59 612 läst ·
42 svar
60k läst
42 svar
Asp och dess rotutskott - ett rent helvete - vad göra?
Jag har tidigare skrivit en tråd om de problem jag fick på min tomt efter att ha fällt ett par aspar, se https://www.byggahus.se/forum/threa...ograes-och-hur-far-jag-bort-det.367375/page-3
Nu har det gått en tid och trots många insatser så kommer det upp nya skott hela tiden runt omkring på nästan hela tomten. Det är faktiskt helt otroligt hur snabbt de skjuter nya skott och hur snabbt de växer. Är jag borta över en helg så möts jag av hundratals nya som hunnit växa mellan 1-2 dm på bara 2-3 dagar! Varje dag hittar jag nya som verkar ha kommit upp under natten...
Tyvärr var jag för sen med Ecopluggarna, men jag körde i ett 10-tal sådana i stubben i alla fall. Sedan borrade jag även extra hål och hällde i koncentrerad RoundUp i dem. Hoppades att det skulle göra verkan, men icke...
Nu har jag ägnat säsongen åt att krypa omkring och för hand dra upp dessa små träd, eller knipsa dom med en sax, för att direkt efter spruta ner koncentrerad RoundUp på själva brottytan eller i hålet där roten var. Kan detta göra någon nytta? Har gjort av med ett par dunkar RoundUp redan.
Tyvärr har rötterna med rotutskotten spridit sig långt från stubben och trängt in bland andra träd och i häckar m.m. Känner bara en stor förtvivlan över detta. Vill få ett slut på det här eländet. Vad gör man? Kan det löna sig att ta hit en grävare som tar upp hela stubben och även försöker få med så mycket rötter som möjligt? Är snart beredd på att låta gräva upp hela gräsmattan på framsidan av huset. Jag ser ju dessa ljusa rötter som kommer fram i dagern överallt. Ett digert jobb att gräva upp allt, men man vill ju bara få bort ALLT! Tyvärr har den även spritt sig in på grannens tomt som nu har en mindre skog av dessa på sin gräsmatta...
Jag försöker tänka på miljön annars, men när det gäller sådant här så skulle jag inte dra mig för att ta till riktigt kraftfullt krut för att få ett stopp en gång för alla!
Nu har det gått en tid och trots många insatser så kommer det upp nya skott hela tiden runt omkring på nästan hela tomten. Det är faktiskt helt otroligt hur snabbt de skjuter nya skott och hur snabbt de växer. Är jag borta över en helg så möts jag av hundratals nya som hunnit växa mellan 1-2 dm på bara 2-3 dagar! Varje dag hittar jag nya som verkar ha kommit upp under natten...
Tyvärr var jag för sen med Ecopluggarna, men jag körde i ett 10-tal sådana i stubben i alla fall. Sedan borrade jag även extra hål och hällde i koncentrerad RoundUp i dem. Hoppades att det skulle göra verkan, men icke...
Nu har jag ägnat säsongen åt att krypa omkring och för hand dra upp dessa små träd, eller knipsa dom med en sax, för att direkt efter spruta ner koncentrerad RoundUp på själva brottytan eller i hålet där roten var. Kan detta göra någon nytta? Har gjort av med ett par dunkar RoundUp redan.
Tyvärr har rötterna med rotutskotten spridit sig långt från stubben och trängt in bland andra träd och i häckar m.m. Känner bara en stor förtvivlan över detta. Vill få ett slut på det här eländet. Vad gör man? Kan det löna sig att ta hit en grävare som tar upp hela stubben och även försöker få med så mycket rötter som möjligt? Är snart beredd på att låta gräva upp hela gräsmattan på framsidan av huset. Jag ser ju dessa ljusa rötter som kommer fram i dagern överallt. Ett digert jobb att gräva upp allt, men man vill ju bara få bort ALLT! Tyvärr har den även spritt sig in på grannens tomt som nu har en mindre skog av dessa på sin gräsmatta...
Jag försöker tänka på miljön annars, men när det gäller sådant här så skulle jag inte dra mig för att ta till riktigt kraftfullt krut för att få ett stopp en gång för alla!
Har ytterligare ett mindre träd nära huset som jag misstänker är en asp. Hur bör jag gå tillväga för att få bort den så fort som möjligt och slippa ytterligare rotutskott?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Så här ser en del av rötterna kring stubben ut.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Den där aspen som står kvar pluggar du med Ecoplug nu. När den är död i höst kan du ta ned den. Den sitter troligen ihop med övriga rötter och matar dem med energi.
