57 036 läst ·
633 svar
57k läst
633 svar
Återigen extrema elpriser
Nej, det är inte min förstahandskälla.
Vi har hittills aldrig haft effektbrist, vi har vid vissa tillfällen importerat. Men det kan vi nog inte räkna med att göra i år, vilket kan leda till effektbrist.
Vi har hittills aldrig haft effektbrist, vi har vid vissa tillfällen importerat. Men det kan vi nog inte räkna med att göra i år, vilket kan leda till effektbrist.
Medlem
· Halland
· 4 435 inlägg
Jag vill ha ett pris på 2kr/kWh och ransonering med en app där jag kan se hur mycket det är kvar. Detta bör gå att ordna med de nya elmätarna.D Daniel 109 skrev:De som har den typen av avtal ingick dem under förutsättning att det råder en marknadsekonomi och bortkopplingsrisken således är väldigt liten. Om du reglerar marknaden så att bortkopplingsrisken kraftigt ökar kan man nog inte hävda att de avtalen är giltiga. De lär i alla fall inte förlängas med samma villkor.
Personligen skulle jag också acceptera lägre leveranssäkerhet mot ett lägre pris. Något som även de som skriker efter nergrävda ledningar borde reflektera över. Men det är en annan sak.
Vi skall inte acceptera marginalprissättning, bättre i så fall att man kan ställa in i appen när man vill ha frånkoppling. Men jag tänker inte gå bankrutt pga elpriserna. Tyskarna kan betala.
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Jag tycker man skulle kunna få en avisering i telefon från en app varje dag hur mycket det just nu är ackumulerat i sek inför nästa räkning samt lätt tillgång till innevarande dygns priser / timme, bör inte diffa extremt mycket vid rörligt. Som det är nu har de flesta ingen aning om vad nästkommande faktura är på och hur ska man då påverka fakturan/förbrukningen?D Daniel 109 skrev:
Är ganska lätt att titta på ackumulerad förbrukningen i kWh men inte i sek om man inte har fast pris.
Sen är det upp till var och en att installera appen och ha på avisering.
Rubrik i Aftonbladet, "jag klarar inte räkningen" ger inte ett skit.
Både vi och Tyskland har lagt ner reaktorer, vi lär få betala detta både genom höga energipriser och nyinvesteringar.A Anders_Nilsson skrev:Jag vill ha ett pris på 2kr/kWh och ransonering med en app där jag kan se hur mycket det är kvar. Detta bör gå att ordna med de nya elmätarna.
Vi skall inte acceptera marginalprissättning, bättre i så fall att man kan ställa in i appen när man vill ha frånkoppling. Men jag tänker inte gå bankrutt pga elpriserna. Tyskarna kan betala.
Jag skulle föredra ett pris i normal nivå < 50öre/kWh men är lika fullt beredd att teckna ett 10 årigt avtal på samma nivå (1,3kr/kWh)som engelsmännen var tvungna att erbjuda som garantipris för att få ny kärnkraft byggd
Nä precis, och utan timdebitering är kopplingen mellan förbrukning och pris ännu mer diffus.G OMathson skrev:
Många som flinade lite åt britternas krav på att det aktuella priset måste visas på en display på mätaren, men nu har man ju fattat vad det handlar om och att det inte är så dumt som det låter.
Här var det faktiskt en riktigt vettig beskrivning av hur elmarknaden fungerar.
https://second-opinion.se/euphemia-raknar-ut-elpriset/
https://second-opinion.se/euphemia-raknar-ut-elpriset/
Det skulle vara rätt trevligt att få veta vad det rörliga ligger på ”så långt under månaden” allt eftersom. Men det säger ju inte alltför mycket om vad det landar på i slutänden kanske. Med så varierande priser som det är nu, vissa dagar knappt över kronan och andra dagar med matpriser på 7-8-9-10 kronor kan det ju slå rätt mycket.G OMathson skrev:Jag tycker man skulle kunna få en avisering i telefon från en app varje dag hur mycket det just nu är ackumulerat i sek inför nästa räkning samt lätt tillgång till innevarande dygns priser / timme, bör inte diffa extremt mycket vid rörligt. Som det är nu har de flesta ingen aning om vad nästkommande faktura är på och hur ska man då påverka fakturan/förbrukningen?
Är ganska lätt att titta på ackumulerad förbrukningen i kWh men inte i sek om man inte har fast pris.
Sen är det upp till var och en att installera appen och ha på avisering.
Rubrik i Aftonbladet, "jag klarar inte räkningen" ger inte ett skit.
För fast och timpris är det ju mycket lättare och finns väl i viss mån redan.
