Byggahus.se

Återvinna hushållspapper?

3k läst  8 svar

1. J
    Medlem Nivå 1
    Vi har nu skaffat oss en avfallskvarn som vi är nöjda med. Ännu färre soppåsar... :)

Det som vi slänger mest nu är faktiskt hushållspapper. Min undran är om det kan återvinnas såsom vanligt papper i den insamlingen eller om det måste eldas upp? Skulle det vara så att vi kan lägga det i pappersinsamlingen kommer vi inte att ha mer än 1-2 soppåsar varannan vecka istället för som nu 3-5.

2. M
    Medlem · Nivå 7
    Om ni har kompost kan ni lägga pappret där. Annars ser jag inga skäl till att det inte skulle kunna läggas i pappersåtervinningen. Men ... säkrast är kanske att fråga dem som ansvarar för sophanteringen i kommunen.

3. tallmilan
    Medlem Nivå 9
    Jag skulle tro att avfallskvarnen sitter där just för att slippa kompost ...

4. M
    Medlem · Nivå 7
    Ha, ha, ja, tanken slog mig också. Men jag tänkte att man kanske kan lägga det i eventuell trädgårdskompost :)

5. Anna_H
    Husägare · Nivå 18
    Går inte hushållspappret i avfallskvarnen? Det får inte läggas i förpackningsåtervinningen - det är ingen förpackning.

Men varför använder ni så förtvivlat mycket hushållspapper? Över en påse hushållpapper i veckan?

6. tallmilan
    Medlem Nivå 9
    Småbarnsföräldrar ?

7. M
    Medlem · Nivå 7
    Pappersåtervinningen räknas inte till förpackningsåtervinningen, det är ett separat system. (Tidningar och "kontorspapper" är ju inte heller förpackningar.)

8. J
    Medlem Nivå 1
    Ja, vi har småbarn... :)
    Det blir några per måltid, så det byggs på. Man skulle ju kunna använda toapapper istället och spola ned allting men det kostar ju vatten i längden...

Men just nu innan jag fortsatte skriva såg jag detta!

"Alla matrester kan köras ner i kvarnen exempelvis grönsaksskal, pasta, kött, även hårdare material som kärnhuset från frukt eller mindre ben samt hushållspapper går att mala ner utan problem. När du kör ner växter med mycket fibrer (exempelvis selleri, mindre majskolvar, kronärtskocka eller liknande) var noga med att använda mycket kallt vatten under och efter malningen då dessa annars kan sätta igen avloppet. Var även aktsam vid större mängder ris eller deg, då detta kan sätta igen kvarnen, blanda ut det med annat avfall och problemet försvinner helt, se även till att spola rikligt med kallt vatten när du kör ner detta eller annat fett avfall.

Du kan INTE stoppa ner följande föremål i din avfallskvarn: mussel eller ostronskal, glas, porslin, plast, metal (kapsyler, aluminium folie, m.m.), sten, hett fett eller andra heta vätskor, hela majskolvar, större ben (hela kotlettben) eller fiskskinn. Du kan heller inte spola ner kaustiksoda i kvarnen."

Det var som fasen... Case closed!

9. Anna_H
    Husägare · Nivå 18
    Tänkte väl! Hushållspapper är ju inte SÅ mycket kraftigare än toapapper trots allt ;-)

Bevaka ämnet och häng med när det uppdateras.
Bevaka