Hej

Nybörjare och rudis på både hus och detta forum, men utan att ha tummen mitt i handen och en van forumsurfare. Köpte mig i vintras ett fritidshus och många planer finns, några har realiserats.

Bland de mer nödvändiga åtgärderna är att se över taket som fick en anmärkning på besiktningen innan köp. Det rör sig om ett vanligt sadeltak med en uppskattad lutning om ca 23,5 grader. Det finns ingen skorsten, men däremot en anslutande farstu, i övrigt är taket symmetriskt. Huset är byggt 72 och har spikats i toppen på profilen hos det korrugerade taket som är av aluminium. Jag har för avsikt att lägga om taket tillsammans med en byggare i sommar, så det rent hantverkarmässiga kommer nog att lösa sig.

Men så till frågan; är det möjligt, eller ens särskilt klokt att återanvända taket? Det ter ju sig bekvämt ur flera aspekter, först och främst den ekonomiska, men även att slippa transportera dit de otympliga bitar ett plåttak utgörs av. Dessutom är ju aluminium inte bara lätt, det rostar ju inte! I min enkla lekmannavärld ter det sig som en självklar lösning att helt sonika vända taket uppochner för att få hålen i dalen på profilen och anpassa läkt efter dessa. Visst lite knepigare kanske det blir, men jag kanske förbiser något när jag förenklar förfarandet i mitt huvud? Lite åsikter och inflikningar på detta emotses med tacksamhet.

Du har ju djärva funderingar och det är aldrig fel att försöka. Men jag tror att det första som du stöter på är att få bort de gamla kamspikarna (med tätningsbricka?). Aluminium är ju mycket mjukt material, att sätta en kofot eller hammare och dra upp spikarna är nog nästan omöjligt, plåtarna kommer nog att skadas. Jag lossade några stålplåtar och var tvungen att kapa spikskallarna med min lilla rondell, spikarna antingen sitter som berget eller kryper upp av sig själva.
Om du nu lyckas få bort plåtarna någorlunda hela, vänder på dem så kanske du vill måla plåten. Också en kostnad att beakta. Men lyssna gärna på vad de mer kunniga på forumet har att säga.

Jo jag inser nog att det är "djärvt" att försöka sig på detta projekt och kanske är det bättre att ge upp den idén och se sig om efter alternativa lösningar. Det var faktiskt så sent som idag som jag kontrollerade takvinkeln på ritningarna och konstaterar att den är hög nog för att det ska vara möjligt att lägga pannor. Såna dyker ju upp som bortskänkes med jämna mellanrum och är nog, trots sin högre vikt, lättare att transportera till huset. En del anser ju att det är bättre med tak utan "hål" i dessutom. Då uppkommer ju nya frågor, tex om taket är dimensionerat för den högre vikten, tex. Men spåna på, jag är tacksam för alla funderingar, jag har ju lite tid på mig att fundera över alternativen.

Vad var det för anmärkning på taket

Man kan göra en "portal", 2 träklossar och en bit plattjärn som stöd för bräckjärnet.

Nej jag skulle inte återanvända ett aluminiumtak, kommer att bli buckligt och se eländigt ut.
När du drar ut spiken kommer den att gå i en båge och river sönder aluminiumplåten så du får avlånga hål.

Protte

De ska skruvas i vågtoppen så du behöver inte vända på plåtarna.

mickearos: Det stora flertalet personer jag talat med säger att det ska skruvas i dalen hos profilen. rybbe: Det har uppkommit rötskador längst ut på ett par av takstolarna, troligtvis pga snögenomträngning vid skarven där farstun ansluter till huset. Farstun är en tillbyggnad. Besiktningsmannen såg det när han kröp runt på vinden, själv har jag inte kunnat se skadan (har inte krupit runt så mycket på vinden förvisso) men både för att göra en korrekt bedömning av skadan och för att kunna bättra på skyddet inbillar jag mig att man måste riva upp taket.

Har du rötskador så är det ett återkommande problem som måste åtgärdas, det är nog att riva och ha i bakhuvet att den kan spricka. Har den legat ett tag så är den svårjobbad/spröd

Det går inte få något tryck på gummipackningen om man skruvar på toppen och plåten kommer att jäsa ut.

Ny plåt och skruva i dalarna så kommer det att bli bra.

Protte

Ok. Jag är ingen expert på plårtak (heller).

Jag har satt pannplåt (tror jag den heter, plan sektion om ca 30 cm sen en liten rundad vågtopp) i aluzink. Där gick det att få tryck på gummipackningen. Naturligvis hittade jag inte på att skruva i toppen på egen hand. Det sa min plåtslagargranne att jag skulle göra, med motiveringen att vatten rinner av vågtoppen.

Monterar man ny plåt skruvar man i dalarna allt annat är fel.

Förr när man spikade och använde blybrickor så visste man att det skulle läcka och då var man tvungen att sätta i vågtoppen så vattnet skulle rinna av. Skruvar man i dalen så gör packningen att det blir tätt.
Skruvar man i toppen och sedan trampar på toppen så är det inte säkert att packningen tätar senare.

Jag kommer då att skruva mina tak i dalarna, mitt tak med spikad pannplåt ser mera ut som en igelkott med taggarna uppåt, nja kanske inte så hemskt

prototypen skrev:
Förr när man spikade och använde blybrickor så visste man att det skulle läcka och då var man tvungen att sätta i vågtoppen så vattnet skulle rinna av. Skruvar man i dalen så gör packningen att det blir tätt.
Skruvar man i toppen och sedan trampar på toppen så är det inte säkert att packningen tätar senare.

Jag kommer då att skruva mina tak i dalarna, mitt tak med spikad pannplåt ser mera ut som en igelkott med taggarna uppåt, nja kanske inte så hemskt
Precis så ficka jag det förklarat för mig av en snickare.. eller 3 st var de.

Kommer ihåg detta för jag frågade om man inte skulle skruva i toppen då Martin Timell, ja jag vet..., i programmet fuskbyggarna klankade ner på snickare som skruvat plåt/alutak i dalen.

Varför får de inte rätta till de fel de säger offentligt?

Jag vill inte lura någon att göra fel. Så som en generell regel har ni som vill skruva i dalen rätt.

(Plannja tex har dock olika rekommendationer för olika produkter, så det är nog bra att väga in producentens rekommendation också http://www.plannja.com/upload/SE Plannja Monteringsanv 2012_rev20121109.pdf).

Ps. Jag tänker inte skruva om mina tak... det blir nog inte så bra..

Nu kanske jag skrivet mot bättre vetande men isåfall så får väl någon kunnigare invända.

Jag tycker att det verkar som att problemet med detta tak verkar vara begränsat till en känd svag punkt. Kanske räcker det med en punktinsats här, om det går att byta de dåliga delarna av takstolarna eller växla över lasten på en parallell bjälke på något sätt? Att ett tak är gammalt i övrigt behöver inte betyda att det är något fel på det, och har du möjlighet att löpande inspektera taket kan du nog skjuta på bytet tills vidare. MIsstänker du att skruvskallarna är otäta så går det att täta dem med en rejäl blaffa silikon.

Jag bytte nyss mitt 55 år gamla tak, och det såg mestadels bra ut under eterniten. Det som hade gett upp var ett takfönster (lika gammalt), skorstensgenomföringen samt ett mindre antal uppkrupna skruvar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.