163 774 läst ·
810 svar
164k läst
810 svar
ASSA 2000 EVO
Det var det första som slog mig när jag såg ASSAs klockrena lösning. Hur går det med småttingarnas skallar???Johan Gunverth skrev:Japp! Det jag trodde skulle hända hände.
3-åringen stötte emot underkanten av plåten med huvudet och fick stort blödande jack. Rakt igenom mössan. Gjorde som islänningarna och knöt ihop jacket med håret runt omkring.
Jag satt just och funderade på om det inte var lite väl vasst efter att jag hade monterat det och slipade därför av det. Ett par fingrar på fel ställe och man hade inte kunnat räknat till tio längre.
Skyddsplåten från ASSA som sattes upp i fredags åker med andra ord ner och ersätts av något annat. Får se vad det blir.
Att låsen går att manipulera finns det ingen som kan orda om.. bara för att en viss sak inte sker så kan behöver inte det betyda sanningen. det finns ju möjlighet att det finns en annan förklaringklein skrev:
Jag fick upp mitt Assa 2000 EVO med Hakregel inom loppet av en minut med bladmått och en näbbtång.frohike skrev:
Den kistan sitter inte längre i ytterdörren......
Har nu den uppdaterade varianten med en stjärna under 2002 stämpeln.
Denna nya kista får jag upp på ett relativt tyst sätt upp på 30 sekunder med två andra mer komplexa verktyg som döljs under jackan. Inge bra....
Aldrig mer Assa, köper inte en mutter av den firman igen.
Så otroligt korkat med superduper cylindrar som är borrskyddade, dyrksäkra och gud vet vad men en kista som endast kräver två samarbetande hjärnceller för att förstå hur den ska öppnas utifrån när den är låst.
Hade jag arbetat på den firman hade jag byggt bort "hemma-bekväm" funktionen fortare än kvickt.
En kista skall endast husera låscylinder och skjuta ut regeln - Idiotsäkert men uppenbart för svårt för Assa att fatta.
Haha misstänkte nästan att däras fix inte skulle va något större för världen.. har tyvärr dock inte fått händerna på någon 2002 kista av den "nya" version för att prova själv på..somelvis skrev:Jag fick upp mitt Assa 2000 EVO med Hakregel inom loppet av en minut med bladmått och en näbbtång.
Den kistan sitter inte längre i ytterdörren......
Har nu den uppdaterade varianten med en stjärna under 2002 stämpeln.
Denna nya kista får jag upp på ett relativt tyst sätt upp på 30 sekunder med två andra mer komplexa verktyg som döljs under jackan. Inge bra....
Aldrig mer Assa, köper inte en mutter av den firman igen.
Så otroligt korkat med superduper cylindrar som är borrskyddade, dyrksäkra och gud vet vad men en kista som endast kräver två samarbetande hjärnceller för att förstå hur den ska öppnas utifrån när den är låst.
Hade jag arbetat på den firman hade jag byggt bort "hemma-bekväm" funktionen fortare än kvickt.
En kista skall endast husera låscylinder och skjuta ut regeln - Idiotsäkert men uppenbart för svårt för Assa att fatta.
Nää Assa har inget bra rykte ute hos landets låssmeder just nu.. gyllende läge för Dorma att kliva in.. Om det inte vore så att Assa nu äger både AKI och Copiax.. de 2 största låsgrossisterna i landet..
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 175 inlägg
Någon som vet vilka låssystem som passar i uttagen för ASSA 2000? Jag vill alltså byta till exvis Dorma utan att behöva vare sig såg i dörren eller karmen. De gamla cylindrarna skall passa också naturligtvis.
Dorma DL9132 ser ju ut att kunna vara en lämplig ersättare.
Dorma DL9132 ser ju ut att kunna vara en lämplig ersättare.
Dorma 9132 låskista+slutbleck passar rakt av. du kan använda handtag och låskolv från ditt assa kit.
Assa 8765 passar även den rakt av, samt den äldre assa 2000 kistan som jag uppfattat som bra. Nästan alla låssmeder jag pratat med har själv detta låskit(gamla 2000 alltså).
Assa 8765 passar även den rakt av, samt den äldre assa 2000 kistan som jag uppfattat som bra. Nästan alla låssmeder jag pratat med har själv detta låskit(gamla 2000 alltså).
Kistan då? Inte cylindern (att ASSA:s låscylindrar, och många andras också, är sårbara för "key bumping" har ju varit känt ett tag)? Låter ju inget vidare i.s.f.somelvis skrev:
Vad kostar en 9132 ungefär?wendtan skrev:
Jag tror de hade de nya uppgraderade låsen på utställningen och det var därför som de inte kunde få upp dem. Så låtsades de som ingenting och sa bara "prova själv..." till reporten.frohike skrev:
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 175 inlägg
Den här tråden fylls snabbt på och jag missade att du skrivit om Dorma-kistan tidigare. Tack för att du upprepade. Det här ju ett hyfsat viktigt ämne för många villaägare, så vi borde kanske göra en klistrad tråd om hur man gör med sitt ASSA 2000 Evo-låswendtan skrev:
MathiasS; vad tycker du?
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 175 inlägg
ASSA har ju all anledning att tiga ihjäl det faktum att de gamla Evo-låsen kunde manipuleras. De nya Evo-låsen som naturligtvis har samma produktnamn och nummer, för att kunden skall fortsätta att lita på dem. Det finns hur mycket information som helst "där ute" att ASSA 2000 Evo är skit, så kan man underminera det är det en marknadsföringsmässig vinst eftersom man inte erkänner bristerna på den tidigare versionen. Skulle man däremot introducera en "ASSA 2008 Evo" har man en gång för alla erkänt att den förra produkten var bristfällig och skulle säkerligen få häftiga skadestånd på sig.ridax skrev:
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 175 inlägg
Priset jag fick av swesafe var ca 800 kr för låskistan. Sen tillkommer 100-150 kr för ett slutbleck. Tyvärr var det inte leveransstart förrän slutet november.MathiasS skrev:
Sen vet jag inte om det är så klokt att köpa en "flång" ny låskista som precis lanserats.
Det finns inget som garanterar att den är ett dugg bättre än Assa 2000 Evo i nuläget, den har säkerligen inte samma svaghet, men vilka andra har den ?
För min del lutar det mest åt att skaffa den "gamla" 2000 låskistan utan hakregel faktiskt.
Väl beprövad utan vad jag vet kända svagheter.
Detta med keybumping som nämns ovan såg jag ett amerikanskt program kring, jag har testat detta på bland annat låskolven som följer med assa 2002 evo kittet och det fungerar inte.
Jag skulle väldigt gärna se mer info kring den nya assa 2002 låskistan och dess sårbarheter.
Om de "filat" på den sen årsskiftet så låter det helt osannolikt att den är lika lättmanipulerbar som antyds ovan.
Redigerat:
Jag har en mycket märklig fråga... Alla lås som jag sett öppnas (både på uppdrag granskning och på youtube) är sådana där låset sitter på vänster sida av dörren utifrån sett. På uppdrag granskning misslyckades de med att öppna ett lås där låset satt på höger sida. Eftersom låskistorna är vändbara (inte alla, men de flesta), så borde det ju vara så att det är olika sidor av kistan som kommer utåt beroende på hur man öppnar dörren. Kan det vara så enkelt (och ingen annan har tänkt på det...) att man bara kan manipulera dörren när låset sitter på vänstersidan? Jag vet inte hur låset ser ut inuti, teorin kanske går att förkasta oerhört snabbt... Fler som tänkt i dessa banor?