cecar33 skrev:
Nu förstår jag inte riktigt ditt tänk, alla dom/vi som bor och betalar ränta/amortering/hyra oavsett vem som är utbetalare, får ju mindre med pengar om kommer det fler eller större pålagor på boendet. Ökar kostnaderna för det så finns dessa pengar inte tillgängliga för konsumtion och det är problemet. Pengar som skickas till släktingar i avlägsna länder kan jag hålla med dig om helt.:wow:
Jag menar, för att förenkla, att pengarna går till t.ex. försörjningsstöd till låginkomsttagare.
Så i stället för att du har råd att frossa på oxfile och reserva-vin, så får någon annan råd med falukorv och australiskt.
Samt att några FK-handläggare får några kronor i plånboken den 25:e.
Pengarna går inte upp i rök, de tar bara andra vägar.

En annan effekt är dock naturligtvis att alltför hög konfiskation via skatter och avgifter kan göra att vi anstränger oss mindre för att skapa mervärden, eftersom det lönar sig så dåligt för den enskilde.

@injonil: eftersom jag tycker att ränteavdragen bör tas bort, hade det i mina ögon varit logiskt att göra det i samband med avskaffandet av fastighetsskatten oavsett höjningen av kapitalvinstskatten på försäljning av fastighet därför att de kontinuerliga kostnaderna minskade avsevärt för många fastighetsägare. Man kan ha andra åsikter. Min poäng är att jag vill inte subventionera andras lån.

Jag tycker med att vi ska slopa fastighetsskatten och ta bort/minska ränteavdraget. Det ger incitament till att inte belåna sig så mycket. Samtidigt slopar vi statlig byråkrati och borde få över en hel del skattepengar till alla pappersvändare som måste räkna ut vad vår fastighetsskatt ska bli hela tiden.

Sedan ska det införas amorteringskrav. Hade nog på det velat ta bort bolånetaket också för att främja byggande och för att unga ska ha råd med boende. Har du en hög inkomst när du är ung tycker jag nog det är upp till de själva att avgöra belåningsgrad.

gpy skrev:
därför att de kontinuerliga kostnaderna minskade avsevärt för många fastighetsägare
Det där argumentet inser du väl själv att det inte håller? Om nu kostnaderna minskade för många så ökade de för lika många andra. Byte från fastighetsskatt till fastighetsavgift var självfinansierat. Det finns mao ingen anledning att tala om det i detta sammanhang alls.

FRS05 skrev:
JSedan ska det införas amorteringskrav. Hade nog på det velat ta bort bolånetaket också för att främja byggande och för att unga ska ha råd med boende. Har du en hög inkomst när du är ung tycker jag nog det är upp till de själva att avgöra belåningsgrad.
Jag håller med. Bolånetaket är trubbigt och hindrar framförallt unga utan kapital att ta sig in på marknaden. Bättre då med ett lån där det finns ett amorteringskrav som kan anpassas efter situationen.

@injonil: ändringen från fastighetsskatt till fastighetsavgift var inte självfinansierad utan finansierades av höjd kapitalvinstskatt. Men, jag är inte emot den "nya" fastighetsavgiften, däremot ränteavdrag.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.