163 774 läst ·
810 svar
164k läst
810 svar
ASSA 2000 EVO
Den är helt okänslig för bladmåttstricket.wendtan skrev:
Det fungerade inte att öppna den på samma sätt som den ursprunglihga hakregelkistan.
Detta är ett annorlunda sätt och jag har under hela dagen försökt komma i kontakt med ASSA för att komma till en lösning om mina dörrar. Jag är inte nöjd med denna kistan heller.
Gamla kistan gick att öppna även på vänsterhängda dörrar, alltså där låset är på höger sida utifrån sett.
Redigerat:
somelvis: Aha... den uppgraderade kistan kan inte öppnas med bladmåtts-tricket? Kanske de har uppgraderat sin "door opening solution" så att det numera bara är att putta ner hakregeln med en liten kniv så man inte behöver ha besväret att få in ett bladmått i själva låskistan? 
Jag har nu fått kika på den uppdaterade 2002 kistan. De har tightat upp spelen för låskolven väldigt mycket samt satt någon form av lameller för att bladmåttet inte skall kunna komma in. Jag blir väldigt nyfiken på vad someelvis har hittat för metod för att manipulera den nya kistan, men förstår att ett publikt forum inte är det klokaste stället att posta tillvägagångssättet på.
Att den gamla 2000 låskistan är manipulerbar från ett håll är nyheter för mig och för de låssmeder jag pratat med. Varför är den bara känslig på vänsterhängda dörrar?
Att den gamla 2000 låskistan är manipulerbar från ett håll är nyheter för mig och för de låssmeder jag pratat med. Varför är den bara känslig på vänsterhängda dörrar?
Medlem
· Västmanland
· 304 inlägg
AKI låsgrossisten har visst kampanj på uppgraderade Evolution-lås till sista Nov för de som vill äga äkta Assa-lås.
Det låter som en bra ide att försöka göra sig av med dessa EVO-lås. Dom lär ju vara lite svårsålda oavsett om dom är "uppgraderade" eller inte.barfotalasse skrev:
Jag har köpt mitt sista KassaAssalås.
Är det någon som provat reklamera sitt Assalås där låset är köpt?
Trots allt, låset är ju inte köpt av tillverkaren, utan en grej för den som sålt det att lösa i sin tur med Assa.
Trots allt, låset är ju inte köpt av tillverkaren, utan en grej för den som sålt det att lösa i sin tur med Assa.
Jag reklamerade mitt lås sent i våras till dörrleverantören. Detta då borta-funktionen inte fungerar.
Den återställer sig inte när man låst upp med nyckeln. De reklamerade i sin tur till Assa och en lokal låssmed skulle avhjälpa felet. Någon sådan har dock inte dykt upp trots påminnelser.
Jag antar att Assa medvetet inte fixat detta eftersom de kännt till sen i januari att låsen har säkerhetsproblem.
Kanske dags att ta tag i problemet igen.
Den återställer sig inte när man låst upp med nyckeln. De reklamerade i sin tur till Assa och en lokal låssmed skulle avhjälpa felet. Någon sådan har dock inte dykt upp trots påminnelser.
Jag antar att Assa medvetet inte fixat detta eftersom de kännt till sen i januari att låsen har säkerhetsproblem.
Kanske dags att ta tag i problemet igen.
Mycket riktigt att ett forum är dumt att avslöja det i, åtminstone innan jag fått en lösning själv......wendtan skrev:Jag blir väldigt nyfiken på vad someelvis har hittat för metod för att manipulera den nya kistan, men förstår att ett publikt forum inte är det klokaste stället att posta tillvägagångssättet på.
Jag väntar på att få kontakt med tekniker på ASSA, har ringt tre gånger idag och hängt i telefonkö 10-15 minuter /gång och framfört mitt ärende. Har omgående blivit kopplad till olika tekniker som ej svarar utan kopplar ner mig.
Får jag inte tag på dem imorgon och får en permanent lösning så åker denna nya ASSA kista ut men innan dess blir den en Youtube film den också.
Jag har tolkat det som att bladmåttstricket funkar från bägge håll, både höger och vänsterhängt.
Har endast verifierat på en vänsterhängd dörr dock.
Mvh
Jag tror inte att detta är ett 2000 lås, men det är ett Assa lås UTAN hakregel som manipuleras med bladmått:wendtan skrev:
http://www.youtube.com/watch?v=ivFGMJuKmEY
Mvh
Hej,
Jag har nu fått den så kallade lösningen med posten idag dvs T-järnen. Jag vill bara med detta inlägg meddela att de inte fungerade tillfredställande.
