S Stego1 skrev:
Det är rediga tag..
Skulle jag också göra. Där där röret börjar

• Gilla
Peternow
  • Laddar…
A Alexandra59 skrev:
Skulle jag också göra. Där där röret börjar
Be kommun ta fram servitut för ledningen, har de inte det så kräv att de flyttar det eller åtgärdar...

• Gilla
laui
  • Laddar…
Risken om man börjar kräva saker är att dom skaffar ett servitut till deras fördel.

useless useless skrev:
Risken om man börjar kräva saker är att dom skaffar ett servitut till deras fördel.
Fördelen blir då att de får ansvaret om deras ledning skapar problem, som jag tolkar det.
De får rätt att behålla ledning men inte orsaka skador i en trädgård.

Hej,
Jag jobbar med gruvdammar och kollar man hur de görs där för att undvika att material spolas bort är att de byggs med filter (material med olika kornstorlekar).
Men i detta fall tror jag att enklaste och billigaste lösningen är att klä in stenfyllen med markduk för att förhindra att jorden kan transporteras bort med vattenflödet som sker i den.

• Gilla
torporoman och 5 till
  • Laddar…
G GustavBtun skrev:
Hej! Jag har återkommande problem med slukhål i trädgården. Upphovet är ett dagvattenrör som korsar tomten. Förutom att det rinner vatten i röret så rinner det längs med på utsidan, vilket för med sig jord och lera. Slukhålen som bildas brukar således gå ner till det djup där röret ligger, ca 120 cm under gräsmattan. Tidigare var det läckage i en brunn alldeles i kanten av tomten, men det har jag fått åtgärdat. Hoppades det skulle lösa problemet, men icke. I övrigt ska röret vara intakt. Jag har också provat att gräva ur och lägga ner markduk, sen på med grus. I går upptäckte jag ändå årets första grop. Det brukar visa sig som en liten sänka och när jag stampar där rasar jorden in och blottlägger en m3 luft.

Vi lägger mycket tid, kraft och pengar på att skapa trädgård. På de fem år vi bott här har dock ingen sommar gått utan att det delvis varit uppgrävt på tomten.

mina funderingar:
Någon som varit med om liknande och hittat en hållbar lösning?
Kan ägaren av dagvattenledningen, det kommunala bolaget, ha till uppgift att bistå mognandet här?

Tacksam för tankar och tips!

/Gustav
Det normala vid kommunal ledningsläggning, där risk finns för grundvatten som transporterar bort material, är att med jämna mellanrum anlägga en "skärm" med tätt material t ex lera i rörgraven i vinkel mot ledningen. Detta innebär i och för sig att grundvattennivån runt ledningen stiger till det "normala". Nu tycks det i ditt fall som om det det utvändiga stenmaterialet fungerar som en dräneringsledning.

G GustavBtun skrev:
huset är från 48. Som jag förstått rann tidigare en bäck över tomten, men kommunen kulverterade den på 80-talet.
Jag tänker att du, för att verkligen lösa problemet, måste leda bort det vatten som skapar ditt problem - innan det når de lägre delarna av din tomt. ( Ser ut på bilden som att vattnet kommer nerför en sluttning) är det möjligt att dika eller täckdika bort vattnet, i utkanten eller innan det når din tomt? Bäckens vatten försvinner ju inte, utan behöver ledas om. Så tänker jag.

Om det fanns ett giltigt servitut tidigare är det kanske dödat - eller var det tidsbegränsat? Kolla det. I så fall finns det ju inte längre något giltigt servitut.
Det finns ju en regel om att var och en fastighet skall ta hand om sitt dräneringsvatten. Borde väl också gälla kommunen.? Kanske någon annan i tråden kan svara på det.

G GustavBtun skrev:
Det ska finnas ett servitut men hittar det inte hos Lantmäteriet. Hittar bara hänsyftningar till det i andra dokument.
G GustavBtun skrev:
Det ska finnas ett servitut men hittar det inte hos Lantmäteriet. Hittar bara hänsyftningar till det i andra dokument.

Kommunen kan inte efterskapa servitut, du kommer att ha en fördel om de saknar servitut och kan ställa krav på dem att flytta röret eller kompensera dig ex genom att byta ut till ett som inte orsakar skador på din tomt!

