Har ett område på ca 10x30 meter som jag vill göra gräsmatta av.
Nu finns där mest en massa sly, mest i form av asp tror jag, men även en del fläder och annat.
Framåt våren täcks allt av kirshkål.
Det har för länge sedan stått något stall eller liknande där, så under alltihop ligger platta stenar (som växterna trängt igenom).
Hur ska man bära sig åt?
Första (och största?) problemet antar jag är att bli av med allt sly.
Funkar en stubbfräs till detta? Minigrävare? Antar att grävaren är chanslös mot rotsystemen?
Andra saker att tänka på?
Några dunkar round-up följt av 30 cm jord och gräsfrön på detta sen?
Nu finns där mest en massa sly, mest i form av asp tror jag, men även en del fläder och annat.
Framåt våren täcks allt av kirshkål.
Det har för länge sedan stått något stall eller liknande där, så under alltihop ligger platta stenar (som växterna trängt igenom).
Hur ska man bära sig åt?
Första (och största?) problemet antar jag är att bli av med allt sly.
Funkar en stubbfräs till detta? Minigrävare? Antar att grävaren är chanslös mot rotsystemen?
Andra saker att tänka på?
Några dunkar round-up följt av 30 cm jord och gräsfrön på detta sen?
Använd hur som helst inte Roundup på detta nu! Roundup kan bara verka när det finns bladmassa som kan ta upp giftet och sedan skicka ner det i rötterna. Mängden blad bör stå i proportion till rotsystemet. Växterna kan inte ta upp giftet via marken! Kirskålen kan du ta död på med R men då måste du vänta till i maj/juni och spruta när den har maximalt med blad. Sedan låta vissna ner och eventuellt upprepa om du märker att det kommer nya blad. Asprötterna lär vara ett svårare problem. Hade du velat använda dig av Ecoplug på stubbarna så skulle det gjorts direkt när du sågade ner buskarna.
Hör med en grävare vad han tar för att gräva upp alltihopa. Rötter, stenar, rubbet......
Hör med en grävare vad han tar för att gräva upp alltihopa. Rötter, stenar, rubbet......
Redigerat:
Jo, att gräva upp alltihop är kanske bästa lösningen.
Ett problem är att plätten har en ganska ranglig stenmur på två sidor. Är lite rädd att den rasar (som den redan börjat göra) om man går loss med en grävmaskin.
Ett problem är att plätten har en ganska ranglig stenmur på två sidor. Är lite rädd att den rasar (som den redan börjat göra) om man går loss med en grävmaskin.
Ett alternativ vore ju om ni gjorde något chickt av detta. Ser man ju i trädgårdstidningar att det är fint med ruin i trädgården. Vissa t.o.m. bygger sig ruiner.
I stället för att gräva bort och ersätta alltihop med gräsmatta kanske man kan täcka över och bygga upp ett stenparti där? En liten upphöjd stenbartiträdgård med lite olika höjdskillnader och vindlande gångar. Kanske någon liten grusad sittplats.
För att få bukt med slyn skulle du behöva sätta ecoplugg i alla stubbar som skjuter skott. Sedan när de är döda täcka alltihopa med jord och en mycket kraftig markduk och sedan bygga upp ditt stenparti ovanpå det.
I stället för att gräva bort och ersätta alltihop med gräsmatta kanske man kan täcka över och bygga upp ett stenparti där? En liten upphöjd stenbartiträdgård med lite olika höjdskillnader och vindlande gångar. Kanske någon liten grusad sittplats.
För att få bukt med slyn skulle du behöva sätta ecoplugg i alla stubbar som skjuter skott. Sedan när de är döda täcka alltihopa med jord och en mycket kraftig markduk och sedan bygga upp ditt stenparti ovanpå det.
För att vara på den säkra sidan bekämpades rötterna både med eld och grävmaskin.
Bör jag även köra med jordfräs innan jag lägger på ny jord (för att få bort dom sista rotresterna)?
Har beställt jord. Borde jag ha beställt sand att blanda med också? Det är ganska mjukt på sina ställen.
Söker nu tips på hur man underlättar resten av arbetet; att köra ut och jämna till all jord.
Finns det några genvägar här?
Har tidigare använt en minilastare för att köra ut, och en fyrhjuling med lastpall bakom för att jämna till. Men det är svårt att få det riktigt bra. Antar att det bara är hårt arbete som gäller
Bör jag även köra med jordfräs innan jag lägger på ny jord (för att få bort dom sista rotresterna)?
Har beställt jord. Borde jag ha beställt sand att blanda med också? Det är ganska mjukt på sina ställen.
Söker nu tips på hur man underlättar resten av arbetet; att köra ut och jämna till all jord.
Finns det några genvägar här?
Har tidigare använt en minilastare för att köra ut, och en fyrhjuling med lastpall bakom för att jämna till. Men det är svårt att få det riktigt bra. Antar att det bara är hårt arbete som gäller
Kirskålsrötter ska man inte fräsa eftersom varje lite sönderhackad rotbit blir en ny planta! Försök i stället manuellt ta bort alla rötter ni ser när ni krattar till ytan.
Sandblandad s.k. anläggningsjord är bäst till gräsmatta, förstås. Men, oavsett om du blandar sand i jorden nu så tror jag du kommer att få sättningar efter grävmaskinens härjningar bland rötterna. Jag skulle bara jämna ut så gått det går och lägga på den jord du har skaffat, och sedan så gräs så fort det är möjligt. Sedan om ett år lägga på sandblandad dressjord för att jämna ut svackorna.
Andra kanske tänker annorlunda.?
Första åren kanske du får ogräs och skott av buskar som kommer upp, men med regelbunden klippning kommer de att försvinna med tiden.
Sandblandad s.k. anläggningsjord är bäst till gräsmatta, förstås. Men, oavsett om du blandar sand i jorden nu så tror jag du kommer att få sättningar efter grävmaskinens härjningar bland rötterna. Jag skulle bara jämna ut så gått det går och lägga på den jord du har skaffat, och sedan så gräs så fort det är möjligt. Sedan om ett år lägga på sandblandad dressjord för att jämna ut svackorna.
Andra kanske tänker annorlunda.?
Första åren kanske du får ogräs och skott av buskar som kommer upp, men med regelbunden klippning kommer de att försvinna med tiden.
Produkter som diskuteras: "ogräs"
Ogräsrensare Sweeder
Ergonomisk ogräsrensare
79 kr inkl moms
Läs mer
Kanske opraktist. Men går det inte täcka med svart plast för att svälta plantorna? Mao dom får inget ljus alls på ett år?
Kirskålen är visserligen ett otyg och med grävning har väl inte förutsättningen för att bli av med otyget förbättrats för precis som Sommartorparn skriver ger varje liten rotdel en ny planta. Men nu ska du ju ha gräsmatta över området och då kommer kirskålen så småningom att försvinna genom flitig klippning. Jag vet inte hur det kommer att te sig den första säsongen innan gräsmattan etablerats. På sikt skulle jag ändå inte oroa mig. Och ingen jordfräsning! Handlukning av de kirskålsrötter du 'ser' - grovrensning alltså. Finlukning någon knapp meter runt ytterkanterna är inte heller dumt för att undvika spridning utanför gräsmatteområdet.
Svart byggplast är ju ypperligt men det kommer inte räcka med ett års täckning. Och du vill förmodlingen komma igång så snabbt som möjligt.
Svart byggplast är ju ypperligt men det kommer inte räcka med ett års täckning. Och du vill förmodlingen komma igång så snabbt som möjligt.