Hej,

Idag hade jag elektrikern här som bytte proppskåpet mot en normcentral. Han kommer tillbaka hit nästa måndag för mer jobb, men noterar här och nu att det blinkar "MS-LARM" på vår NIBE VVM 300. Jag har läst manualen men rookie som jag är, förstår jag inte hur jag återställer motorskyddet. Jag bifogar två bilder på Automatsäkringen och Shuntmotorn, måste erkänna att jag inte vet varför jag just fotograferade de här :)

Vad som hänt idag:
1) Elektrikern har varit här och bytt proppskåp > normcentral
2) MS-Larm utlöses
3) Stängt av elpanna + värmepump, MS-Larm blinkar fortfarande
4) What now?:) (förutom att ringa elektrikern hehe)

MS-Larm från manualen:
"Visas denna information har motorskyddet i FIGHTER 2020 löst ut. Detta kan bero på fasbortfall beroende på utlösta säkringar eller felinställt motorskydd. Indikeras som 07 i kanal S1 på FIGHTER 2020. Informationen försvinner då felet åtgärdats och FIGHTER 2020 har återstartats. VVM 300 övergår i reducerad elpannedrift*.

NIBE VVM 300 manual på Svenska
http://rorjour.se/wp-content/uploads/2018/03/vvm300.pdf

TAAAACK!

• Närbild på en shuntmotor med reglage för temperaturinställning i ett värmesystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Automatsäkring av märket Moeller med en röd spak i normcentralen.
    Skapa konto
Kanske fasernas inbördes ordning ändrades när centralen byttes. Två faser behöver då byta plats för att få rätt rotationsriktning igen på en 3-fas kompressor.

J Josth skrev:
Kanske fasernas inbördes ordning ändrades när centralen byttes. Två faser behöver då byta plats för att få rätt rotationsriktning igen på en 3-fas kompressor.
Gör man det i elpannan och är det något jag kan göra själv? Eller ska jag be elektrikern kolla på det här?

M Mangepange84 skrev:
Gör man det i elpannan och är det något jag kan göra själv? Eller ska jag be elektrikern kolla på det här?
Han hinner tyvärr inte komma tillbaka förrän nästa måndag och hade velat ordna det här innan dess :)

Motorskyddet sitter i utedelen. Har ringat in den där den förmodligen sitter

• Teknisk ritning av en utedel till en apparat med motorskyddet markerat med en blå cirkel.
    Skapa konto
V Vector skrev:
Motorskyddet sitter i utedelen. Har ringat in den där den förmodligen sitter
Tack, det hade jag ingen aning om :) Jag har en NIBE F2026 luftvattenvärmepump som jag precis gick ut till och skruvade av locket på. Återställningsknappen för motorskyddet blinkade. Tryckte på den, vilket såg ut att starta om allt. Gick in, satte på min NIBE 300, fortfarande MS-Larm. Hmm. Ska jag bara ringa hit en elektriker eller NIBE-reparatör? Vore ju najs att lösa det själv!

Installationshandbok Nibe F2026:
https://docplayer.se/1486938-Instal...atten-varmepump-ihb-se-1125-1-031861-lek.html

...

J Josth skrev:
Hej igen,

Tack för tipset! Var precis ute och öppnade min NIBE F2026 och så här ser fasvakten och motorsäkringarna ut. Vid fasvakten blinakr det ett rött ljus, vilket enl. manualen indikerar att något är fel. Så här säger manualen "Vid fel fasföljd får värmepumpen larm 07 i kanal S1 och lysdioden blinkar." Jag har aldrig ändrat fas / vet inte hur man gör det men hoppas bilden ger någon vägledning för att kunna hjälpa mig :)

• Illustration av fasföljdskontroll för NIBE F2026 värmepump med markerad fasvakt BA1 och beskrivning av kontrollförfarande.
    Skapa konto
  • Inuti en NIBE F2026 med synlig fasvakt som blinkar rött och tre motorsäkringar, indikerar möjligt fel enligt manualen.
    Skapa konto

Bästa svaret

Vanligtvis byter man plats mellan två fasledare där matningen är inkopplad, dvs där nere till plint X1 i F2026 rakt neråt från BA1.

J Josth skrev:
Vanligtvis byter man plats mellan två fasledare där matningen är inkopplad, dvs där nere till plint X1 i F2026 rakt neråt från BA1.
tack för hjälpen, problemet löst. Det var fasföljdsfel. Tvingade hit elektrikern som löste det på studs :) Fan vad snabbt det går när proffs kör igång! Tack så mycket för rådgivningen, uppskattas av en dummer som mig! Nu kan barnen bada kvällsbad och så slipper tjejen kolla på mig som att det var jag som under årets kallaste dag ville ta bort värmen j huset. Återigen, tack!

• Gilla
Wtm69 och 1 till
  • Laddar…
Frågan är ju varför inte fasföljden kontrollerades och monterades lika på den nya centralen..........Det borde väl rimligen vara grundkontroll nummer ett vid byte med tanke på dagens moderna värmepumpar och allt vad det nu finns.

• Gilla
Mangepange84
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.