59 690 läst ·
42 svar
60k läst
42 svar
Asp och dess rotutskott - ett rent helvete - vad göra?
Den har förbuxit sig och skuggsr för mycket på tomten. Kommunen är stenhård med antalet stamttäd man måste ha kvar på tomten.C cpalm skrev:Antingen tar du död på roten och slipper rotskott, men då dör trädet också.
Eller (kanske mer sannolikt) så händer ingenting och behandlingen är helt meningslös.
Klipp bort skotten bara. Det är den effektivaste bekämpningsmetoden.
Men är Asp verkligen någonting att hålla på och beskära?
Den är rätt snabbväxande.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 245 inlägg
Det klassiska sättet att ta bort aspar i trädgårdar på är att ringbarka dem så att näringen inte kommer tillbaka ner i roten. Då skär man alltså bort 15–20 cm bark runt hela trädet (aspar är lätta att barka) och låter det sakta dö innan man tar bort det. Man bör dock ringbarka före midsommar, nu har saven redan vänt och rötterna börjat laddas med näring igen.
Jag skulle säga att om man ringbarkar ett träd på våren år ett så kan man fälla det på sensommaren år tre. I TS fall pratar vi alltså om att ha kvar trädet till slutet av sommaren 2023. Men vis av erfarenhet från det första trädet är det kanske en ok period att vänta.
Jag skulle säga att om man ringbarkar ett träd på våren år ett så kan man fälla det på sensommaren år tre. I TS fall pratar vi alltså om att ha kvar trädet till slutet av sommaren 2023. Men vis av erfarenhet från det första trädet är det kanske en ok period att vänta.
Aha, då antar jag att det är ett visst minimikrav på storlek också?A Annaonym skrev:
Annars tänker jag att det bara är att spara några skott och låta dem växa upp och sedan tar man helt enkelt ner dem vartefter de förväxer sig. På det sättet kan man ganska enkelt upprätthålla en liten dunge med lagom stora aspar.
För att undvika rotskott efter att trädet har fällts så kan man fälla trädet så att det blir en 1 meter hög stubbe kvar, rotsystemet "tror" att trädet är kvar och skjuter inte nya rotskott. Efter några år kan stubben kortas av. Om stubben ser ful ut, ställ en blomkruka på den. Andra alternativet är att döda trädet och rotsystemet innan fällningen genom att borra hål i stammen och droppa dit Roundup, upprepa behandlingen ett antal gånger beroende på trädets storlek.
Det här med Roundup pratas det mycket om, men vad jag läst mig till så är den Roundup som säljs idag tämligen värdelös då den ej innehåller Glyfosat längre. Innehåller i stället Pelargonsyra som inte fungerar något vidare alls. Då är frågan om det överhuvudtaget är någon vits med att hälla i denna relativt dyra vätska i stammen?
När det gäller Ecopluggen så undrar jag om den är lika effektiv idag som den var tidigare, eller har man även här ändrat på receptet för att bli mer miljövänliga?
Vad gäller mina levande aspar så vill jag få bort dom snarast möjligt. Vill inte ha några meterhöga stubbar stående på min villatomt. Vill helst inte se något som påminner mig om dessa hemska träd, utan det är total utrotning som gäller nu!
Behöver man ta till riktigt ont krut så är jag beredd att göra det. Frågan är bara vad?
När det gäller Ecopluggen så undrar jag om den är lika effektiv idag som den var tidigare, eller har man även här ändrat på receptet för att bli mer miljövänliga?
Vad gäller mina levande aspar så vill jag få bort dom snarast möjligt. Vill inte ha några meterhöga stubbar stående på min villatomt. Vill helst inte se något som påminner mig om dessa hemska träd, utan det är total utrotning som gäller nu!
Behöver man ta till riktigt ont krut så är jag beredd att göra det. Frågan är bara vad?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 245 inlägg
Gräv upp rötterna eller skaffa dig tålamod och ryck upp rotskotten allt efter som då. Hitta lagliga medel som dödar ett friskt rotsystem gör du nog inte.
