FredrikR skrev:
Ja har en fått sitt lås utbytt så varför skulle inte alla få det?

Bara att citera detta inlägg och maila/ringa ASSA mer och oftare...
Just nu känns det som att jag inte vill ha mitt lås utbytt. Inte bara för att jag inte vill ha en assaprodukt utan för att den som erbjuds verkar vara lika dålig som den som man redan har....:cool:

fredwel skrev:
Kan inte låta bli att småle lite åt bylinen på ASSAs engelska sida:

"The global leader in door opening solutions"

Yeah. right...
vilka är ledande då? :D *full*

fredwel skrev:
Kan inte låta bli att småle lite åt bylinen på ASSAs engelska sida:

"The global leader in door opening solutions"

Yeah. right...
Det är välla det som är problemet att de är, på door opening.. ;)

snapphane skrev:
vilka är ledande då? :D *full*

Biltema?

/Fredrik

Såg att även Jula har slutsålt på Assa-nycklar se http://www.jula.se/e-Sales/esa/ItemDetails.jsp?@where.ItemID@EQ=161030

Assa måste göra något för att inte helt förstöra sitt varumärke, jag hörde några på jobbet som diskuterade detta på fikarasten och när det kommit så långt att det är ett fikarastämne så riskerar de verkligen sitt varumärke för lång tid framöver om de inte agerar

snapphane skrev:
[länk]
Haha! Så snyggt KO undviker att nämna ASSA. "En bil, ett lås eller ett paket mjölk"

Det avslutar faktiskt med att man får vända sig till ARN om inte taktiken med konsumenträtten fungerar. Med sannolikhet hamnar samtliga ASSA-låsklagande här.

Ni som mailat ASSA, hur lång tid har det tagit innan ni fått svar?

Jag har skickat 2st under veckan, men inte fått svar på något av dom..

Det är ju så att Assa har i princip inga konkurenter, de äger nästan allt som har med lås och göra. Och jämför man Assas lås med deras konkurenter så ligger de oftast långt före.

Försäkringsbolagen ställer kraven, SSF certifierar. Uppfyller de då måtten så blir de godkända. Uppkommer brister i låsen så dras inga certifikat tillbaka, de förnyas dock inte.

Assa har kommit med ett bleck som försäkringsbolagen godtar, och vill man inte ha detta så får man köpa en annan produkt. Svensson kommer säkerligen inte att få Assa att ändra sig, det krävs att de stora aktörerna säger ifrån.

Sedan är det lite märkligt att ingen klagar på skitlåsen och cylindrarna som sitter i dörrar från övriga Europa. Då är det bara billigt som gäller. Att sedan cylindern är i klass med ett dagbokslås har man överinseende med, det är ju billigt...

Dorma kommer med ett lås som är mycket bra, det är godkänt av SSF om det känns tryggt...

FredrikR skrev:
Ni som mailat ASSA, hur lång tid har det tagit innan ni fått svar?

Jag har skickat 2st under veckan, men inte fått svar på något av dom..
Jag har samma erfarenhet, två mail under senaste veckan men inte ett livstecken från ASSA. Däremot så har jag varit i kontakt med vår dörrleverantör som milt sagt inte är särskilt imponerade av varken agerandet från ASSA eller deras sätt att lösa problemet (Plåtbiten). Enligt dem så är knappast sista ordet sagt i den här frågan så man får väl helt enkelt vänta och se...

Enligt ett viskande jag hörde så var en bättre lösning på G för oss som har de 'intesåbrafungerandelåsen' i våra dörrar, om det stämmer är inget jag vågar sia om.
Men det kom från som tidigare jobbat i låsbranschen och har bra kontakt med en låsfirma i stan.

Nåja, får väl fortsätta maila ASSA nästa vecka, kanske ringa konsumentvägledningen i kommunen och kanske börja författa en skrivelse till ARN.

För dom SKA inte komma undan med nå plåtbitar..

SSF certifierar inte något.. SSF provar. SBSC certifierar. Viktig skildnad om man nu skall hänga någon..

Nu har jag monterat dit ASSA brytskydd det verkade vara seriöst (med mina amatör ögon) och passade bra så nu kommer nog man inte in utan brytmärke.
Det är lustigt att det är många som inte hört om ASSA problemet, så risken är väl att de tycker att de gjort nog och väntar tills det blåst över och gör så lite som möjligt.
Man får hoppas att några andra aktörer tar marknadsandelar som prioriterar säkerhetsarbetet, konstruktions och utvecklingsarbetet mer.

De som har larm då?

För alla som har Assa Evo med mikrobrytare som larmar av vid låsöppning... Är det så att en öppning med bladmåttstricket också larmar av :eek:
Bara en tanke som slog mig när jag såg 411 Evo på ett av landets museer.

Är det ngn som vet ngt om detta?
Om det är så, har larmföretagen informerat sina kunder?

Jag ber om ursäkt om frågan redan behandlats i den nu ngt. långa tråden, har inte läst hela (sitter på resa med en lite trög uppkoppling).

Men finns det någon kompatibel produkt som någon kan rekommendera, dvs ett riktigt lås som passar precis i hålet efter ett EVO, och då givetvis ärven i karmen?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.