sitter inget elskåp på utsidan av huset vad jag kunnat se(har inte fått tillgång till huset än). Har jag bara missat det eller kan det vara så? Ska inte alla hus ha ett elskåp som man kan komma åt utifrån?
Det går finfint att blanda rör och slang. Vet ej hur det är med billigare rör, men man kan ju tänka sig att det är lite knixigare att bocka.

Ang. elskåp så har inte jag heller något på utsidan, utan en mätartavla inne i huset. Så här ser den ut:
 
  • PICT5048.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
åh fy fasen, den där var inte från 2004 :) Fast den som sitter i "vårt" hus är ett riktigt schabrak. Har tyvärr ingen bild men den ser ut som om den skulle kunna mata hela norrland med ström. Elektrikern kommer nog bara att sucka tungt när han ser den :)
 
Blev precis färdig med all dragning på min övervåning för tio minuter sedan, den är på 80 kvadrat. Då är det dock 17 spottar samt en hel del trappkopplingar, samt nätverk. Det har gått åt ca 180 meter fördragen flexslang, 120 meter tomslang 16mm, 100 meter slang med fördragen kat6-kabel samt 50 meter 20mm slang (för antennkablar och högtalarkablar).

Utöver detta 60 apparatdosor, 8 takdosor och 3 kopplingsdosor.

Räknar man om i tomslang så blir det ju totalt ca 400 meter 16mm och 50 meter 20mm, men då är det ju som sagt ingen helt standardinstallation.

Fördragen slang är väldigt trevligt att använda, men man får vara noggrann så man inte förlägger den för dumt om man någon gång behöver dra i fler ledare. Fick själv dra om någon slang när jag insåg att det inte gick att dra i ytterligare en ledare för tändtråd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.