Tror inte det handlar om så många tiotusen lås faktist. Många bryr sig inte en del har missat det och så vidare. Kostnaden jämfört med badwillen torde vara klart värt det hela för ASSA och jag tror de blev tagna med skägget i brevlådan över den massiva kritiken.

Hade inte SVT haft ett långt inslag om det hela hade nog stormen redan vart över.

Blecken är ju epalösning så det stinker om det. Lika snyggt som att skicka ut ett hänglåsöverfall+hänglås. Där ser man iaf om det vart inbrott ;)
 
Ubbe69 skrev:
Hej,

Jag har nu fått den så kallade lösningen med posten idag dvs T-järnen. Jag vill bara med detta inlägg meddela att de inte fungerade tillfredställande.

1. Jag hade mätt upp det så kallde "B-måttet" på mina dörrar till 26mm som jag sedan angav vid beställningen

Resultat: När jag nu provar att skuva på dem så slår de emot karmen när man stänger dörren. Jag mäter därför T-järnet och det är mycket riktigt 26mm från centrum skruv och ut till yttersidan av T-järnet. De har alltså inte tänkt på att T-järnet är 2mm tjockt och därför tar det ju i karmen när jag stänger dörren (Smart ASSA, smart...)

2. Jag beställde 3 st .

Resultat: Jag fick bara 2 st


Jag tänker ringa dem imorgon och nu tänker jag inte göra ett endaste dugg mer, utan nu får de komma ut och fixa detta själva.

Jag skulle vilja byta lås men det är väl svårt att kräva då jag byggde mitt hus för lite mer än två år sedan så jag får väl nöja mig med deras lösning, men som sagt jag kommer att kräva att de fixar det till mig.


/Ubbe
Jag pratade precis med ASSA. Jag nämnde som ovan att de inte passade som de skulle och han svarade att han hade fått massor av samtal om detta.

Jag begärde att de skulle skicka ut någon som fixar med detta, för jag tänker inte lägga ner mer tid på detta. Han kunde inte fixa något sådant så då bad jag om att prata med chefen vilket jag fick göra.
Han var lika besvärlig så det slutade med att jag fick be han att skicka ett helt gäng med T-järn så jag kan testa själv. Vi får väl se vad som dyker upp i brevlådan efter ca två veckor för så lång tid tog det sist. Med tanke på att det har visats på rikstäckande tv hur man gör för att komma in, står ju huset praktiskt taget olåst under denna tiden.

Jag gjorde klart för honom att det var sista ASSA-låset jag någonsin kommer befatta mig med.

/Ubbe
 
Redigerat:
Snailman
marre493 skrev:
Jag tror inte att detta är ett 2000 lås, men det är ett Assa lås UTAN hakregel som manipuleras med bladmått:

[länk]

Mvh

Dessa lås funkar ju bladmåttet på oxå, men om dörren är stängd (det är den ju normalt när man låser) så kanske det inte är så lätt att trycka in låskolven så man får upp dörren?

Alltså bör de som har sådan här lås oxå vara oroliga?
 
Idag reklamerade jag min ytterdörr. Dörrtillverkaren var förstås mycket medveten om problemet och man hade en rep från Assa på plats nu idag för förhandling. Det är tydligen en hel del tumult bakom kulisserna i branschen.

Jag har kanske fel i inlägget ovan att det är skitpengar det handlar om. Killen jag pratade med trodde att det handle om cirka 1 miljon lås. Det blir förstås en del pengar för det enskilda assabolaget.

Jag förstod också att Assa insett att uppgraderingen man gjort inte blev så förbaskat bra, nya prototyper finns framme men inte i produktion.

Dorma verkar vara ett av få alternativ. Dock har även dom senare lagt lanseringen av sitt EVO killer lås, kanske pga det har liknadne problem eller att man vill ändra konstruktionen.

Jag kommer hålla mig lugnt ett par veckor till tills min dörrtillverkare hinner förhandla klart med Assa. Det låter som att det kan komma en ok lösning ur dessa diskussioner.

I övrigt blir jag stärkt i uppfattningen att jag köpt mitt sista Assa lås.
 
MathiasS skrev:
Idag reklamerade jag min ytterdörr. ...
Hur gammal är dörren?
 
Johan Gunverth skrev:
Hur gammal är dörren?
Minns inte exakt. Fyra fem år kanske. Jag hävdar att produkten är behäftad med ett fel redan vid leverans.

