6 523 läst ·
25 svar
7k läst
25 svar
Åskskydd
Sida 1 av 2
Nu tänkte jag ge mig på något som ligger way bortom min kompetens och kommer följaktligen anlita en kunnig elektriker när det beger sig. Dock vill jag fortfarande veta hur saker fungerar, vilka valmöjligheter som finns och vad det eventuellt kan tänkas kosta.
Åskskydd (överspänningsskydd), hur funkar en sån, var sätter man den och vad kostar den? Ska kabeldragningen se ut på nåt speciellt sätt? Är patronerna standard, eller är jag rökt om tillverkaren bytt modell när skyddet väl löser ut? Klarar random elektriker att installera ett sånt skydd på rätt sätt, eller behöver jag en expert?
Åskskydd (överspänningsskydd), hur funkar en sån, var sätter man den och vad kostar den? Ska kabeldragningen se ut på nåt speciellt sätt? Är patronerna standard, eller är jag rökt om tillverkaren bytt modell när skyddet väl löser ut? Klarar random elektriker att installera ett sånt skydd på rätt sätt, eller behöver jag en expert?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Börja med att bestämma dig för om det är åskskydd eller överspänningsskydd eller både och du vill ha. Åskskydd behöver du bara om huset är utsatt för direktträffar.
Överspänningsskydd (SPD) monteras vid inkommande el, antingen i mätarskåpet eller vid första elcentralen. Man väljer den plats där även övriga ledande ledningar till huset kan samlas ihop (tele, vatten, fjärrvärmerör etc). Ett SPD har ingen större verkan om det inte även kan skydda mot överspänningar mellan t.ex el och tele, för det är där emellan den största risken för överspänningar finns.
Om ledningsnätet är utsatt för åska kan det behövas skydd i flera led, grovskydd i mätarskåpet och mellanskydd i elcentralen. Men oftast räcker det med ett kombinerat mellanskydd som t.ex elrond's färdiga paket:
http://www.eldirekt.se/elmaterial/central-och-norm/askskydd/elrond-askskyddspaket
Det består ju av ett separat skydd per fas, som alltså går att byta individuellt.
Det är inte helt lätt att räkna på vilken "styrka" man behöver, men detta paket rekommenderas även för hus på landet. Eftersom du vill ha SPD så har du alltså varit utsatt för åska? Så hur hårt brukar den ta, har den blåst ut mätarskåpet etc?
Installationen är annars enkel om man bara känner till grundreglerna om korta ledningar och att samla ihop alla inkommande ledningar etc. Man bör också tänka på ledningar till uthus etc. Man kan också vid behov behöva tänka på en zonindelning med extra finskydd för att skydda känslig elektronik.
Överspänningsskydd (SPD) monteras vid inkommande el, antingen i mätarskåpet eller vid första elcentralen. Man väljer den plats där även övriga ledande ledningar till huset kan samlas ihop (tele, vatten, fjärrvärmerör etc). Ett SPD har ingen större verkan om det inte även kan skydda mot överspänningar mellan t.ex el och tele, för det är där emellan den största risken för överspänningar finns.
Om ledningsnätet är utsatt för åska kan det behövas skydd i flera led, grovskydd i mätarskåpet och mellanskydd i elcentralen. Men oftast räcker det med ett kombinerat mellanskydd som t.ex elrond's färdiga paket:
http://www.eldirekt.se/elmaterial/central-och-norm/askskydd/elrond-askskyddspaket
Det består ju av ett separat skydd per fas, som alltså går att byta individuellt.
Det är inte helt lätt att räkna på vilken "styrka" man behöver, men detta paket rekommenderas även för hus på landet. Eftersom du vill ha SPD så har du alltså varit utsatt för åska? Så hur hårt brukar den ta, har den blåst ut mätarskåpet etc?
Installationen är annars enkel om man bara känner till grundreglerna om korta ledningar och att samla ihop alla inkommande ledningar etc. Man bör också tänka på ledningar till uthus etc. Man kan också vid behov behöva tänka på en zonindelning med extra finskydd för att skydda känslig elektronik.
