Hej,
Idag hade jag elektrikern här som bytte proppskåpet mot en normcentral. Han kommer tillbaka hit nästa måndag för mer jobb, men noterar här och nu att det blinkar "MS-LARM" på vår NIBE VVM 300. Jag har läst manualen men rookie som jag är, förstår jag inte hur jag återställer motorskyddet. Jag bifogar två bilder på Automatsäkringen och Shuntmotorn, måste erkänna att jag inte vet varför jag just fotograferade de här
Vad som hänt idag:
1) Elektrikern har varit här och bytt proppskåp > normcentral
2) MS-Larm utlöses
3) Stängt av elpanna + värmepump, MS-Larm blinkar fortfarande
4) What now?
(förutom att ringa elektrikern hehe)
MS-Larm från manualen:
"Visas denna information har motorskyddet i FIGHTER 2020 löst ut. Detta kan bero på fasbortfall beroende på utlösta säkringar eller felinställt motorskydd. Indikeras som 07 i kanal S1 på FIGHTER 2020. Informationen försvinner då felet åtgärdats och FIGHTER 2020 har återstartats. VVM 300 övergår i reducerad elpannedrift*.
NIBE VVM 300 manual på Svenska
http://rorjour.se/wp-content/uploads/2018/03/vvm300.pdf
TAAAACK!
Idag hade jag elektrikern här som bytte proppskåpet mot en normcentral. Han kommer tillbaka hit nästa måndag för mer jobb, men noterar här och nu att det blinkar "MS-LARM" på vår NIBE VVM 300. Jag har läst manualen men rookie som jag är, förstår jag inte hur jag återställer motorskyddet. Jag bifogar två bilder på Automatsäkringen och Shuntmotorn, måste erkänna att jag inte vet varför jag just fotograferade de här
Vad som hänt idag:
1) Elektrikern har varit här och bytt proppskåp > normcentral
2) MS-Larm utlöses
3) Stängt av elpanna + värmepump, MS-Larm blinkar fortfarande
4) What now?
MS-Larm från manualen:
"Visas denna information har motorskyddet i FIGHTER 2020 löst ut. Detta kan bero på fasbortfall beroende på utlösta säkringar eller felinställt motorskydd. Indikeras som 07 i kanal S1 på FIGHTER 2020. Informationen försvinner då felet åtgärdats och FIGHTER 2020 har återstartats. VVM 300 övergår i reducerad elpannedrift*.
NIBE VVM 300 manual på Svenska
http://rorjour.se/wp-content/uploads/2018/03/vvm300.pdf
TAAAACK!
Tack, det hade jag ingen aning omV Vector skrev:
Installationshandbok Nibe F2026:
https://docplayer.se/1486938-Instal...atten-varmepump-ihb-se-1125-1-031861-lek.html
...
Tack för tipset! Var precis ute och öppnade min NIBE F2026 och så här ser fasvakten och motorsäkringarna ut. Vid fasvakten blinakr det ett rött ljus, vilket enl. manualen indikerar att något är fel. Så här säger manualen "Vid fel fasföljd får värmepumpen larm 07 i kanal S1 och lysdioden blinkar." Jag har aldrig ändrat fas / vet inte hur man gör det men hoppas bilden ger någon vägledning för att kunna hjälpa mig
Hej igen,J Josth skrev:
Tack för tipset! Var precis ute och öppnade min NIBE F2026 och så här ser fasvakten och motorsäkringarna ut. Vid fasvakten blinakr det ett rött ljus, vilket enl. manualen indikerar att något är fel. Så här säger manualen "Vid fel fasföljd får värmepumpen larm 07 i kanal S1 och lysdioden blinkar." Jag har aldrig ändrat fas / vet inte hur man gör det men hoppas bilden ger någon vägledning för att kunna hjälpa mig
tack för hjälpen, problemet löst. Det var fasföljdsfel. Tvingade hit elektrikern som löste det på studsJ Josth skrev:
Medlem
· Västernorrland
· 12 022 inlägg
Frågan är ju varför inte fasföljden kontrollerades och monterades lika på den nya centralen..........Det borde väl rimligen vara grundkontroll nummer ett vid byte med tanke på dagens moderna värmepumpar och allt vad det nu finns.
Klicka här för att svara