57 633 läst ·
633 svar
58k läst
633 svar
Återigen extrema elpriser
Troligtvis nästan inte alls efter som priserna blir vansinnigt höga. Priset som reglering av effektuttaget funkar helt enkelt inte då stora förbrukare har fastprisavtal. Priset som reglering av genereringen funkar inte heller då det inte finns någon mer kraft att tillföra. Det hela är ett fint exempel på vad som händer när man låter kretiner till politiker leka med saker de inte förstår.G Galten skrev:
Det är samma paradox som i näringslivet, startups med för mycket pengar slösar och satsar på allting oavsett om det ger nytta eller inte, de utvecklar aldrig någon bärande affär. Skillnaden är att de går i konkurs när ägarna tröttnar på att skjuta till mer pengar utan resultat, tyvärr finns inte den mekanismen när det gäller det offentliga, istället drar de en till låshålorna om man vägrar betala för vansinnet.Spiken i kistan skrev:
Ja, jag råkade koka över lite där, förlåt... Man tycker ju att det inte ska vara någon större biff att driva ett land med 50% skatt plus kristyr i ytterligare moms, tullar och skit. Frågan "vad fan får jag för pengarna" är inte obefogad. Jag börjar få lite panik faktiskt inför valet, jag kan liksom inte se någon passande kapten för den här skutan någon stans.
Jag ljuger inte jag har bokför kostnader och gjort så länge jag boti husetForlowt skrev:
Snittet i år är 20öre mer / kwh än fjolåret.
Så det jag skrev kansle är nästa faktura det syns på
Då är det ju inte samma pris!?T TheGame skrev:
Nu vet jag inte vilka du syftar på med stora förbrukare. Men de stora som handlar direkt på elmarknaden har ju alternativet att sälja elen de köpt för fadtpris. Så den typen av avtal kortsluter inte marknadskrafterna. Däremot är konsumtionen förhållandevis prisokänslig.mnils skrev:Troligtvis nästan inte alls efter som priserna blir vansinnigt höga. Priset som reglering av effektuttaget funkar helt enkelt inte då stora förbrukare har fastprisavtal. Priset som reglering av genereringen funkar inte heller då det inte finns någon mer kraft att tillföra. Det hela är ett fint exempel på vad som händer när man låter kretiner till politiker leka med saker de inte förstår.
Jag dock svårt att se en bättre modell.
Jag vet inte riktigt vad som är en storförbrukare, men vi på jobbet köper el i TWh-mängder per år. Vi har en viss procent fast (runt 75%) resten spotpris.
Men oavsett vilket, så innebär ju inte fastprisavtal att priset är fast för evigt, så nog bryr vi oss om vad elen kostar…
Men oavsett vilket, så innebär ju inte fastprisavtal att priset är fast för evigt, så nog bryr vi oss om vad elen kostar…
Jag fick min elräkning igår. Det är dyrt, och då har jag ändå bergvärme och vindandelar. För elen. I sommar betalde jag några hundra per månad och ca 1000 kr i skatt och abonnemang per månad för att få ha elen. Nu kostar bara elen 1500 kr för november , vad det blir i december vågar jag ej tänka på.
Mitt problem är att mina vindandelar bara täcker förbrukningen som är på sommaren, på vintern är det 3 gånger mera och då är det rörligt på på den delen av det jag inte har.
Mitt problem är att mina vindandelar bara täcker förbrukningen som är på sommaren, på vintern är det 3 gånger mera och då är det rörligt på på den delen av det jag inte har.
Allt beror på hur man räknar. I sommarstugan har det blivit mycket billigare el i år...
November 2020 betalade jag totalt 858:- för 185 kWh, dvs 4:64 per kWh.
November 2021 betalade jag totalt 3893:- för 1729 kWh, dvs 2:25 per kWh.
Halva priset per kWh i år alltså.
November 2020 betalade jag totalt 858:- för 185 kWh, dvs 4:64 per kWh.
November 2021 betalade jag totalt 3893:- för 1729 kWh, dvs 2:25 per kWh.
Halva priset per kWh i år alltså.
useless skrev:
Jag räknar kwh pris, resten är kända kostnader.
Vad tror du själv?K Nils Andersson1 skrev:
Hur känner du att förtroendet är, högt eller lågt?
Jag känner inget förtroende alls för människan.. Inte sedan hon bidrog till att hennes chef under hennes tid på skatteverket fick en fallskärm efter fiffel med avdrag...
Fallskärmar är inget man fixar efter haveriet. De har man för att lindra konsekvensen om det blir haveri.