J jonaserik skrev:
Gamla cementrör, att det rinner på utsidan finns två orsaker till. Rören satt sig och gott isär i skarvarna eller så är det något stopp längre ner. Kan var trädrötter som växt in. Inget ovanligt på cementrör.
Om det blir slukhål är det inte vattnet på utsidan som är felet. Om det finns utlopp för vattnet genom håligheter i rören så rinner din tomt ut med dagvattnet i kommunens dagvattensystem. Vid t ex åskskurar trycks det nog ut vatten runt rören som sedan rinner tillbaka in lättaste vägen efter skuren och tar med sig jorden ut i systemet. De borde vara glada att slippa jord i systemet och byta ut cementrören bums. Dagvattenmör ska inte fungera som en slags dränering.

Redigerat:
A AndersS skrev:
Spontant, gammal åtgärd och inte helt vanlig, jag skulle ta hjälp på plats av sakkunnig.
Finns det servitut och om så är fallet vad står i det?
Så här ser servitutet ut. Ger ju ingen direkt guidning i vilka skyldigheter kommunen har.
Utdrag ur dokument som visar information om ett nytt servitut för avloppsledning i fastighetsreglering för Hälle 1:177.

När är det daterat. Kan det vara officialservitut? I så fall skall servitutet vara av väsentlig betydelse för den härskande fastigheten. Finns någon annan fastighet som har nytta av/är härskande att rören är nedgrävda på din fastighet?
Läs mer i jordabalken kap. 14 och på Lantmäteriets hemsida.

G GustavBtun skrev:
Så här ser servitutet ut. Ger ju ingen direkt guidning i vilka skyldigheter kommunen har.
[bild]

G GustavBtun skrev:
Hej! Jag har återkommande problem med slukhål i trädgården. Upphovet är ett dagvattenrör som korsar tomten. Förutom att det rinner vatten i röret så rinner det längs med på utsidan, vilket för med sig jord och lera. Slukhålen som bildas brukar således gå ner till det djup där röret ligger, ca 120 cm under gräsmattan. Tidigare var det läckage i en brunn alldeles i kanten av tomten, men det har jag fått åtgärdat. Hoppades det skulle lösa problemet, men icke. I övrigt ska röret vara intakt. Jag har också provat att gräva ur och lägga ner markduk, sen på med grus. I går upptäckte jag ändå årets första grop. Det brukar visa sig som en liten sänka och när jag stampar där rasar jorden in och blottlägger en m3 luft.

Vi lägger mycket tid, kraft och pengar på att skapa trädgård. På de fem år vi bott här har dock ingen sommar gått utan att det delvis varit uppgrävt på tomten.

mina funderingar:
Någon som varit med om liknande och hittat en hållbar lösning?
Kan ägaren av dagvattenledningen, det kommunala bolaget, ha till uppgift att bistå mognandet här?

Tacksam för tankar och tips!

/Gustav
Det som måste göras för att bli av med problemet är gräva upp och lägga om röret med en ny ledningsbädd och kringfyllning. Troligen har den gamla läckan skapat håligheter med möjlighet för vatten att rinna längs med röret, vilket orsakar dina problemet. Läs om ansvarsfrågan för servitut här:

https://lawline.se/answers/underhallsansvar-av-servitut

//Calle

• Gilla
Peternow och 1 till
  • Laddar…
Ö Öbo50 skrev:
När är det daterat. Kan det vara officialservitut? I så fall skall servitutet vara av väsentlig betydelse för den härskande fastigheten. Finns någon annan fastighet som har nytta av/är härskande att rören är nedgrävda på din fastighet?
Läs mer i jordabalken kap. 14 och på Lantmäteriets hemsida.
Dokumentet är från 1982. Har inte koll på om det är ett officialservitut eller vad det innebär.

Edit: att det är tillkommet genom fastighetsreglering gör det till ett officialservitut enligt den finfina länken från CalleSpeed.

G GustavBtun skrev:
Dokumentet är från 1982. Har inte koll på om det är ett officialservitut eller vad det innebär.

Edit: att det är tillkommet genom fastighetsreglering gör det till ett officialservitut enligt den finfina länken från CalleSpeed.
Om det är strömmande vatten på utsidan av kulverten/röret så måste detta ta vägen någonstans? Rinner det ner i en läckande brunn eller defekt rör/rörskarv? OM allt är tätt och bra så borde ju eventuellt vatten på UTSIDAN av röret vara stillastående. Stillastående vatten drar inte jord med sig. Jag sätter mina cent på att antingen brunn eller rör läcker in vatten som i sin tur tar med sig din tomt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.