40 289 läst ·
352 svar
40k läst
352 svar
Återvinningsstationerna på väg bort
Nänä det går inteharry73 skrev:
Jag hade mycket kartong en gång och lyfte helt sonika ur insatsen. Det resulterade i ett samtal från renhållningsbolagets kundtjänst…
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 086 inlägg
Kretslopp Sydosts styrelse är nog mycket medvetna om att vi hushållsavfallskunder kommer göra myteri om de höjer taxan ännu mer.A AndersS skrev:
Men jag tycker att om det nu ändå ska bli fastighetsnära insamling av förpackningar, så är det relativt smidigt för de kommuner som redan har optisk sortering, att bygga ut sina anläggningar med några fraktioner till. Lär kunderna några ytterligare färger - klart!
Det blir en betydligt dyrare investering att byta till flerfackssystem.
Men kostnaden för flerfacktunnorna vältras ju över på konsumenterna.SågspånPappspikEternit skrev:
Kretslopp Sydosts styrelse är nog mycket medvetna om att vi hushållsavfallskunder kommer göra myteri om de höjer taxan ännu mer.
Men jag tycker att om det nu ändå ska bli fastighetsnära insamling av förpackningar, så är det relativt smidigt för de kommuner som redan har optisk sortering, att bygga ut sina anläggningar med några fraktioner till. Lär kunderna några ytterligare färger - klart!
Det blir en betydligt dyrare investering att byta till flerfackssystem.
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 086 inlägg
useless skrev:
Ja nog skulle jag ge 20 kr för 10 kartonger..skoge skrev:
Då jag har 3.7 mil enkel till central... bränslet är dyrare...
Man kan lämna in mindre mängder till skrothandeln men man får sämre betalt. De flesta kan samla 100 kilo på tomten.KristinaRT skrev:
Nu åker jag sällan dit men jag har ännu närmare.. Bara ca 1 km bort..useless skrev:
Men när jag ska sortera så behöver jag ha kvitto för att visa upp för kommunen vid besök av miljökontoret..
händer när man har verksamhet som verkstad eller jordbruk... Så då måste jag redogöra för vilka kärl och hur jag sorterar samt fraktar skiten...
Jag har fd bränsle fat till detta..
Skulle aldrig gå att sortera eller kasta allt i de där små hålen... samt att spilloljan skall redovisas...
Satsuki
Trädgårdsfixare
· Skåne
· 3 215 inlägg
Satsuki
Trädgårdsfixare
- Skåne
- 3 215 inlägg
Betvivlar det, iaf om man bor på normalstor villatomt i tättbebyggt område. 100 kg konservburkar tar en hel del plats.H heimlaga skrev:
Självklart är situationen en annan ”på landet”, men de flesta bor åas inte där.
Edit: har försökt hitta siffror på hur mycket plats 100kg konservburkar tar, vilket var svårt. Däremot finns det statistik på hur mycket metall som samlas in per person i varje kommun. I min kommun samlas 2,28 kg metall in per person och år. Vilket är bättre än riksgenomsnittet som är 1,8 kg per person (2020). Inte ens med 4 personer i familjen når vi alltså upp till 10 kg/år. Att hålla på i 10 år för att komma upp i 100 kg är fullkomligt orealistiskt!!!!
Redigerat:
När du eldat klart värmeljuset så skall metallen såklart läggas i metallM MagHam skrev:Här har vi ett ganska stort problem.
Dom flesta vill gärna vara miljömedvetna så att resurser tas till vara.
Men att behöva ta hänsyn till vilket av dom ekonomiska ekorrhjulen pappers- eller metallbitarna hör till blir en extra onödig dimension.
Sen förstår jag att man inte kan trycka i ett motorblock i tunnan, men ska man hårddra det så får man väl inte lägga små värmeljus där heller om det ska vara petigt.
Om du menar stearinet så ska de ju i brännbart. Inga problem här. Det sorteras senare på återvinningen
Det tråkiga här är att de tog bort däckfacket på återvinningen. Nu kan jag slänga de hos en släkting som tar hand om det men tror dock att de som inte vill åka till däckkrängaren väljer det tråkiga alternativet och dumpa i skogen.
Nej det är inte en förpackning och ska få med dagens regler slängas bland förpackning i metall (tex konservburkar).Rkarlsson skrev:När du eldat klart värmeljuset så skall metallen såklart läggas i metall
Om du menar stearinet så ska de ju i brännbart. Inga problem här. Det sorteras senare på återvinningen
Det tråkiga här är att de tog bort däckfacket på återvinningen. Nu kan jag slänga de hos en släkting som tar hand om det men tror dock att de som inte vill åka till däckkrängaren väljer det tråkiga alternativet och dumpa i skogen.
I Linköping är antalet hjul som får lämnas på den kommunala ÅVCn begränsat till 4 så reservhjulet riskerar fortfarande att dumpas i ett dike.Rkarlsson skrev:När du eldat klart värmeljuset så skall metallen såklart läggas i metall