Har funderat på att bygga en återvinningsstation i nya huset.

Kommer att ha ett förråd (med dörren från tvättstugan) mellan köket och tvättstugan. Tänkte då att det vore himla praktiskt att göra ett par hål i väggen in till förrådet där man samlar upp - PET, Glas, Aluminium, Tidningar och Papp. Hålen ska göras snygga, med stiliga illustrationer för respektive hål.

Hur skulle ni lösa det?
- Rör? (materialval?)
- Uppsamlingskärl?
- Dämpning för att inte glas ska splittras
- Hållen kan sitta på olika höjd, med hyllplan inne i förrådet för uppsamlingskärlen.

/ Fredrik

ingen som har någon ide om detta?
ingen som gjort något liknande?

/ Fredrik

Jutesäckar är ett bra alternativ att låta skräpet ramla ner i som uppsamlingskärl lätta att tömma sen.
Gör en ställning med plats för 4 säckar styr sedan till respektive säck med någonslags bana rör el dylikt.

Så skulle iallafall jag lösa det.
Det kan ju vara bra med något lock för hålen så inte det blir någon lukt oxå.

jo, något åt det hållet lär det bli.
Ett lock är det tänkt att bli på insidan!

bilder kommer när allt är klart... 2006!

/ fredrik

Låter som en trevlig idé!

För flaskor & glas ser jag framför mig nån sorts plåtrör, typ ventilationsrör eller liknande. För papp och tidningar skulle jag göra bredare fyrkantiga hål, så att man inte behöver vika/rulla ihop tidningen eller cornflakespaketet.

Jag skulle nog använda olika uppsamlingskärl för olika saker. För tidningar skulle det vara bäst om man kan få dem att "staplas" i en låda. Då tar de minst plats. Pet-flaskor skulle jag kanske samla i en stor kasse eller svart sopsäck, som man sedan kan ta med sig till affären när man ska panta flaskorna. Aluminium/metall skulle jag ha i en plastbehållare, då storleken på grejerna kan variera, och eftersom det kan vara vassa kanter på t.ex. konservburkar.

vi har nu löst detta genom att vända på hela förrådet.
Dörren hamnar nu i köket istället för i tvättstugan. Därmed behöver vi inte göra några hål i väggen för recykling.

ny_skiss_1a.jpg

Okej, Piliz, hittade den här tråden idag och förstår nu dina tankar om ett förråd från köket. Egentligen din ursprungliga idé om en återvinningsstation med hål i väggen var innovativ och hade höjt köket mer än den dörr som det nu blir... Men nu blir förrådet mer användbar för den som arbetar i köket.

Egentligen märkligt att det inte har satsats mer på lösningar för allt avfall som måste sorteras. Jag har åtta olika kärl från riskavfall och mediciner till kompost. Att samla sorteringen där det mesta avfallet produceras vore det naturligaste.

Hade du kanske någon formgivningidé för dina små hål i väggen? Bilder?

tja lillbjorn.
Jo, visst hade vi en bra ide till detta, men iom att vi vil ha stort förråd, och stor klädvård så beslutade vi att flytta dörren. Tråkigt iom att det hade varit kul och säkert ahde det blivit snyggt rent formmässigt. Sen mer funktionellt med tanke på att det finns dörr ut från klädvården till bilen...

Någon bild har jag inte.

dock hindrar det inte oss från att göra håll i väggen dock. Nu när vi bara har ett skafferi så får nog plats med ett par hål för recycling bredvid dörren kanske!?

se denna ritning:
http://hus.pilegard.se/inne/ny_skiss_1c.jpg

kanske hinner rita upp förrådet med "hål" senare i veckan...
vi får se.

/ Fredrik

piliz skrev:
dock hindrar det inte oss från att göra håll i väggen dock. Nu när vi bara har ett skafferi så får nog plats med ett par hål för recycling bredvid dörren kanske!?
Jag kan redan se tre hål vertikalt... Det kunde verkligen bli effektfullt! Och effektivt. Så enkelt att trycka in mjölkkartongerna, tidningarna och barnmatsburkarna. Inne i förrådet kan man placera ett 60 eller 80 skåp med tre hyllor så att varje "jutesäck" eller vad ni nu väljer lättare kan staplas på varandra. Längst ner glaset som är tyngst (visst lite opraktiskt med en säck, en låda hellre...), sedan tidningar som också väger en del och överst de luftiga kartongerna. In i förrådet, koppla loss säcken, in med en ny och sedan till bilen...
Rationellt!

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.