Hej,
Jag har varit på upptäcktsfärd på min egen vind och fått syn på två kapade kopparrör med för mig okänd funktion:
Kan det vara gamla rör till ett expansionskärl, eller någon form av avluftning som fortfarande används?
Utöver mitt allmänna intresse, så kommer jag även att inom en inte allt för avlägsen framtid behöva byta bergvärmepump. Jag funderar på att då investera i frikyla och undrar om det är en tanke att kunna utnyttja dessa rör för att avleda kondensvatten?
Själva kylvätskan till de framtida fläktelementen förmodar jag att man ändå behöver dra upp via nya isolerade rör och då kanske man ändå fixar avledning av kondensvatten, så spekulationerna om de befintliga rören kanske är meningslösa..?
Tack för tankar kring detta!
Jag har varit på upptäcktsfärd på min egen vind och fått syn på två kapade kopparrör med för mig okänd funktion:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan det vara gamla rör till ett expansionskärl, eller någon form av avluftning som fortfarande används?
Utöver mitt allmänna intresse, så kommer jag även att inom en inte allt för avlägsen framtid behöva byta bergvärmepump. Jag funderar på att då investera i frikyla och undrar om det är en tanke att kunna utnyttja dessa rör för att avleda kondensvatten?
Själva kylvätskan till de framtida fläktelementen förmodar jag att man ändå behöver dra upp via nya isolerade rör och då kanske man ändå fixar avledning av kondensvatten, så spekulationerna om de befintliga rören kanske är meningslösa..?
Tack för tankar kring detta!
Om du inte är HELT SÄKER på vart rören går, så använd dem inte ! ! !
I mitt hus finns ett kapat rör, som varit till för att avleda kondensvatten från FTX. Det visade sig senare att röret var felaktigt draget med fuktskador som följd. Röret kapades på vinden och ett nytt rör drogs till avloppsavluftningen istället. Det gamla avkapade röret kunde inte tas bort utan pluggades bara, så nu får vi hoppas att den informationen följer med huset i framtiden, så ingen får för sig att använda det igen.
I mitt hus finns ett kapat rör, som varit till för att avleda kondensvatten från FTX. Det visade sig senare att röret var felaktigt draget med fuktskador som följd. Röret kapades på vinden och ett nytt rör drogs till avloppsavluftningen istället. Det gamla avkapade röret kunde inte tas bort utan pluggades bara, så nu får vi hoppas att den informationen följer med huset i framtiden, så ingen får för sig att använda det igen.
Klicka här för att svara