Renoverar en flaggstång i trä som verkar vara i bra kondition men har längsgårnde sprickor som tidigar fylls med fogmassa. Fogmassan har delvis lossnat och jag avser att "pilla" bort resterna.
Efter rengöring, ordentlig torkning samt grundning, är min undran vad jag skall fylla sprickrna med? Utefog, Plasic Padding eller...?
Någon som kan råda?
Efter rengöring, ordentlig torkning samt grundning, är min undran vad jag skall fylla sprickrna med? Utefog, Plasic Padding eller...?
Någon som kan råda?
Vår flaggstång på villatomten var i samma skick efter år av vanskötsel, men bakom flagnande färgen var trät i den helt oskadat, men massor med längsgående sprickor som du nämner.
Jag gjorde så här:
- Skrapade den helt trären
- Pillade bort all gammal fogning i sprickorna
- Dränkte in den med ute-grundolja
- Fyllde alla sprickor med utefog
- Målade med grundfärg
- Målade med vit fasadfärg
Fixade allt det här våren 2024, ser fortfarande ut som den är helt nyrenoverad, inte en skavank på renoveringen. Absolut att man ser vart sprickorna har varit, dom har ju minskat lite i bredd efter fyllningen. Men det är ju en levande trästång så för min del är det helt acceptabelt.
Finns säkert bättre metoder, men för mig var det här bra nog med lagom arbetsinsats
Som kuriosa kan jag nämna att jag körde den 12 meter långa stången på biltaket 30 mil mellan Sollentuna och Karlstad/Vänern. Fick "poliseskort" någon mil efter Kristinehamn, men när dom googlat klart och insett att det var helt lagligt så vek dom av vid Väsekorset 😆
Jag gjorde så här:
- Målade med grundfärg
Fixade allt det här våren 2024, ser fortfarande ut som den är helt nyrenoverad, inte en skavank på renoveringen. Absolut att man ser vart sprickorna har varit, dom har ju minskat lite i bredd efter fyllningen. Men det är ju en levande trästång så för min del är det helt acceptabelt.
Finns säkert bättre metoder, men för mig var det här bra nog med lagom arbetsinsats
Som kuriosa kan jag nämna att jag körde den 12 meter långa stången på biltaket 30 mil mellan Sollentuna och Karlstad/Vänern. Fick "poliseskort" någon mil efter Kristinehamn, men när dom googlat klart och insett att det var helt lagligt så vek dom av vid Väsekorset 😆
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tillverkade en ca 12 meter flaggstång av en gran i lämplig dimension som stod på tomten. Den har nu 30 år senare endast lite fina torrsprickor som inte har förändrats sedan jag satte upp den. Det fanns ett tomt flaggstångsfäste på tomten när vi köpte, så jag utnyttjade det.
De springorna tror jag inte påverkar hållfastheten än på flera decennier, jag dränkte stången i olja innan jag målade (linoljefärg som fortfarande sitter bra).
Däremot så delade sig plötsligt en höst för ca 10 år sedan min trämast på båten, man kunde plötsligt se rakt igenom den. Den är nog som båten från 40-talet, och limmad i halvor tror jag, dåtidens lim var nog Aerolite, som hade myrsyra som härdare, och det håller inte i en evighet. Den Optimistjolle jag byggde från byggsats ca 1970 minns jag ännu den speciella doften av myrsyra från limmet. Den spack isär och började läcka redan efter 30-40 år.
Masten som delade sig limmade jag med epoxy, fyllde sprickan helt, och satte extra beslag med långa skruv som extra stöd. Det håller bra än, även på hård kryss syns inget problem. Epoxy blir en starkare konstruktion med en fog på några mm, än en välpassande fogning av delarna.
De springorna tror jag inte påverkar hållfastheten än på flera decennier, jag dränkte stången i olja innan jag målade (linoljefärg som fortfarande sitter bra).
Däremot så delade sig plötsligt en höst för ca 10 år sedan min trämast på båten, man kunde plötsligt se rakt igenom den. Den är nog som båten från 40-talet, och limmad i halvor tror jag, dåtidens lim var nog Aerolite, som hade myrsyra som härdare, och det håller inte i en evighet. Den Optimistjolle jag byggde från byggsats ca 1970 minns jag ännu den speciella doften av myrsyra från limmet. Den spack isär och började läcka redan efter 30-40 år.
Masten som delade sig limmade jag med epoxy, fyllde sprickan helt, och satte extra beslag med långa skruv som extra stöd. Det håller bra än, även på hård kryss syns inget problem. Epoxy blir en starkare konstruktion med en fog på några mm, än en välpassande fogning av delarna.
Hur breda, djupa och långa sprickor var det in din flaggstång?Mats-S skrev:
Vår flaggstång på villatomten var i samma skick efter år av vanskötsel, men bakom flagnande färgen var trät i den helt oskadat, men massor med längsgående sprickor som du nämner.
Jag gjorde så här:
- Målade med grundfärg
[bild]
[bild]
Vilken utefogprodukt/fabrikat använde du?
Efter div. "efterforskningar" har jag uppsnappat att man skall lämna sprickorna ospacḱlade/otätade...
Dvs. rensa ur dem ordentligt, grundolja dem (linolja utspädd med lacknafta) och slutligen måla hela stången inkl, sprickorna (linoljebaserad förg).
Någon som har. synpunkter/erfarenheter av detta?
Dvs. rensa ur dem ordentligt, grundolja dem (linolja utspädd med lacknafta) och slutligen måla hela stången inkl, sprickorna (linoljebaserad förg).
Någon som har. synpunkter/erfarenheter av detta?
Produkter som diskuteras: "linolja"
Linolja
Linolja är en naturlig olja som utvinns ur linfrön. Den är en populär ingrediens i flera olika produkter, inklusive målarfärg, träbehandlingar och polish. Linolja har förmågan att tränga djupt in i trä och skyddar det därigenom från att
Läs mer
Hoppa över lacknaftan, använd kokt linolja och även om det är frestande så fyll inte sprickorna.
Bättre att gå över flera gånger med olja än att skapa en kladdig yta.
Hållfasthet och ev fyllning av sprickorna kan jag inte uttala mig om.
Bättre att gå över flera gånger med olja än att skapa en kladdig yta.
Hållfasthet och ev fyllning av sprickorna kan jag inte uttala mig om.
Om du vill späda linolja eller linoljefärg tycker jag balsamterpentin är att föredra framför mineralisk lacknaftaB Bengt_t_78 skrev:
Har föreslagits att fräsa ur de breda sprickorna med pinnfräs (8-10 mm diameter) och limma i nya trälister.
Är det ett bra alternativ?
Är det ett bra alternativ?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden