C
J JohanLun skrev:
En fundering. Om Kent startar ett litet aktiebolag som köper och säljer bostäder som han sedan hyr sin bostad av
Precis så var det många som gjorde på 80-talet av "skattetekniska" skäl. Något de ångrar idag då det är ruskigt oförmånligt och svårt att ta sig ur.

Annars är det ju anledningen till att just bostäder är av särskilt intresse för kapitalbeskattning. Eftersom det är svårt att trixa med dem. Historiskt sett vet vi ju att det finns oändliga innovativa sätt att undanhålla olika tillgångar från kapitalbeskattning.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
J
B b8q skrev:
Vad händer med de i Finland som inte klarar av att betala av sitt bostadslån på 20 år? Tvingas de sälja? Tar de SMS-lån?
Låt mig gissa att när banken ger ett bostadslån sätter de en sådan amorteringstakt, vilket dämpar priserna. Jag skulle misstänka att även i andra länder finns en flexibilitet hos banken om man temporärt behöver dra ned på amorteringen men kan betala räntan och har goda utsikter att "komma igen". Då är det sannolikt bättre för banken än att man tvångsförsäljer en bostad. Om den boende inser att den sämre ekonomin kvarstår över tid så kommer nog de flesta att försöka göra ett planerat "nedbyte" av bostad, men inte i panik (då det ofta blir en dålig affär om man har bråttom att sälja).

Säg att en 20 årings 3M lägenhet ska amorteras på 20 år, då blir ju amorteringen drygt 10.000 i månaden. Plus räntan. Som jag förstår har många länder en ränta bunden på längre tid, dvs inte en "helt rörlig" ränta. Man betalar mer per månad, men får mindre risk för temporärt kraftigt höjd ränta. Man måste ha högre inkomst / köpa billigare bostad för att ha råd med amorteringen. Det lär hålla nere priserna.

Amortering på 12.000 i månaden motsvarar ju nästan ett lån på 4MSEK. Om man antar att en ungdom har råd att betala 20.000 i månaden för en lägenhet, varav 12.000 är amortering, då kommer ju priset på lägenheten att hållas nere till ca 2,4MSEK. Eftersom många unga idag inte köper en lägenhet för 6.5MSEK själva kan jag anta att de inte har råd med 20.000. Det innebär att med 20 års amortering av lånet skulle en ungdomslägenhet, etta, i innerstaden eller närförort snarare kosta 1.5MSEK än 3MSEK. Man kanske inte skulle göra samma vinst på värdeökningen när lägenheten säljs MEN man kommer att ha amorterat / sparat pengar som gör att man kan gå in i en större bostad.

Redigerat:
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
J
C cpalm skrev:
Precis så var det många som gjorde på 80-talet av "skattetekniska" skäl. Något de ångrar idag då det är ruskigt oförmånligt och svårt att ta sig ur.
Fast i Kents fall så vill han ju inte göra en exit till annan bostad utan helt och hållet.

Jag förstår ärligt inte hur fastighetsägare med fastigheter i centrala sthlm med "låga" hyror kan gå runt. Fanns väl nåt exempel på en fastighet på kungsholmen, sekelskifteshus, där ägaren låtit det stå tomt i 10-15 år (förutom en kinakrog i nedre plan). Är det att det historiskt varit så enorma prisökningar att det lönar sig att ha ett hus tomt eller med hyra som knappt täcker driftskostnaden? Att det är en fördel att vänta ut och "tömma" huset så man sen kan sälja det som bostadsrätter, även om det tar decenier?