Nu är det ju så att jag inte gjort någon allvarlig sak av detta mot dörrtillverkaren. Jag har förstått att dom agerar så kraftfullt dom kan (över min förväntan) och det blir inte bättre av att jag bråkar ytterligare med dom. Jag väntar gärna ett par veckor och ser vad resultatet är av de diskussioner som pågår mellan tillverkare/bransch och ASSA.
 
MathiasS skrev:
Minns inte exakt. Fyra fem år kanske. Jag hävdar att produkten är behäftad med ett fel redan vid leverans.

Nu är det ju så att jag inte gjort någon allvarlig sak av detta mot dörrtillverkaren. Jag har förstått att dom agerar så kraftfullt dom kan (över min förväntan) och det blir inte bättre av att jag bråkar ytterligare med dom. Jag väntar gärna ett par veckor och ser vad resultatet är av de diskussioner som pågår mellan tillverkare/bransch och ASSA.
Kan ju faktiskt vara en bra idé; att lämna in en reklamation till dörrtillverkaren för sakens skull. De kommer garanterat att skicka det vidare till ASSA utan åtgärd, vilket egentligen är det vi är ute efter.
 
marre493 skrev:
Jag tror inte att detta är ett 2000 lås, men det är ett Assa lås UTAN hakregel som manipuleras med bladmått:

[länk]

Mvh
Sen petar han ju på baksidan av låsregeln, alltså inte "yttersidan". Det är ju svårt att få dit bladmåttet när dörren är stängd.

Om det inte funkar lika från båda sidorna förstås...
 
Johan Gunverth skrev:
Kan ju faktiskt vara en bra idé; att lämna in en reklamation till dörrtillverkaren för sakens skull. De kommer garanterat att skicka det vidare till ASSA utan åtgärd, vilket egentligen är det vi är ute efter.
Det är uppenbart att dörrtillverkarna (med tillhörande branschorganisation eller vad man ska kalla det) gemensamt verkar mot ASSA, även låssmederna verkar vara med på noterna.

Om tillräckligt många tillverkare av dörrar och annat säger "vi köper inte en skruv av er innan detta är löst", så kanske det ändå har en effekt på Assa.
 
Idag anlände mtt ersättningslås från ASSA som jag fick efter én stunds dividerande med ett antal personer på ASSA. :)
Jag ringde och bråkade med ASSA redan innan inslaget tv, efter att jag såg klippet från en länk här på forumet ;)
Det nya låset är märkt med en svart fyrkant under texten 2002.
Vad jag har förstått så är alltså även det nya uppgraderad låset också manipulerbart?
 
Det borde vara märkt med en stjärna som de andra uppdaterade 2002 låskistorna jag sett. En svart fyrkant är kanske uppdatering 2.0? :D
 
B6304S1 skrev:
Idag anlände mtt ersättningslås från ASSA som jag fick efter én stunds dividerande med ett antal personer på ASSA. :)
Jag ringde och bråkade med ASSA redan innan inslaget tv, efter att jag såg klippet från en länk här på forumet ;)
Det nya låset är märkt med en svart fyrkant under texten 2002.
Vad jag har förstått så är alltså även det nya uppgraderad låset också manipulerbart?
Ja har en fått sitt lås utbytt så varför skulle inte alla få det?

Bara att citera detta inlägg och maila/ringa ASSA mer och oftare...
 
P
MathiasS skrev:
Det är uppenbart att dörrtillverkarna (med tillhörande branschorganisation eller vad man ska kalla det) gemensamt verkar mot ASSA, även låssmederna verkar vara med på noterna.

Om tillräckligt många tillverkare av dörrar och annat säger "vi köper inte en skruv av er innan detta är löst", så kanske det ändå har en effekt på Assa.
Det ryktas att flera av folk på en av de största kommunala fastighetsbolagen i Stockholm bojkottar Assa så länge som Assa inte gör något åt detta. Det är inte någon officiell hållning utan de som beställer låsbyten beställer helt enkelt något annat än Assa i största möjligaste mån.
 
Värt att notera för er som har Bordörren är att de rekommenderar 28 mm till sina dörrar, jag mätte upp 26 mm och fick beställa om

/Fredrik
 
Kan inte låta bli att småle lite åt bylinen på ASSAs engelska sida:

"The global leader in door opening solutions"

Yeah. right...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.