Byggahus.se
A AndersS skrev:
Nä tacka vet jag tiden med sopsäck i papper, speciellt fullpackad och med något blött så att den gick sönder för den som hanterade sophämtning. Bara så att den höll tills den lyftes från kärran och skulle in i sopbilen, man ville ju inte ha skiten in på sin egen tomt.
Saker förändras över tid......😉
Vi hade ett sånt sopfack då huset är byggt 71, på baksidan av huset 50m från vägen nedför en källartrapp.
Det kan inte varit kul att vara sopgubbe på den tiden.
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Vi hade ett sånt sopfack då huset är byggt 71, på baksidan av huset 50m från vägen nedför en källartrapp.
Det kan inte varit kul att vara sopgubbe på den tiden.
Min kusin jobbade extra som sopgubbe på den tiden, han älskade jobbet då de hade beting. Han såg varje arbetsdag som ett träningspass och sprang häcken av sig. Han var oftast klar på 4h istället för på 8h. Inte alla äldre sopgubbar som var så nöjda, om de inte fick köra bilen som han sprang bakom.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Min kusin jobbade extra som sopgubbe på den tiden, han älskade jobbet då de hade beting. Han såg varje arbetsdag som ett träningspass och sprang häcken av sig. Han var oftast klar på 4h istället för på 8h. Inte alla äldre sopgubbar som var så nöjda, om de inte fick köra bilen som han sprang bakom.
Tänkte mest på kladdiga säckar som spricker.

En polare sommarjobbade som "sopgubbe" för 15-20år sedan, som jag förstod det hade de beting fortfarande så fredagarna var oftast väldigt korta arbetsdagar.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Tänkte mest på kladdiga säckar som spricker.
Då sopade de här bara in skräpet till vägkanten, så fick man själv ta hand om det ändå...
 
  • Haha
13th Marine
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Då sopade de här bara in skräpet till vägkanten, så fick man själv ta hand om det ändå...
Underbart =)
 
Gjorde en vända till en skrot idag med lite ihopstädat och ihopsamlat överblivet blandskrot fördelat på följande:

stål och järn inklusive lite rostfritt 78 kg
elektrolyt, alltså ren koppar från kabel 37,5 kg
koppar, rörskrot mest 6 kg
mässing, mest gamla kopplingar 7 kg
gamla bilbatterier 73 kg
rent bly 10,5 kg
blykabel 4 kg

Metallskrot i bakluckan på en bil inklusive en hink och en låda med kopparkabel och blybitar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Öppet bagageutrymme på bil fyllt med blandskrot inklusive kopplingar, bilbatterier och kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




Inalles 216 kg vilket gav mig 3107,75:-
Tog mig ca 40 minuter att plocka in i fraktioner i bilen samt 6 mil t.o.r skroten, och 20 minuter där att väga alltsammans i fraktioner.
Bra timpenning tycker jag, samt att det blev lite mindre som ligger och tar plats.
Och hade jag gjort som de flesta verkar göra, köra allt till ÅVC och containern där hade det enbart varit en kostnad och dessutom skänkt bort pengarna.

Jag skrev tidigare i tråden att jag gissade en full metallcontainer från ÅVC är flera tiotusentals kronor och nu är jag än mer säker på detta.
Någon skrev som svar på det att det enbart skulle betalas som blandskrot, vilket i dagspris är 1.25/kg, men det tror jag inte ett smack på.
Då är jag än mer villig att köpa metallcontainers från ÅVC och kan gärna betala dubbla blandskrotpriset och göra mig en rejäl hacka ett par gånger i månaden.

Så nu har jag både tjänat en slant, blåst ÅVC på pengarna, varit duktig och sorterat/återvunnit samt städat lite på gården, snacka om win-win i flera led!
 
  • Gilla
  • Wow
maria01 och 2 till
  • Laddar…
Allt förändras över tid/med tiden och det kan innebära att vi får göra saker annorlunda eller på ett för oss nytt sätt. Är väl en petites om vi kommer att få sortera lite av de sopor/förpackningar som vi själva släpat hem i olika fack och jag gör det hellre hemma i tunnor med flera fack än på återvinningsstationer.
Man kommer behöva skapa utrymme för flera tunnor, så några behöver jobba lite extra med det.
 
mikethebik mikethebik skrev:
Gjorde en vända till en skrot idag med lite ihopstädat och ihopsamlat överblivet blandskrot fördelat på följande:

stål och järn inklusive lite rostfritt 78 kg
elektrolyt, alltså ren koppar från kabel 37,5 kg
koppar, rörskrot mest 6 kg
mässing, mest gamla kopplingar 7 kg
gamla bilbatterier 73 kg
rent bly 10,5 kg
blykabel 4 kg

[bild]

[bild]



Inalles 216 kg vilket gav mig 3107,75:-
Tog mig ca 40 minuter att plocka in i fraktioner i bilen samt 6 mil t.o.r skroten, och 20 minuter där att väga alltsammans i fraktioner.
Bra timpenning tycker jag, samt att det blev lite mindre som ligger och tar plats.
Och hade jag gjort som de flesta verkar göra, köra allt till ÅVC och containern där hade det enbart varit en kostnad och dessutom skänkt bort pengarna.

Jag skrev tidigare i tråden att jag gissade en full metallcontainer från ÅVC är flera tiotusentals kronor och nu är jag än mer säker på detta.
Någon skrev som svar på det att det enbart skulle betalas som blandskrot, vilket i dagspris är 1.25/kg, men det tror jag inte ett smack på.
Då är jag än mer villig att köpa metallcontainers från ÅVC och kan gärna betala dubbla blandskrotpriset och göra mig en rejäl hacka ett par gånger i månaden.

