Hej
Jag har ett låshus, eventuellt ett Assa 560. Det kärvade så jag tog isär det för att smörja. När jag ska sätta ihop det är där en liten fjäder,( den överst på ena bilden ), som jag inte kan se var den ska sitta. Jag tror den har att göra med den lilla låsklaffen i mitten, men jag hittar ingen plats att sätta den på. Jag har sökt på google och youtube efter sprängskisser, men inte hittat några. Finns det någon här som kan hjälpa mig?
Jag har ett låshus, eventuellt ett Assa 560. Det kärvade så jag tog isär det för att smörja. När jag ska sätta ihop det är där en liten fjäder,( den överst på ena bilden ), som jag inte kan se var den ska sitta. Jag tror den har att göra med den lilla låsklaffen i mitten, men jag hittar ingen plats att sätta den på. Jag har sökt på google och youtube efter sprängskisser, men inte hittat några. Finns det någon här som kan hjälpa mig?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Produkter som diskuteras: "Assa 560"
Låshus 560 Assa
För ytter- och innerdörrar.
1 220 kr inkl moms
Läs mer
EDIT: Jag ser nu att det står ASSA 30 instansat i frontplåten.M Mats_R skrev:Hej
[bild] [bild]
Innan du gör något så måste du spänna och fixera tryckesroddarfjädern.
Bli inte förvånad om detaljer flyger ur när du försöker och tappar den, fixera den med en skruv med bricka samt en mutter när den är rätt eller skruva ner den i arbetsstycket.
Därefter kan du bry dig om resten.
Du bör inte öppna dessa lås utan att först fixera tryckesroddaren.
Du ska inte behöva öppna dessa lås och smörja.
Bli inte förvånad om detaljer flyger ur när du försöker och tappar den, fixera den med en skruv med bricka samt en mutter när den är rätt eller skruva ner den i arbetsstycket.
Därefter kan du bry dig om resten.
Du bör inte öppna dessa lås utan att först fixera tryckesroddaren.
Du ska inte behöva öppna dessa lås och smörja.
Redigerat:
Stort tack för bilder och instruktion.
Plockade isär ett liknande Assa och fjädrarna for loss och fattade inte hur de skulle sitta och dessutom var det omöjligt att hålla kvar den till dörrhandtaget då man spänt fjädern.
Skruv med bricka och en mutter, YES.
TACK😍
Plockade isär ett liknande Assa och fjädrarna for loss och fattade inte hur de skulle sitta och dessutom var det omöjligt att hålla kvar den till dörrhandtaget då man spänt fjädern.
Skruv med bricka och en mutter, YES.
TACK😍
Jag återpublicerar en bild från en annan tråd.
https://www.byggahus.se/forum/threads/aeldre-assa-las-sym-fjaedrar-hjaelp.373681/
https://www.byggahus.se/forum/threads/aeldre-assa-las-sym-fjaedrar-hjaelp.373681/
Logga in
Skapa konto
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Hur får jag bort missfärgningar från fogmassa på nylagt klinkergolv.
Badrum -
Borsta falu rödfärg timmerfasad, piassavakvast eller borstmaskin?
Fasad -
ASSAB DYBLOY 565 låshus. Låset haka upp sig på halvöppet. Öppnade låset men får inte ihop igen. En sprängskiss vore till hjälp. Tackar!
Fönster & Dörrar