Har ett schakt som är ca 70 cm djupt och 1 meter brett där vi har lagt en värmekulvert mellan huset och garaget. Jag ska nu fylla igen schaktet och funderade lite på vad som kan hindra mig från att slänga ner frigolit, takpapp och gipsbitar som vi annars kör till tippen. Är detta förkastligt? Kan det släppa ifrån sig gift eller dylikt?

Att det kommer att sjunka? För jag antar att du tänker fylla med något över sedan och göra grus/gräs el liknande.

Gipsen kommer ju att lösas upp med tiden så den är väl inte helt lyckad.
Takpappen är ju oljehaltig så den bör till en miljöstation om du inte använder den i konstruktionen. Har du frigolit över så skulle jag använda den som extra isolering till kulverten och då kan man lägga ett lager papp ovanpå som skydd innan man fyller på med fyllnadsmassa ovanpå

Inget större problem att gräva ner skiten. Från miljösynpunkt så är det bättre att gräva ner istället för att ta bilen o åka till tippen, där dom kanske eldar up det.
Men lite sjunkning i marken med åren får du räkna med. Dock inte farligt om du ska lägga jord o gräsyta.

Får nog bli så att jag lägger frigoliten på som extra isolering och sen kastar jag på pappen, det blir nog rätt bra för då kan den styra undan vatten från kulverten. Får se hur jag gör med gipset.

gnilrub skrev:
Har ett schakt som är ca 70 cm djupt och 1 meter brett där vi har lagt en värmekulvert mellan huset och garaget. Jag ska nu fylla igen schaktet och funderade lite på vad som kan hindra mig från att slänga ner frigolit, takpapp och gipsbitar som vi annars kör till tippen. Är detta förkastligt? Kan det släppa ifrån sig gift eller dylikt?
Eftersom du ställer frågan här har du åtminstone lite samvete. Det är inte så kul att gräva i mark där det ligger allt möjligt kan jag säga, men det kanske blir någon annan stackare i framtiden som skall göra. Isolering kan göra viss nytta i en värmekulvert och det andra du räknar upp lär inte göra någon större skada. Har själv allt från hushållssopor till bil o MC-delar som tidigare bosättare fyllt marken med.

Jag hittade en WC samt ett badkar i min trädgård, var inget vidare....

Använd cellplasten till att isolera din kullverkt och släng det överiga på tippen, gipsen hade jag full igen med men risk för att det sjunker finns som sagt....

Jag blev själv riktigt nervös när jag fick tag i ett "vattenledningsrör" med grävmaskinen när jag höll på att dränera om huset. Det var 3-4 meter långt och det tog en bra stund ifrån arbetet när jag blev tvungen att gräva fram en ände för hand innan jag kunde konstatera att det bara var nergrävd skrot.

När jag satt i styrelsen i en bostadsrättsförening var jag också med om att vi fick betala för 16 timmars jobb med att bila bort betong som var tippad ovanpå en 65 år gammal kulvert som skulle bytas. En helt onödig utgift orsakad av en latmask i en tidigare generation.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.