Så nu har jag både tjänat en slant, blåst ÅVC på pengarna, varit duktig och sorterat/återvunnit samt städat lite på gården, snacka om win-win i flera led!
Såg en gång när jag var på ÅVC en som hade släpet fullt i kopparrör typ vattenledningar.
Var tvungen att säga att åka till (lokala skrotköparen som ligger ca 5km från ÅVC) ist för det ger nog bra betalt.
Den som slängde tittade bara oförstående och mer som att jag ville ta hans plats vid metallcontainern och sa , "jag är snart klar, så får du slänga ditt"
🤷‍♂️
 
  • Haha
  • Wow
  • Gilla
andreas_bygger och 3 till
  • Laddar…
mikethebik mikethebik skrev:
Någon skrev som svar på det att det enbart skulle betalas som blandskrot, vilket i dagspris är 1.25/kg,
Jag kollade vad jag skulle få för ”fraggskrot” och dagpriset var 2600:-/ ton kommunen har säkert ett annat avtal…… och ju mer vikt man levererar ju bättre betalt brukar man få……..
Men vill du komma till mig och köpa 20m3 blandat skrot för 5000:- / tonnet är det bara att skicka ett pm 😜
 
pacman42 pacman42 skrev:
Återvinningsbilarna kommer var 4:e vecka.

Kompost kan man välja mellan varje vecka och varannan vecka (man kan välja varje vecka på sommaren enbart också).

Restavfall kan man välja mellan varje vecka, varannan vecka och var fjärde vecka.

Så en sopbil passerar i praktiken 10 ggr per 4 veckor, dvs 2,5 ggr per vecka i snitt. Detta eftersom sopbil och kompostbil passerar varje vecka, oavsett om de hämtar hos mig eller inte.
Ojoj vilket slitage det kommer att bli på alla små enskilda grusvägar! Då vill det till att vi som bor vid samma väg enas om samma sophämtningsintervall för undvika höja underhållsavgiften!
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Sommartorparn Sommartorparn skrev:
Ojoj vilket slitage det kommer att bli på alla små enskilda grusvägar! Då vill det till att vi som bor vid samma väg enas om samma sophämtningsintervall för undvika höja underhållsavgiften!
Ja, jag försöker få alla runt vår väg (med stickvägar) att samsas med gemensamma tunnor på några gemensamma platser i små grupper så att vi kan få ned kostnaderna för underhållet av vägarna såväl som sophanteringskostnaden.

De kör ju dessutom inte in på småvägarna för återvinningen, utan dessa tvingas nu ha tunnorna ute vid huvudvägen. Nu har de sopor/återvinning på två olika ställen.

Det finns ju dock enstaka hushåll som inte gillar denna idé...
 
  • Ledsen
Sommartorparn
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Ja, jag försöker få alla runt vår väg (med stickvägar) att samsas med gemensamma tunnor på några gemensamma platser i små grupper så att vi kan få ned kostnaderna för underhållet av vägarna såväl som sophanteringskostnaden.

De kör ju dessutom inte in på småvägarna för återvinningen, utan dessa tvingas nu ha tunnorna ute vid huvudvägen. Nu har de sopor/återvinning på två olika ställen.

Det finns ju dock enstaka hushåll som inte gillar denna idé...
Samma vid fritidshuset, med 2 tunnor/8 fack. Vid en stickväg där det ligger sex fastigheter står tunnorna vid allmänna grusvägen, men det gjorde de redan med en tunna utan fack. De tycker det är bra vintertid med plogning.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Ja, jag försöker få alla runt vår väg (med stickvägar) att samsas med gemensamma tunnor på några gemensamma platser i små grupper så att vi kan få ned kostnaderna för underhållet av vägarna såväl som sophanteringskostnaden.

De kör ju dessutom inte in på småvägarna för återvinningen, utan dessa tvingas nu ha tunnorna ute vid huvudvägen. Nu har de sopor/återvinning på två olika ställen.

Det finns ju dock enstaka hushåll som inte gillar denna idé...
Hos oss har var och en tunnor på sin tomt. Sopbilen kör hela vägen tack vare att det är åretruntboende i slutet av vägen. Men jag blir lite orolig för det ökade slitaget. Redan nu är det sopbilen som gör den största skadan eftersom den är tung och kör året runt.

Förresten, om det inte står i anläggningsbeslutet att vägföreningen ska tillhandahålla uppställningsplats för tunnor, så får den inte göra det! Kommunen kan inte kräva det!
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Sommartorparn Sommartorparn skrev:
Hos oss har var och en tunnor på sin tomt. Sopbilen kör hela vägen tack vare att det är åretruntboende i slutet av vägen. Men jag blir lite orolig för det ökade slitaget. Redan nu är det sopbilen som gör den största skadan eftersom den är tung och kör året runt.

Förresten, om det inte står i anläggningsbeslutet att vägföreningen ska tillhandahålla uppställningsplats för tunnor, så får den inte göra det! Kommunen kan inte kräva det!
Vi har ingen riktig vägförening.

Metallåtervinningsbilen körde sönder dikeskanten redan förra månaden, så nu har vi lagt ut stenar i dikeskanten så att de håller sig på vägen i alla fall.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Vi har ingen riktig vägförening.

Metallåtervinningsbilen körde sönder dikeskanten redan förra månaden, så nu har vi lagt ut stenar i dikeskanten så att de håller sig på vägen i alla fall.
Då kommer snart gnäll om att vägen är för smal.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.