J JohanLun skrev:
Jag förstår ärligt inte hur fastighetsägare med fastigheter i centrala sthlm med "låga" hyror kan gå runt. Fanns väl nåt exempel på en fastighet på kungsholmen, sekelskifteshus, där ägaren låtit det stå tomt i 10-15 år (förutom en kinakrog i nedre plan). Är det att det historiskt varit så enorma prisökningar att det lönar sig att ha ett hus tomt eller med hyra som knappt täcker driftskostnaden? Att det är en fördel att vänta ut och "tömma" huset så man sen kan sälja det som bostadsrätter, även om det tar decenier?
Det är ju nästan alltid tal om äldre hus, där byggkostnaden för länge sedan är avklarad. Dessutom brukar dessa fastigheter ta in bra hyra av verksamheter i bottenvåningen och kanske från kontor 1 tr upp. Dessa intäkter är nog för att hålla en låg hyra på bostäderna i huset.

J
B b8q skrev:
Det är ju nästan alltid tal om äldre hus, där byggkostnaden för länge sedan är avklarad. Dessutom brukar dessa fastigheter ta in bra hyra av verksamheter i bottenvåningen och kanske från kontor 1 tr upp. Dessa intäkter är nog för att hålla en låg hyra på bostäderna i huset.
Om jag ägde en fastighet skulle jag nog försöka maximera intäkterna. Om en pizzabagare har fixat billig lokal och billiga ingredienser så lär han väl inte sälja pizzan för 50kr / st om pizzerian på andra sidan gatan tar 150kr / st?

Men det är nog en förklaring att det går. Kanske är det så att det är dyrare att få in 15.000 per paradvåning och ha boende där, än att få in noll kronor, inte behöva hålla med värme och trappstädning, renovering osv. Att hyran man kan ta ut i dessa kåkar är så låg att det är mer lönsamt att ha dem tomma och som du säger nöja sig hyra ut bara bottenplanet...

Kentvirulent skrev:
När fastighetsskatten togs bort gjordes ingen större analys annat än att M verkligen ville vinna valet 2006. Det är därför de som bestämde då nu i efterhand vill återinföra den. De vet att de gjorde bort sig
Med tanke på att de vann valet så tror jag inte de gjorde bort sig? Eller tror du att en politiker hellre låter en skatt vara kvar än vinner ett val.
De gör samma sak nästa val ifall de kan identifiera en skatt som ger dem segern ifall den tas bort.
Det smartaste är ju ifall man kan få något annat parti att återinföra skatten igen, då kan man ju vinna ett val till genom att lova ta bort den ;)

• Gilla
  • Haha
JohanLun och 2 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Vad händer med de i Finland som inte klarar av att betala av sitt bostadslån på 20 år? Tvingas de sälja? Tar de SMS-lån?
Normalt kan man få tilläggstid om man kan visa att man har skött sig men har haft otur med sjukdom eller arbetslöshet.

• Gilla
JohanLun
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Låt mig gissa att när banken ger ett bostadslån sätter de en sådan amorteringstakt, vilket dämpar priserna. Jag skulle misstänka att även i andra länder finns en flexibilitet hos banken om man temporärt behöver dra ned på amorteringen men kan betala räntan och har goda utsikter att "komma igen". Då är det sannolikt bättre för banken än att man tvångsförsäljer en bostad. Om den boende inser att den sämre ekonomin kvarstår över tid så kommer nog de flesta att försöka göra ett planerat "nedbyte" av bostad, men inte i panik (då det ofta blir en dålig affär om man har bråttom att sälja).

Säg att en 20 årings 3M lägenhet ska amorteras på 20 år, då blir ju amorteringen drygt 10.000 i månaden. Plus räntan. Som jag förstår har många länder en ränta bunden på längre tid, dvs inte en "helt rörlig" ränta. Man betalar mer per månad, men får mindre risk för temporärt kraftigt höjd ränta. Man måste ha högre inkomst / köpa billigare bostad för att ha råd med amorteringen. Det lär hålla nere priserna.

