fsn skrev:
Blir det inte billigare att byta låskistan på befintliga lås (tex Dorma när dom släpper den)?
Det är kanske den bästa lösningen att byta låskista, dessutom slippar man 2 olika nycklar. Tänkte om extralåsen var lite säkrare och gick att få tag i ett snabbt.

Har väntat på brytskyddet i 1 ½ vecka från ASSA och de behagar inte skriva leveranstiden i bekräftelsen som kom 1 vecka efter, så nu har jag varit och köpt ett så man inte behöver vara så orolig.

Lås i all ära, min gamla mormor sa att "lås är till för ärliga människor"

Vill man in så tar man sig in utan problem. Även genom en låst dörr.

De batteridrivna maskinerna som finns numera, tigersågar och vinkelslipar måste ju vara tjyvens bästa vän efter hederliga banknyckeln ( kofoten ).

Annars finns ju alltid en sten genom fönstret...

För den som vill alltså.

FredrikR skrev:
Jag ringde LF och de hade som krav att det ska vara låst, och inga krav på låset, ASSA EVO kommer är och kommer förbli godkänt sa de 2 jag talade med.
Undrar vem som har bevisbördan?

Om inte brytmärken krävs för en forcering har jag ju inte en suck att visa att jag låst dörren.
Försäkringsbolaget kan inte heller bevisa att jag inte har låst dörren, det sitter ju ett ASSA lås i dörren.

galaxenspresident skrev:
Undrar vem som har bevisbördan?

Om inte brytmärken krävs för en forcering har jag ju inte en suck att visa att jag låst dörren.
Försäkringsbolaget kan inte heller bevisa att jag inte har låst dörren, det sitter ju ett ASSA lås i dörren.
Nej, precis, men som dom sa, så länge dörren varit låst.. så..
Plus att dom är mer än väl informerade om att tjuven förmodligen INTE låser efter sig, inte ens med ett EVO lås.. ;)

Men visst, frågan återstår väl om de är lika trevliga när/om skadan uppstår.
Dessutom, kan du visa upp extranycklar så ökade din trovärdighet enligt LF.

Mitt plåtskydd slår i en trälist (smyg?) när jag försöker att stänga dörren! Dvs jag kan inte använda skyddet på min dörr, lyckat ASSA!

Johan Gunverth skrev:
Eftersom min dörrleverantör RM-snickerier (och säkert ett flertal andra) har fått de nya manipuleringssäkra EVO-låsen, lär ju dessa gå att köpa i handeln inom kort.
Såg den uppgraderade modellen på K-rauta (Sisjön, GBG) i söndags (hade i.a.f. klistermärket på sig). Både som hel sats och lösa låskistor.

sandhall skrev:
Såg den uppgraderade modellen på K-rauta (Sisjön, GBG) i söndags (hade i.a.f. klistermärket på sig). Både som hel sats och lösa låskistor.
Ett rykte säger att Stöldskyddsföreningens killar knäckte den uppgraderade kistan på 30 sek i stället för 10 sek. Fortfarande med bladmått. Någon som kan bekräfta?

Stringfellow Hawke skrev:
Ett rykte säger att Stöldskyddsföreningens killar knäckte den uppgraderade kistan på 30 sek i stället för 10 sek. Fortfarande med bladmått. Någon som kan bekräfta?
Låter ju helt strålande... :/

Var det inte någon på stöldskyddsföreningen som bestämt hävdade att "hans" killar inte kunde få upp evo låset alls i uppdrag granskning?

wendtan skrev:
Var det inte någon på stöldskyddsföreningen som bestämt hävdade att "hans" killar inte kunde få upp evo låset alls i uppdrag granskning?
Inte med de gängse metoderna, dvs de som var till grund för godkännandet.

... sedan kom filmen på YouTube. ;)

Japp! Det jag trodde skulle hända hände.

3-åringen stötte emot underkanten av plåten med huvudet och fick stort blödande jack. Rakt igenom mössan. Gjorde som islänningarna och knöt ihop jacket med håret runt omkring.
Jag satt just och funderade på om det inte var lite väl vasst efter att jag hade monterat det och slipade därför av det. Ett par fingrar på fel ställe och man hade inte kunnat räknat till tio längre.
Skyddsplåten från ASSA som sattes upp i fredags åker med andra ord ner och ersätts av något annat. Får se vad det blir.

i nuläget är det väl främst den äldre assa 2000 låskistan som är ett gott alternativ.(utan hakregel alltså) Den uppdaterade versionen av 2002 Evo kistan verkar dröja på sig några veckor till.

Johan Gunverth skrev:
Inte med de gängse metoderna, dvs de som var till grund för godkännandet.

... sedan kom filmen på YouTube. ;)
Nu va det inte hela saningen man fick se i uppdrag granskning, det låset gick ju som synes inte att få upp.
Sen får vem som dra egna slutsatser, men saningen är lite alltid svart å vit som tv vill framföra-
Mer än så varken kan eller får jag säga

Men frohike, vad är det för typ av inlägg Du gör? Menar du att alla evo2000 lås inte går att manipulera eller vad?

Hej igen

I fredags ringde jag till ASSA och sa att jag hade fått fel järnbeslag. Jag hade beställt med 27mm skruvhåls-avstånd men fick med 21mm avstånd. Jag sa att jag ville ha ett (1) järn med 27mm avstånd. Idag fick jag fyra (4) järnbeslag med 21mm avstånd!!! Vad pågår hos ASSA egentligen??

/Klein

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.