Vad gäller rotskotten så är det ihärdighet som gäller. Varje rotskott som slår upp tar energi från roten. Först när det får växa ostört i ljuset så samlar det ny energi till roten. Så vakta på rotskotten noga. Klipp bort dem som kommer i gräsmattan jaga de andra med sekatör eller slyyxa. Du kan också hugga med spade kring rotskotten så kapar du nätverket av rötter.
Du kommer att vinna men det tar åratal. Det tar längre tid om du inte tar bort rotskotten flera gånger under växtperioden.
Vad gäller rotskotten så är det ihärdighet som gäller. Varje rotskott som slår upp tar energi från roten. Först när det får växa ostört i ljuset så samlar det ny energi till roten. Så vakta på rotskotten noga. Klipp bort dem som kommer i gräsmattan jaga de andra med sekatör eller slyyxa. Du kan också hugga med spade kring rotskotten så kapar du nätverket av rötter.
Du kommer att vinna men det tar åratal. Det tar längre tid om du inte tar bort rotskotten flera gånger under växtperioden.
Ecoplugg eller Roundup är otroligt effektivt på asp, men det ska göras när stubben är helt färsk. Jag brukar borra några små hål uppifrån i stubben, nära kanten, och droppa i lite Roundup. Det behövs verkligen inga mängder. Men tänk på att aspar har gemensamma rotsystem, så du kan råka ta död på fler träd.
Har du redan fått en massa rotskott så kan du testa att pensla några blad på varje rotskott med Roundup.
Har du redan fått en massa rotskott så kan du testa att pensla några blad på varje rotskott med Roundup.
Shit. Inser precis att jag drabbats av samma problem efter att ha läst din tråd. Jag fällde två mindre aspar som var ca 1 dm i diameter i början på sommaren och sedan dess poppar det upp skott lite här och där i gräsmattan. Hade ingen aning om problemet med rotskott från aspar. Trodde de hade fröat av sig bara.
Mike the Spike; jag kan bara beklaga... Hade jag vetat mer så hade jag agerat på ett helt annat sätt, men nu sitter man i skiten. Utan att måla f-n på väggen så kan jag säga att detta är ett litet helvete rent ut sagt. Och det går så jäkla fort! Varenda dag kommer det upp nya skott som tar sig ruggigt snabbt. Lite Alien över det hela...
Det är inte lika som det verkar vara för dig. Det har nog att göra med att de bara var två mindre träd som på din sista bild och inga bjässar. Men det är precis som du skriver att det går så fort. Det här är ett fritidshus och jag kan vara borta en vecka ibland och åker bara dit för att klippa gräset och då är det några decimeter höga skott i gräsmattan sedan förra klippningen. Men det är inte hundratals, utan kanske fem-sex stycken. Men träden stod i tomtgränsen så det kanske är värre på gång inne i buskagen och grannens fårhage. Får inspektera lite imorgon.M Maxirati skrev:Mike the Spike; jag kan bara beklaga... Hade jag vetat mer så hade jag agerat på ett helt annat sätt, men nu sitter man i skiten. Utan att måla f-n på väggen så kan jag säga att detta är ett litet helvete rent ut sagt. Och det går så jäkla fort! Varenda dag kommer det upp nya skott som tar sig ruggigt snabbt. Lite Alien över det hela...
Gå ett varv och klipp ner alla aspskott 2-3 gånger varje sommar, så försvinner problemet gradvis på några år. Det är inte jättemycket jobb. Det tar kraft från rotsystemet att skjuta upp skotten, och det försvagas ganska fort om man håller efter dem.
Kan inte låta bli att nämna detta:
https://en.wikipedia.org/wiki/Pando_(tree)
Här snackar vi rotskott!
https://en.wikipedia.org/wiki/Pando_(tree)
Här snackar vi rotskott!
Oj! Vi har funderat på att kraftigt beskära kronan (ta ner den flera meter) vår asp på tomten som börjar bli för hög. Kommer detta fenomen att upptå vid sådan rejäl beskärining? Går det då att ta roundup på eventuella rotskott som kommer eller har man ihjäl trädet också då?
Antingen tar du död på roten och slipper rotskott, men då dör trädet också.A Annaonym skrev:
Eller (kanske mer sannolikt) så händer ingenting och behandlingen är helt meningslös.
Klipp bort skotten bara. Det är den effektivaste bekämpningsmetoden.
Men är Asp verkligen någonting att hålla på och beskära?
Den är rätt snabbväxande.