Amortering på 12.000 i månaden motsvarar ju nästan ett lån på 4MSEK. Om man antar att en ungdom har råd att betala 20.000 i månaden för en lägenhet, varav 12.000 är amortering, då kommer ju priset på lägenheten att hållas nere till ca 2,4MSEK. Eftersom många unga idag inte köper en lägenhet för 6.5MSEK själva kan jag anta att de inte har råd med 20.000. Det innebär att med 20 års amortering av lånet skulle en ungdomslägenhet, etta, i innerstaden eller närförort snarare kosta 1.5MSEK än 3MSEK. Man kanske inte skulle göra samma vinst på värdeökningen när lägenheten säljs MEN man kommer att ha amorterat / sparat pengar som gör att man kan gå in i en större bostad.
Ungefär så är det.

B b8q skrev:
Jag vet inte om detta är nyare regler, men vårt lån har ingen återbetalningsperiod utan det varierar beroende på räntan. Vi betalar samma summa varje månad, räntan på lånet styr hur länge det kommer ta att betala av (bibehållen annuitet, det var ganska bra under coronatiden).

Sen har vi betat av lånet nån gång med klumpsummor och sluppit undan ränta på det viset. Har väl betat av 60% än så länge.

Betalningstiden kommer dock dra ut över 20 år enligt nuvarande prognoser. Originellt var den totala tiden 18 år men läget har ändrats sen dess.

• Gilla
Anonymiserad 734732
  • Laddar…
P
L lbgu skrev:
Med tanke på att de vann valet så tror jag inte de gjorde bort sig? Eller tror du att en politiker hellre låter en skatt vara kvar än vinner ett val.
De gör samma sak nästa val ifall de kan identifiera en skatt som ger dem segern ifall den tas bort.
Det smartaste är ju ifall man kan få något annat parti att återinföra skatten igen, då kan man ju vinna ett val till genom att lova ta bort den ;)
Tja man kan vinna val på att lova hur mycket som helst och sänka landets ekonomi ala Grekland eller Italien hela tiden men man sänker också landet totalt

P
H heimlaga skrev:
I det "andra landet" Finland måste man bo i ett visst antal år isin primära bostad för att få sälja den utan att betala skatt på affären. Så är det.
Du upprepar gång på gång att det inte är så. Jag rekommenderar att du läser på www.finlex.fi/sv

I Finland där vi har en mer fungerande bostadsmarknad är det få som bor i fler än en eller två någon enstaka gång tre ägda bostäder under ett liv.
Man köper en bostad för att bo i. Inte för att göra spekulationsvinst på. När man en gång har köpt den betalar man bort lånet inom 15-20 år. Därför fungerar bostadsmarknaden här bättre än i Sverige. Det blir mindre spekulation och inga fantasipriser betalade med pengar som inte finns.
På 15-20 år så behöver man inte byta vartannat år för att ha bott i tre bostäder. Inte ens i närheten

P
Rejäl skrev:
Vad blir man dömd för om man flyttar ofta?
Att bedriva en näringsverksamhet på att sälja och köpa bostäder. En mycket uppsatt mäklare i Sthlm åkte precis i finkan för just det. Han hade varit skriven på 3-4 ägda bostäder på ett år

P
J JohanLun skrev:
Dömd? Jag har inte hört det är brottsligt att inte bo länge nog i en bostad. Att vara skriven i fel bostad är det, men jag tror det är helt ok att leva som en kringresande som hänger sin hatt på ny plats var månad...

Att du inte har möjlighet till uppskov är ju en nackdel. Inte något brottsligt...
Se ovan inlägg om mäklaren

P
Kentvirulent skrev:
Att bedriva en näringsverksamhet på att sälja och köpa bostäder. En mycket uppsatt mäklare i Sthlm åkte precis i finkan för just det. Han hade varit skriven på 3-4 ägda bostäder på ett år
Kan du visa lagen som talar om hur många gånger jag får eller inte får flytta?
Tror inte det finns någon men du får gärna motbevisa?

P
J JohanLun skrev:
Fast i Kents fall så vill han ju inte göra en exit till annan bostad utan helt och hållet.

Ska jag göra en exit ur bostadsmarknaden nu?

Lustigt att du hela tiden vet vad jag ska göra. Det är nästan alltid saker jag aldrig skrivit. Du är en bra märklig skribent

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.