57 810 läst ·
633 svar
58k läst
633 svar
Återigen extrema elpriser
Boilerplate4U
Medlem
· CEO Tomteverkstan Nordpolen
· 2 414 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
- CEO Tomteverkstan Nordpolen
- 2 414 inlägg
Kan det vara så att du råkat blanda ihop begreppen igen? Pristak har inget med elbrist (effektbrist) att göra.D Daniel 109 skrev:
Möjligtvis kan ett pristak skapa något bättre marginaler till ev bortkopplingar men som verkar bli allt mindre sannolikt då gasförråden på kontinenten förväntas var välfyllda redan till nov/dec samt att alla tänkbara kraftkällor återaktiveras.
Redigerat:
Sen måste jag fråga er nu när jag har er på tråden.
Vad är värst, ett pristak som eventuellt höjer risken för rullande nedsläckningar,
eller,
total utslagning av all industri och företag beroende av el, alternativt extrema prisökningar om de kan ta ut det mot sina kunder, plus en stor utslagning av hushåll.
Vad tycker ni?
Vad är värst, ett pristak som eventuellt höjer risken för rullande nedsläckningar,
eller,
total utslagning av all industri och företag beroende av el, alternativt extrema prisökningar om de kan ta ut det mot sina kunder, plus en stor utslagning av hushåll.
Vad tycker ni?
Boilerplate4U
Medlem
· CEO Tomteverkstan Nordpolen
· 2 414 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
- CEO Tomteverkstan Nordpolen
- 2 414 inlägg
Ett välfungerande näringsliv är själva grunden till vårt samhället. Inga företag. inga inkomster - så enkelt är det!J JockeHX skrev:
Ps..
Pristak är inte samma sak som effektbrist.
Jo, om du begränsar priset så blir det effektbrist. Nu matchar man tillgång och efterfrågan med priset. Om man inte tillåter det så kommer inte tillgång och efterfrågan att matchas. Då blir det effektbrist, och något måste kopplas bort. Så enkelt är det.Boilerplate4U skrev:
Pristak och nedsläckningar får min röst. Känns rimligt att alla oavsett elavtal och plånbok får dela på bördan som "vi" själva har bidragit till genom att delegera makt i åratal åt beslutsfattare som gjort denna soppa möjlig. Allra helst ser jag ju gärna att de gasberoende länderna får tackla nedsläckningarna mest av alla så klart.J JockeHX skrev:Sen måste jag fråga er nu när jag har er på tråden.
eller,
Vad tycker ni?
Gäller detta bara i Sverige menar du eller varför har då inte Norge effektbrist?D Daniel 109 skrev:
Det är inte riktigt ett pristak, men motsvarande gäller subventioner. För ett exporterande land fungerar det, problemet dumpas på kundlandet. Men om hela EU skulle göra så så blir det bortkopplingar. Man kan inte lösa en effektbrist med pristak eller subventioner.F fribygg skrev:
Vi är ett exporterande land, numera det med störst export i Europa vad jag förstår.D Daniel 109 skrev:
Varför skulle pristak eller subvention ge brist här om det inte gör det i Norge?
Det gör det inte. Men jag trodde vi pratade om EU, inte Sverige isolerat. Sverige skulle klara sig bra om vi begränsade export, men vi är med i EU.
Samma här, plus att den psykologiska effekten av rullande nerkopplingar kan bli en enorm katalysator för att få fram en stor utbyggnad av kärnkraft, kanske framförallt i Tyskland som totalt tappat bollen…D Dayangel skrev:Pristak och nedsläckningar får min röst. Känns rimligt att alla oavsett elavtal och plånbok får dela på bördan som "vi" själva har bidragit till genom att delegera makt i åratal åt beslutsfattare som gjort denna soppa möjlig. Allra helst ser jag ju gärna att de gasberoende länderna får tackla nedsläckningarna mest av alla så klart.
Men det är många som säger att rullande bortkopplingar är katastrof, har bara inte hört argumenten från det perspektivet.
Vid risk för bortkopplingar har Svenska Kraftnät mandat att stoppa exporten. Problemet är bara de 140+ timmarna totalt som södra Sverige nu är beroende av import.D Daniel 109 skrev:
Ja visst. Om vi skiter i EU och de regelverken så kan vi ha ett pristak så länge elen täcker till vårt behov. Jag ser det inte som en rimlig lösning.
Du verkar vara helt omedveten om hur Svenska Kraftnät agerat tidigare när det varit problem i nätet. Att begränsa export tillfälligt är inget nytt nu om du trodde det.D Daniel 109 skrev:
Varför skulle vi skita EU och EU reglerna? måste vara mycket bättre att vi skaffar oss ett undantag som gör att vi exporterar om och när vi har ett överskott och behåller den kraft och det elpris som våra svenska kraftproduktion anläggningar ger för konsumtion innom landet.D Daniel 109 skrev:
Om vi inte reglerar priset kommer ju den svenska industrins fördel med billig energi 24/7 vara historia och därmed arbetena och skatteinkomsterna som exportindustrin gett. Välfärdsstaten hotas och vi blir snart omsprungna av de länder som lyckas bygga ny baskraftsproduktion.
Nej, det är det man tar till först om det inte går ihop mellan tillgång och efterfrågan. Men det var inte vad det handlade om.J JockeHX skrev: