Assa låshus, får inte ihop det

782 läst  8 svar

1. M
    Medlem Nivå 2
    Hej
    Jag har ett låshus, eventuellt ett Assa 560. Det kärvade så jag tog isär det för att smörja. När jag ska sätta ihop det är där en liten fjäder,( den överst på ena bilden ), som jag inte kan se var den ska sitta. Jag tror den har att göra med den lilla låsklaffen i mitten, men jag hittar ingen plats att sätta den på. Jag har sökt på google och youtube efter sprängskisser, men inte hittat några. Finns det någon här som kan hjälpa mig?

assa.jpg assalås.jpg

2. M
    Medlem Nivå 2
    EDIT: Jag ser nu att det står ASSA 30 instansat i frontplåten.

3. E
    Medlem · Nivå 13
    Inget svar på din fjäderfråga men gamla lås som kärvar brukar inte må bra av olja. Jag hade satsat på ett nytt låshus.

4. S
    Medlem · Nivå 8
    30 betyder att det är ett osymmetriskt lås. 30mm förskjutning från centrum.

5. J
    Medlem Nivå 1
    Hej
    Den lilla fjädern ska sitta på plåtbiten med ett hål i. Den stora fjädern ner vid trycket har också lossnat den ska sitta under den nedre plåtbiten. Jag har försökt rita på bilden hur det ska se ut.

Mats_R gillar
  6. 1
    Medlem · Nivå 11
    Innan du gör något så måste du spänna och fixera tryckesroddarfjädern.
    Bli inte förvånad om detaljer flyger ur när du försöker och tappar den, fixera den med en skruv med bricka samt en mutter när den är rätt eller skruva ner den i arbetsstycket.
    Därefter kan du bry dig om resten.
    Du bör inte öppna dessa lås utan att först fixera tryckesroddaren.
    Du ska inte behöva öppna dessa lås och smörja.

Redigerat 13 feb 21:45
    Mats_R gillar
  7. M
    Medlem Nivå 2
    Tack för hjälpen!
    123abc: vilken är tryckesroddarfjädern?

8. J
    Medlem Nivå 1
    Den stora fjädern vid fyrkantshålet. Längst till höger på bilden.

9. M
    Medlem Nivå 2
    OK, tack

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: