Hej,
Vi har ett 100 år gammalt trähus som tilläggsisolerades på 70 talet. Man satte på ca 10 cm stenull och reglar utanpå den gamla panelen. De nya panelen är inte alls tidstypisk och ful. Fasaden och huset behöver en totalrenovering. Den nya/gamla fasaden måste tas bort och funderar på att istället för beställa ny fasadpanel att om man kan skrapar plockar ner och återanvända den gamla panelen som man sedan monterar utan på en ny 10 cm stenulls reglad vägg. Min tanke är att virket lär vara bättre än dagens virke. Det är ju dessutom tort och man kan förhoppningsvis få en gammaldags känsla och gjort ngt bra för miljön. Vad tror forum medlemmarna om detta!? Förstår säker billigast bara riva ner den ny/gamla panelen och sätt upp ny panel men kommer nog inte bli lika fint och virket på Byggmax....
 
Budgetera och planera för ny panel. När du börjar riva så får du se vilket skick den gamla panelen är i plus att du märker om den går att få er ”hel”. Ibland sitter det... hårt!
Går det att återanvända så är det bara att stoppa pengarna i annat hål :)

sen finns det äldre typ av panel att beställa, till exempel stockpanel, fast kanske inte på byggmax, och dyrt är det också.:thinking:
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.