harry73
Satsuki KristinaRT skrev:
[bild] [bild]
Vi har haft olika system, det nuvarande sedan några år.
Mailade renhållningsverket igår, väntar på svar.
Den var spännande, antar att många i ditt område dricker egenimporterat burköl, annars förstår jag inte varför ni behöver så mycket utrymme för metall. Men det borde i alla fall inte vara omöjligt att byta den stora metallbehållaren för en mindre

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Satsuki
harry73 harry73 skrev:
Den var spännande, antar att många i ditt område dricker egenimporterat burköl, annars förstår jag inte varför ni behöver så mycket utrymme för metall. Men det borde i alla fall inte vara omöjligt att byta den stora metallbehållaren för en mindre
Just den frågan ställde jag till renhållningsverket också - borde vara omöjligt att fylla metallen. Att fylla kartong går dock fort.

Passade också på att fråga om folk verkligen fyller facket för tidningar nu i tidningsdödens tidevarv. Känner en enda person m dagstidning….

harry73 harry73 skrev:
Stämmer detta verkligen? Hos oss är det samma storlek på kartong och plast och samma storlek på metall och ofärgat glas.
Om det verkligen stämmer, tror jag att de glömde att ändra storleken hos er, men det var många år sedan de ändrade hos oss
Men hur tusan får de som tömmer ihop det, det är ju olika storlek på dem och det bör väl då bli problem att tömma dem i bilen.
Har inte sett mekanismen för tömningen hur den utförs.

• Gilla
hapazard
  • Laddar…
Passade också på att fråga om folk verkligen fyller facket för tidningar nu i tidningsdödens tidevarv. Känner en enda person m dagstidning….
Ersätts av reklamen;) och om jag minns rätt är det fyra veckors tömning på den tunnan hos oss.

Satsuki
A AndersS skrev:
Ersätts av reklamen;) och om jag minns rätt är det fyra veckors tömning på den tunnan hos oss.
Kanske, hos oss är det varannan vecka tidningar töms. Enl renhållningsverket (fick svar nyss) samlar de in 50% (i vikt) mer tidningar än färgat glas. Får ändå inte ihop det - på de flesta brevlådor står det nej tack till reklam. Men det finns kanske en population äldre i området dom bidrar stort genom att både ha dagstidning, specialtidningar och tar emot reklam?

Fö meddelar samma person på renhållningsverket att det är företaget som levererar kärlen som bestämmer layouten. Och enl hemsidan har vi den layout som de illustrerar. Den typen vi haft innan med likstora kärl för kartong och plast verkar vara en äldre modell. Jag frågade om jag kunde få en gammal tunna isf den nuvarande :rofl:

harry73
A AndersS skrev:
Men hur tusan får de som tömmer ihop det, det är ju olika storlek på dem och det bör väl då bli problem att tömma dem i bilen.
Har inte sett mekanismen för tömningen hur den utförs.
Man lyfter ut insatsen och tömmer i rätt fack. Att den ena är större än den andra borde då inte spela någon roll.
Att mittpanelen sitter på olika ställen i bägge tunnor är inte heller ett problem eftersom man har separata bilar för kartong/plast och för matavfall/restavfall

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
harry73
Jag frågade om jag kunde få en gammal tunna isf den nuvarande :rofl:
Kan du inte bara skruva ut behållaren för metall och se vad som händer? :rolleyes:
Har ni inte så mycket metall, kan man ju be grannen om man får lägga det i deras tunna

F fribygg skrev:
Det är väl i Kalmar som de berörda småländska kommunerna samlar ihop de gröna påsarna och som problemen är?
Vad jag förstod på SVT så skulle påsarna inte få användas vid rötning av biogas så det är nog inte problemfritt på andra håll heller..
Det var ju typ det jag skrev ;).
Samma teknik med plastpåsar för matavfall används även hos er i Östergötland, men vad jag vet har man en bättre teknik för att ta hand om pås-plasten i Linköping än hos KSO i Kalmar.
KSO har 2 sorteringsanläggningar för optisk sortering, en i Kalmar och en i Vetlanda. Jag tycker det känns konstigt att det ändå bara finns 2 fraktioner att slänga i tunnan, när tekniken medger mycket mer.

