D Daniel 109 skrev:
Var har världens driksvattentillgång med saken att göra?
Jo det ska jag berätta:
Vi i Sverige (och i viss mån Europa) ser det som vår uppgift är att gå i bräschen och utbilda hela världen i att ta hand om avfall.
Vatten är globalt en bristvara, så man kan på goda grunder anta att beteendet att diska alla pappers- och plastbitar inte fungerar på de flesta ställen.

Sen är det en annan historia att vi i praktiken aldrig kommer att kunna lära upp alla miljarder människor i andra kulturer att anamma vårt miljötänk förrän det är försent.

Nej, vi ska naturligt vis inte försöka få folk på ställen med vattenbrist att diska förpackningar. Men vad har det med vår vattenanläggning att göra. De får knappast mer vatten för att vi använder mindre.

• Gilla
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
J
C cpalm skrev:
Tyvärr är det nog generellt sett sanningen. Nog för att vi alla kliar oss i huvudet hur en del grejer skall sorteras, men 90% av de problematiska felsorteringarna lär vara av en helt annan klass.

Sist såg jag t.ex. en individ på miljöstationen som med stör möda höll på att möla in en golvfläkt genom brevlådan i containern för tidningar. Då undrar man ju varför man ens anstränger sig och inte bara slänger den i ett dike.
Låter som de som i ett flerbostadshus jag bodde i omsorgsfullt sorterat efter formen på föremålet och inte materialet. Dvs ungefär att plast och glasflaskor slängdes i tunnan med en flaska på bilden och glasburkar i bilden på en plåtburk. Jag minns inte, men det var uppenbart att någon helt missförstått vad sorteringen syftade till...

• Älska
  • Haha
  • Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Att förpackningar ska "rengöras" har bara med skadedjuren vid anläggningarna att göra. För mycket matrester kvar lockar till sig råttor......Så i det stora hela räcker det ju att skölja ur det värsta.
Jag som inte har fyrfackstunnor vid mitt hus ska lämna på ÅVC eller någon returstation. Det är väldigt opraktiskt att göra detta dagligen så jag samlar på mig och gör det mer sällan. Då får jag ”råttproblemet” hemma istället. Därför behöver jag skölja av eller diska. Eller så slänger jag i restkärlet allt som inte är matrester.

useless useless skrev:
I tunnan får du bara lägga restavfall och matrester.

" Allt som blir kvar när du sorterat det du kan till insamlingen för tidningar och förpackningar, matavfall, farligt avfall, elavfall, kläder osv är restavfall."
[länk]
Det var en dålig text, en jurist smular sönder den på nolltid.
”Det du kan” är inte tydligt och öppnar för att göra som man behagar
”osv” det framgår inte vad mer som kan ingå i den uppräkningen

Jag sorterar. Något blir kvar. Det är restavfall. Simpelt. 😎

• Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Det var en dålig text, en jurist smular sönder den på nolltid.
”Det du kan” är inte tydligt och öppnar för att göra som man behagar
”osv” det framgår inte vad mer som kan ingå i den uppräkningen

Jag sorterar. Något blir kvar. Det är restavfall. Simpelt. 😎
Det är bara i Sverige någon skulle anlita en advokat för att tolka kommunens anvisningar om sopsortering...

• Haha
  • Gilla
AndersPS och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
useless useless skrev:
Det är bara i Sverige någon skulle anlita en advokat för att tolka kommunens anvisningar om sopsortering...
Tyskland, Tyskland!

• Haha
  • Gilla
Guzzi och 4 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
På samma sätt som diskussionen om man måste gått ut grundskolan för att begripa reglerna eller om de som skapat reglerna gått ut grundskolan så är det bättre att de som skapar reglerna tar in en jurist så slipper alla vi andra göra det. 😉

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nej, vi ska naturligt vis inte försöka få folk på ställen med vattenbrist att diska förpackningar. Men vad har det med vår vattenanläggning att göra. De får knappast mer vatten för att vi använder mindre.
Fastlänningarna försöker väl få gotlänningarna att återvinna sina förpackningar, på Gottland är det ont om dricksvatten och jag skulle tro det vore bättre att uppmana folk att slänga 'skiten' odiskat.

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
hsd
P Pin skrev:
Jag som inte har fyrfackstunnor vid mitt hus ska lämna på ÅVC eller någon returstation. Det är väldigt opraktiskt att göra detta dagligen så jag samlar på mig och gör det mer sällan. Då får jag ”råttproblemet” hemma istället. Därför behöver jag skölja av eller diska. Eller så slänger jag i restkärlet allt som inte är matrester.
Det kommer snart till Er också, det är lag på det numera

engs
hsd hsd skrev:
Jäkla tur jag inte byggt ett litet skärmtak / spaljé för soptunnan jag länge tänkt. För jag misstänker en sån fyrfacks blir större. Prokrastinering kan löna sig!

Edit, 2st sådana fyrfacks verkar det bli tom. Måste nog verkligen bli någon spaljé runt då för att dölja åbäkena.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Nej. Det är inte lag på fyrfacktunnor.

engs engs skrev:
Jäkla tur jag inte byggt ett litet skärmtak / spalje för soptunnan jag länge tänkt. För jag misstänker en sån fyrfacks blir större. Prokrastinering kan löna sig!
Sök bygglov för ett sådant litet sophus, kanske får du det lagom tills fastighetsnära insamling införs hos dig.

engs
F fribygg skrev:
Sök bygglov för ett sådant litet sophus, kanske får du det lagom tills fastighetsnära insamling införs hos dig.
Bygglov för ett litet skärmtak kan de se sig i månen efter. Men här fanns ju tom måtten så nu kan jag börja planera faktiskt.

https://www.tekniskaverken.se/privat/avfall-och-atervinning/mat-och-restavfall/fyrfackskarl/

Saknas däremot mått för "På den ena tunnan kommer det också hänga en extra låda utanpå. Den lådan har fack där du kan sortera batterier, lampor och småelektronik."

D Daniel 109 skrev:
Nej, vi ska naturligt vis inte försöka få folk på ställen med vattenbrist att diska förpackningar. Men vad har det med vår vattenanläggning att göra.
Det har med pedagogik att göra.
"Gör som vi - fast inte helt och fullt"
har aldrig fungerat bra i mellanmänsklig påverkan.

• Gilla
ClasseClas
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.