1. Jag hade mätt upp det så kallde "B-måttet" på mina dörrar till 26mm som jag sedan angav vid beställningen
Resultat: När jag nu provar att skuva på dem så slår de emot karmen när man stänger dörren. Jag mäter därför T-järnet och det är mycket riktigt 26mm från centrum skruv och ut till yttersidan av T-järnet. De har alltså inte tänkt på att T-järnet är 2mm tjockt och därför tar det ju i karmen när jag stänger dörren (Smart ASSA, smart...)
2. Jag beställde 3 st .
Resultat: Jag fick bara 2 st
Jag tänker ringa dem imorgon och nu tänker jag inte göra ett endaste dugg mer, utan nu får de komma ut och fixa detta själva.
Jag skulle vilja byta lås men det är väl svårt att kräva då jag byggde mitt hus för lite mer än två år sedan så jag får väl nöja mig med deras lösning, men som sagt jag kommer att kräva att de fixar det till mig.
/Ubbe
Jag har nu fått den så kallade lösningen med posten idag dvs T-järnen. Jag vill bara med detta inlägg meddela att de inte fungerade tillfredställande.
1. Jag hade mätt upp det så kallde "B-måttet" på mina dörrar till 26mm som jag sedan angav vid beställningen
Resultat: När jag nu provar att skuva på dem så slår de emot karmen när man stänger dörren. Jag mäter därför T-järnet och det är mycket riktigt 26mm från centrum skruv och ut till yttersidan av T-järnet. De har alltså inte tänkt på att T-järnet är 2mm tjockt och därför tar det ju i karmen när jag stänger dörren (Smart ASSA, smart...)
2. Jag beställde 3 st .
Resultat: Jag fick bara 2 st
Jag tänker ringa dem imorgon och nu tänker jag inte göra ett endaste dugg mer, utan nu får de komma ut och fixa detta själva.
Jag skulle vilja byta lås men det är väl svårt att kräva då jag byggde mitt hus för lite mer än två år sedan så jag får väl nöja mig med deras lösning, men som sagt jag kommer att kräva att de fixar det till mig.
/Ubbe
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 176 inlägg
Jag beställde 2 och fick 1. Var sanningsenlig och valde "Femkrona" på den andra dörrens spalt. Det kanske spelade roll. Hur som helst kan jag öppna det låset med bladmåttet.
Apropå bladmått; en god vän till mig med samma ASSA-lås var förbi på Biltema på Backaplan idag och skulle köpte "reservnycklar". Nähäpp, bladmåtten var slut. "- Du skall väl inte heller ha det till tändstiften, va?" flinade butiksfjortisen.
Vad tror ni? Kan Allmänna reklamationsnämnden var en väg att sätta kollektiv press på ASSA? Enskilda villaägare lär ju inte ha någon verkan.
Apropå bladmått; en god vän till mig med samma ASSA-lås var förbi på Biltema på Backaplan idag och skulle köpte "reservnycklar". Nähäpp, bladmåtten var slut. "- Du skall väl inte heller ha det till tändstiften, va?" flinade butiksfjortisen.
Vad tror ni? Kan Allmänna reklamationsnämnden var en väg att sätta kollektiv press på ASSA? Enskilda villaägare lär ju inte ha någon verkan.
Koncernen omsatte över 8 miljarder under Q3 med en ebit på 1,4miljarder. Under Q3 alltså.Johan Gunverth skrev:
Jag tror man skiter fullständigt i att man råkat producera några hundratusen (nån miljon?) villalås som inte funkar så bra. Det är skitpengar att byta ut alla lås och det är skitpengar man förlorar på att bete sig som idioter. Således struntar man i detta, låter några stackare i en helpdesk svettas några månader och sedan kan man fortsätta som vanligt.
Det som möjligen skulle kunna få någon att ändra sig är när folk högre upp än dessa stackare i kundtjänst inte får en lugn stund pga detta. Om denna fråga fortsätter att vara en pina i aschlet så kommer man tillslut byta låsen bara för att slippa tjafsa längre.
Mina 2cent.
Men å andra sidan, vad vet jag. Jag var ju dum nog att köpa en dörr med lås från detta företag.
samtidigt måste ju sunda förnuftet veta att det skulle ta åtskilliga år att producera fram nya låskistor till alla som kräver nya. Tror nog inte allt handlar om pengar i detta fall...hoppas inte det ivf