Stort steg med monopolisering av marknaden. Helt annan situation än här och med Vattenfall.B byabin skrev:
""full control over...electricity production and performance.” Borne told parliament, "we must ensure our sovereignty in the face of...the colossal challenges to come.""
https://en.wikipedia.org/wiki/Électricité_de_France#2022_Re-nationalization
Återigen, det är ingen nationalisering av elmarknaden ("produktion, distribution, marknad och nyproduktion") det handlar om. Det som diskuteras är att staten ska ta full kontroll över företaget EDF, vilket man alltid varit en majoritetsägare i, men till skillnad från svenska staten och Vattenfall tillåtit privata investerare. Visserligen har EDF en stor marknadsandel i Frankrike, ca 80%, vilket förklaras med den historiska kärnkraftsutvecklingen och att EDF inte sålt ut några av dessa och inget annat företag har etablerat sig och konkurrerat ut dessa. Du har t.ex. Engie som konkurrerar med EDF.J Jehu skrev:
Tyska staten överväger också att köpa ut Uniper, men det är inte heller där en nationalisering av elmarknaden. Som helägare kan man via ägardirektiv mer frikostigt acceptera att företaget går med förlust i ett försök att påverka marknadspriserna på el, vilket privata aktieägare sällan uppskattar.
Elmarknadsdirekivet, eller åtminstone tillämpningen av det, kommer säkerligen anpassas även långsiktigt, men det är nog tyvärr önsketänkande att hoppas på en åternationalisering av elmarknaden i sin helhet.
Boilerplate4U
Medlem
· CEO Tomteverkstan Nordpolen
· 2 363 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
- CEO Tomteverkstan Nordpolen
- 2 363 inlägg
Jag har inte pratat om något annat än pristak. En bortkoppling beror enbart på effektbrist. Dock kan priset ev dämpa risken som du säger.D Daniel 109 skrev:1. Nu pratade jag om pristak, inget annat.
Om det blir kallt och priserna är på en nivå som varit normal så vet vi att det måste till import för att elen ska räcka. Min importen är liten. Tillåts priserna att stiga så kommer tillgång och efterfrågan att matchas. Det blir dyrt, men ingen behöver kopplas bort.
Vi har haft i princip samma elförbrukning de senaste 15-20 åren så priset är egalt men kan ev dämpa risken något om vi tvingas till import som saknar täckning. Det skulle tex kunna inträffa om det blåser för lite och om Tyskarna envisas ett stänga ner de återstående kärnkraftverken vilket enligt min åsikt är hel vansinnigt.
Nu har vi i alla fall påbörjat en allmän mobilisering av samtliga kraftverkstyper, Tyskland väntas ha fyllt upp sina gasdepåer runt nov/dec samt nya gasledningen till polen är i drift så förhoppningsvis slipper vi eventuella bortkopplingar beroende på effektbrist nere på kontinenten (peppar, pappar).
Vi har inte effektbrist men däremot brist på billig el. Att tvinga bolag att återbetala intjänade pengar retroaktiv är juridiskt omöjligt och skulle i så fall enbart förkomma i kommunistländer eller diktaturer.D Daniel 109 skrev:2. Det har jag ingen bra lösning på. Der som föreslagits för att lösa problemet är att ta in stora delar av övervinsterna från elproducenter och återföra till de drabbade. Så länge det inte görs i form av en direkt elsubvention så fungerar elmarknaden. Men pengarna kommer ju att driva på inflationen ändå.
Det går inte att subventionera eller reglera bort bristen. Det som går att göra i ett kort perspektiv är att minska konsumtionen. Något jag uppfattar att många gör. Frågan är hur långt det räcker.
När det gäller inflationen håller jag inte med. Riksbanken kommer pga ECB med stor sannolikhet att höja med mellan 0,75 - 1,5 procent i morgon tisdag vilket enligt analytiker förväntas driva inflationen till tvåsiffriga tal.
Som jag försökte förklara tidigare beror inflationen enbart på energikrisen och påverkar allt och alla i samhället. Det är enbart åtgärder riktade mot energikrisen som kan dämpa inflationen, både på kort och lång sikt.
Boilerplate4U
Medlem
· CEO Tomteverkstan Nordpolen
· 2 363 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
- CEO Tomteverkstan Nordpolen
- 2 363 inlägg
Nu överdriver du en smula eller så är ditt perspektiv något udda. Det finns inte så mycket att spara på om man ska kunna leva ett någorlunda dräglig liv med tanke på barnfamiljer och i synnerhet ensamstående föräldrar. Förhoppningsvis hinner en ny regering lägga ett maxtak på priset innan/om dessa nivåer skulle uppstå (då vi troligtvis befinner oss mitt i en mycket akut kris)D Daniel 109 skrev:
Det är långt ifrån alla som håller med om den analysen av orsaken till inflationen.
Försök att hålla nere inflation med låg ränta har gått åt skogen varenda gång man försökt med den metoden.
Här är en annan teori, visserligen något äldre.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/...for-kan-inflationen-falla-snabbare-an-vi-tror
Försök att hålla nere inflation med låg ränta har gått åt skogen varenda gång man försökt med den metoden.
Här är en annan teori, visserligen något äldre.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/...for-kan-inflationen-falla-snabbare-an-vi-tror