harry73 harry73 skrev:
Kan du inte bara skruva ut behållaren för metall och se vad som händer? :rolleyes:
Har ni inte så mycket metall, kan man ju be grannen om man får lägga det i deras tunna
Nänä det går inte:geek:
Jag hade mycket kartong en gång och lyfte helt sonika ur insatsen. Det resulterade i ett samtal från renhållningsbolagets kundtjänst… :oops:

A AndersS skrev:
Finns inga pengar att bygga om igen utifrån de problem som funnits och xx Mkr extra i ombyggnation. Istället lagras allt matavfall på hög tills nytt avtal finns, det gamla uppsagt pga tvist vem som ansvarar för plastseparation, upphandlat för efterbearbetning till biogas.
Kretslopp Sydosts styrelse är nog mycket medvetna om att vi hushållsavfallskunder kommer göra myteri om de höjer taxan ännu mer.
Men jag tycker att om det nu ändå ska bli fastighetsnära insamling av förpackningar, så är det relativt smidigt för de kommuner som redan har optisk sortering, att bygga ut sina anläggningar med några fraktioner till. Lär kunderna några ytterligare färger - klart!
Det blir en betydligt dyrare investering att byta till flerfackssystem.

SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Kretslopp Sydosts styrelse är nog mycket medvetna om att vi hushållsavfallskunder kommer göra myteri om de höjer taxan ännu mer.
Men jag tycker att om det nu ändå ska bli fastighetsnära insamling av förpackningar, så är det relativt smidigt för de kommuner som redan har optisk sortering, att bygga ut sina anläggningar med några fraktioner till. Lär kunderna några ytterligare färger - klart!
Det blir en betydligt dyrare investering att byta till flerfackssystem.
Men kostnaden för flerfacktunnorna vältras ju över på konsumenterna.

Undrar just vad folk är beredda att betala för att man tar emot deras pappkartonger?

Tveksamt om folk åker 5 mil till soptippen

F fribygg skrev:
Men kostnaden för flerfacktunnorna vältras ju över på konsumenterna.
Ja, det är troligt att det är hushållsavfallskunderna som åker på att betala byten av hanteringssystem om det krävs i diverse kommuner. Därför är det säkert många kommuner som helst inte byter system.

skoge skoge skrev:
Undrar just vad folk är beredda att betala för att man tar emot deras pappkartonger?
Kostnaden för att någon ska ta emot den har man ju betalat när man köpte prylen som låg i kartongen. Verkar dumt att betala igen.

A
useless useless skrev:
Kostnaden för att någon ska ta emot den har man ju betalat när man köpte prylen som låg i kartongen. Verkar dumt att betala igen.
skoge skoge skrev:

Tveksamt om folk åker 5 mil till soptippen
Ja nog skulle jag ge 20 kr för 10 kartonger..
Då jag har 3.7 mil enkel till central... bränslet är dyrare...

Satsuki KristinaRT skrev:
Tanken är kanske god, men inte genomförbar i praktiken (iaf för den stora majoriteten).
Hur många har egentligen plats/möjlighet att samla ett ton metallskrot på tomten? Inte vi iaf, och jag kan garantera att grannar och kommun hade haft åsikter om skrotupplag i ett villakvarter….
Man kan lämna in mindre mängder till skrothandeln men man får sämre betalt. De flesta kan samla 100 kilo på tomten.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Då jag har 3.7 mil enkel till central... bränslet är dyrare...
Det räcker väl med en FTI-station, typ den i Arbrå för att slänga kartonger?

A
useless useless skrev:
Det räcker väl med en FTI-station, typ den i Arbrå för att slänga kartonger?
Nu åker jag sällan dit men jag har ännu närmare.. Bara ca 1 km bort..
Men när jag ska sortera så behöver jag ha kvitto för att visa upp för kommunen vid besök av miljökontoret..

händer när man har verksamhet som verkstad eller jordbruk... Så då måste jag redogöra för vilka kärl och hur jag sorterar samt fraktar skiten...

Jag har fd bränsle fat till detta..
Skulle aldrig gå att sortera eller kasta allt i de där små hålen... samt att spilloljan skall redovisas...

Satsuki
H heimlaga skrev:
Man kan lämna in mindre mängder till skrothandeln men man får sämre betalt. De flesta kan samla 100 kilo på tomten.
Betvivlar det, iaf om man bor på normalstor villatomt i tättbebyggt område. 100 kg konservburkar tar en hel del plats.
Självklart är situationen en annan ”på landet”, men de flesta bor åas inte där.

Edit: har försökt hitta siffror på hur mycket plats 100kg konservburkar tar, vilket var svårt. Däremot finns det statistik på hur mycket metall som samlas in per person i varje kommun. I min kommun samlas 2,28 kg metall in per person och år. Vilket är bättre än riksgenomsnittet som är 1,8 kg per person (2020). Inte ens med 4 personer i familjen når vi alltså upp till 10 kg/år. Att hålla på i 10 år för att komma upp i 100 kg är fullkomligt orealistiskt!!!!

Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
A
M MagHam skrev:
Här har vi ett ganska stort problem.
Dom flesta vill gärna vara miljömedvetna så att resurser tas till vara.
Men att behöva ta hänsyn till vilket av dom ekonomiska ekorrhjulen pappers- eller metallbitarna hör till blir en extra onödig dimension.
Sen förstår jag att man inte kan trycka i ett motorblock i tunnan, men ska man hårddra det så får man väl inte lägga små värmeljus där heller om det ska vara petigt.
När du eldat klart värmeljuset så skall metallen såklart läggas i metall :P
Om du menar stearinet så ska de ju i brännbart. Inga problem här. Det sorteras senare på återvinningen :)

Det tråkiga här är att de tog bort däckfacket på återvinningen. Nu kan jag slänga de hos en släkting som tar hand om det men tror dock att de som inte vill åka till däckkrängaren väljer det tråkiga alternativet och dumpa i skogen.

Rkarlsson skrev:
När du eldat klart värmeljuset så skall metallen såklart läggas i metall :p
Om du menar stearinet så ska de ju i brännbart. Inga problem här. Det sorteras senare på återvinningen :)

Det tråkiga här är att de tog bort däckfacket på återvinningen. Nu kan jag slänga de hos en släkting som tar hand om det men tror dock att de som inte vill åka till däckkrängaren väljer det tråkiga alternativet och dumpa i skogen.
Nej det är inte en förpackning och ska få med dagens regler slängas bland förpackning i metall (tex konservburkar).

• Gilla
MagHam och 1 till
  • Laddar…
Rkarlsson skrev:
När du eldat klart värmeljuset så skall metallen såklart läggas i metall :p

I Linköping är antalet hjul som får lämnas på den kommunala ÅVCn begränsat till 4 så reservhjulet riskerar fortfarande att dumpas i ett dike.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.