Men det gäller bara om man har ett isolerat träd, en endaste asp. Har man ett antal aspar som delar rotsystem så får man ringbarka dem alla för garanterad effekt. Annars löper man risken att det ringbarkade trädet matas av de andra träden.Nötegårdsgubben skrev:
Det klassiska sättet att ta bort aspar i trädgårdar på är att ringbarka dem så att näringen inte kommer tillbaka ner i roten. Då skär man alltså bort 15–20 cm bark runt hela trädet (aspar är lätta att barka) och låter det sakta dö innan man tar bort det. Man bör dock ringbarka före midsommar, nu har saven redan vänt och rötterna börjat laddas med näring igen.
Det ska fortfarande vara 79%-ig glyfosat i pluggarna. Dosen per träd styrs av antal pluggar man använder per träd. Det finns ingen möjlighet att göra pluggarna mer miljövänliga, de är redan baserade på glyfosat vilket är det miljövänligaste mänskligheten har i denna väg.M Maxirati skrev:
De skulle ju kunna vara nedbrytbara.
Men när folk häller roudup i hål i marken förstår jag att reglerna skärps. Det funkar inte och riskerar att hamna i grundvattnet.
Men när folk häller roudup i hål i marken förstår jag att reglerna skärps. Det funkar inte och riskerar att hamna i grundvattnet.
Äkta stark roundup handlar du på ebay Tyskland. Finns en tråd om det här på forumetM Maxirati skrev:Det här med Roundup pratas det mycket om, men vad jag läst mig till så är den Roundup som säljs idag tämligen värdelös då den ej innehåller Glyfosat längre. Innehåller i stället Pelargonsyra som inte fungerar något vidare alls. Då är frågan om det överhuvudtaget är någon vits med att hälla i denna relativt dyra vätska i stammen?
Onödigt och fördyrande. Pluggen används i trädgårdar och träden sågas ju ned när de är döda. Det vanliga är väl också att de går till förbränning och där brinner också plastpluggen upp.D Daniel 109 skrev:
Det lär inte hända så ofta att det är ett problem.D Daniel 109 skrev:
Produkter som diskuteras: "plastpluggen"
Plastplugg
Plastpluggar är universella infästningskomponenter som är avsedda för en rad olika användningsområden och material. Tillverkade av slitstark plast, dessa pluggar kan användas med en mängd olika skruvar och bultar för att skapa säkra och
Läs mer
Vi har ju ettexempel här.
Dessa pluggar tycker att man ser lämnade i ledningsgator och runt motionsspår och liknande ställen. De sätts ju i stubben, inte i trädet, sedan lämnas de.
Dessa pluggar tycker att man ser lämnade i ledningsgator och runt motionsspår och liknande ställen. De sätts ju i stubben, inte i trädet, sedan lämnas de.
Vet inte om jag råkat ut för ett extra snabbväxande rotsystem och rotutskott eller vad, men om jag är ute på förmiddagen och plockar decimeterhöga rotutskott så har det kommit lika många och höga redan till kvällen! 
Det är helt galet hur snabbt dessa växer. Bara över natten så har jag fått ett hundratal nya stjälkar med blad, som är dryga decimetern höga. Jag plockar upp dessa för hand numera och när jag drar upp dom så kommer oftast en liten vit och krokig bit rot med. Gör jag rätt i att plocka dom på detta sätt? Skulle jag köra med gräsklipparen ett par tre gånger på en säsong, som någon föreslog, så skulle jag få vandra runt i en djungel här. Då är det röjsåg som gäller!
Jag har mycket rötter av varierande storlek som ligger i dagern. Vinner jag något på att slå i Ecoplugg i dessa?
Det är helt galet hur snabbt dessa växer. Bara över natten så har jag fått ett hundratal nya stjälkar med blad, som är dryga decimetern höga. Jag plockar upp dessa för hand numera och när jag drar upp dom så kommer oftast en liten vit och krokig bit rot med. Gör jag rätt i att plocka dom på detta sätt? Skulle jag köra med gräsklipparen ett par tre gånger på en säsong, som någon föreslog, så skulle jag få vandra runt i en djungel här. Då är det röjsåg som gäller!
Jag har mycket rötter av varierande storlek som ligger i dagern. Vinner jag något på att slå i Ecoplugg i dessa?