P Pin skrev:
Alla ska from nu övergå från att inte ha källare i nya villor till att ha källare?:thinking::rolleyes:

Jag hörde på radion att brf inte skulle behöva soprum som de själva bekostar eftersom det ska finansieras av förpackningsindustrin. Dock oklart hur i praktiken.
har man ingen källare så kan man ju alltid skjuta fram soffan i vardagsrummet och ställa kärlen bakom ;)

• Haha
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
Om någon vill vara miljövänlig i verkligheten och inte bara i teorin rekommenderar jag att sortera de olika metallerna skilt för sig och lämna in till en skrothandel när man har samlat en större mängd. Vi brukar försöka samla ihop ett ton i gången för då får man bättre betalt men man kan föra bara hundra kilo om man vill.
.
Om metaller skall gå att återanvända måste de ändå separeras i något skede och i praktiken fraktas de ofta till något U-land där barnarbetare sorterar billigt. Sådana onödiga långväga frakter är direkt miljöskadliga.....och barnarbete i den formen är inte människovärdigt.
Färdigsorterad metall går att föra direkt till något smältverk i eget land eller något grannland.

• Gilla
MagHam
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Det var ju typ det jag skrev ;).
Samma teknik med plastpåsar för matavfall används även hos er i Östergötland, men vad jag vet har man en bättre teknik för att ta hand om pås-plasten i Linköping än hos KSO i Kalmar.
KSO har 2 sorteringsanläggningar för optisk sortering, en i Kalmar och en i Vetlanda. Jag tycker det känns konstigt att det ändå bara finns 2 fraktioner att slänga i tunnan, när tekniken medger mycket mer.
Finns inga pengar att bygga om igen utifrån de problem som funnits och xx Mkr extra i ombyggnation. Istället lagras allt matavfall på hög tills nytt avtal finns, det gamla uppsagt pga tvist vem som ansvarar för plastseparation, upphandlat för efterbearbetning till biogas.

H heimlaga skrev:
Om någon vill vara miljövänlig i verkligheten och inte bara i teorin rekommenderar jag att sortera de olika metallerna skilt för sig och lämna in till en skrothandel när man har samlat en större mängd. Vi brukar försöka samla ihop ett ton i gången för då får man bättre betalt men man kan föra bara hundra kilo om man vill.
.
Om metaller skall gå att återanvända måste de ändå separeras i något skede och i praktiken fraktas de ofta till något U-land där barnarbetare sorterar billigt. Sådana onödiga långväga frakter är direkt miljöskadliga.....och barnarbete i den formen är inte människovärdigt.
Färdigsorterad metall går att föra direkt till något smältverk i eget land eller något grannland.
Tanken är god men tyvärr inte realiserbar storskaligt i vårt samhälle. Och observera att vi nu bara diskuterar förpackningmetall, inte generell metallåtervinning vilket är något helt annat som hanteras på sopstationer, ok miljöstationer där det lämnas i containrar som sedan t.ex. Stena Metall, skrothandel hanterar.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Satsuki
H heimlaga skrev:
.
Tanken är kanske god, men inte genomförbar i praktiken (iaf för den stora majoriteten).
Hur många har egentligen plats/möjlighet att samla ett ton metallskrot på tomten? Inte vi iaf, och jag kan garantera att grannar och kommun hade haft åsikter om skrotupplag i ett villakvarter….

Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
A AndersS skrev:
.....observera att vi nu bara diskuterar förpackningmetall, inte generell metallåtervinning vilket är något helt annat.....
Här har vi ett ganska stort problem.
Dom flesta vill gärna vara miljömedvetna så att resurser tas till vara.
Men att behöva ta hänsyn till vilket av dom ekonomiska ekorrhjulen pappers- eller metallbitarna hör till blir en extra onödig dimension.
Sen förstår jag att man inte kan trycka i ett motorblock i tunnan, men ska man hårddra det så får man väl inte lägga små värmeljus där heller om det ska vara petigt.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Det där gäller mest sånt som är svårt och dyrt att återvinna; plast, däck och elektronikavfall, det fulexporteras till fattiga länder.
Metaller är alldeles för lukrativa att ta hand om, så det görs här hemma i Sverige (eller Finland).

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.