Risken för direktträff är nog liten, vi har många höga träd runt tomten. Elnätet är ganska långväga markförlagt, med undantag för någon form av transformatoranläggning (antar jag) tre-fyra kilometer bort. Kopparledningen för tele skall snart väck och jag räknar med att kunna koppla bort ledningen helt, 40-50 meter från huset. Utöver inkommande el finns alltså (snart) inga andra metalledningar anslutna till huset, vatten kommer i PEM-slang och kommunikation via plastfiber
Vi har inte varit drabbade i denna fastigheten, men jag fick nyligen ganska tråkiga och kostsamma skador i en annan fastighet, vilket gjorde mig plågsamt medveten om hur jättemycket elektronisk utrustning man faktiskt har i ett hus nuförtiden.
Det paketet du länkar till är ju dubbelt så kostsam som andra paket på samma site, är det nödvändigt? Jag har gott om plats i mitt fasadmätarskåp, så det skulle kanske gå att sätta skyddet där?
Vi har inte varit drabbade i denna fastigheten, men jag fick nyligen ganska tråkiga och kostsamma skador i en annan fastighet, vilket gjorde mig plågsamt medveten om hur jättemycket elektronisk utrustning man faktiskt har i ett hus nuförtiden.
Det paketet du länkar till är ju dubbelt så kostsam som andra paket på samma site, är det nödvändigt? Jag har gott om plats i mitt fasadmätarskåp, så det skulle kanske gå att sätta skyddet där?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Fasadskåpet låter som en bra plats i ditt fall då.
Som sagt, det är en 10,000:-fråga vilken kvalite på skyddet man behöver. Är man utsatt så kan ett billigt skydd bli dyrt genom många byten av patroner, men en fullträff kommer att mosa även ett dyrt skydd. Om ni väldigt sällan haft problem med överspänningar från åska kanske ett billigt skydd lönar sig, annars kvarstår rekommendationen.
Som sagt, det är en 10,000:-fråga vilken kvalite på skyddet man behöver. Är man utsatt så kan ett billigt skydd bli dyrt genom många byten av patroner, men en fullträff kommer att mosa även ett dyrt skydd. Om ni väldigt sällan haft problem med överspänningar från åska kanske ett billigt skydd lönar sig, annars kvarstår rekommendationen.
Titta på märkdata för de ingående komponenterna i paketet Bo länkade dvs ED150-275 du behöver ju ingen låda och ingen teledel så priset blir ju lägre. Sen kan du kolla olika tillverkare efter motsvarande data och intressant är då främst låg restspänning och stötström mätt vid samma pulstider så jämför du vettigt lika. Ofta betecknas dessa kombinerat grov-mellanskydd det kan man titta/söka efter och av kända fabrikat som tex de Elrond har eller Phoenix, Weidmueller osv.
Med såna skydd rätt installerade vid inkommande mätarskåp kan du vara mycket trygg vad gäller överspänningar den vägen de tål rejält mycket och släpper inget skadligt vidare. Ska man ändå göra insatsen är det väl värt att ta till motsvarande bra grejor och installera rätt. Har du inga andra kablar som går ut från huset till andra byggen att se upp med är man klar så. Och se upp med om du har nyare servis den kan vara TNS och då behöver du ett skyddselement till nollan också.
Med såna skydd rätt installerade vid inkommande mätarskåp kan du vara mycket trygg vad gäller överspänningar den vägen de tål rejält mycket och släpper inget skadligt vidare. Ska man ändå göra insatsen är det väl värt att ta till motsvarande bra grejor och installera rätt. Har du inga andra kablar som går ut från huset till andra byggen att se upp med är man klar så. Och se upp med om du har nyare servis den kan vara TNS och då behöver du ett skyddselement till nollan också.
Man behöver väldig höga träd väldig nära huset för att de ska funka som åskledare. Räkna med att allt som ligger under ett 45 graders vinkel är skyddat.Strip skrev:
Vi har höga träd runt alla sidor huset (20m och högre) men ändå fick vi för några år sen nedslag i huset. I veckan skog det dock ner i ett träd bredvid huset
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Ja, SPDer skyddar från båda hållen eftersom de fungerar som så att de helt enkelt kortsluter ledningen. Men de ger skydd endast i "fortsatt" riktning. Överspänning från nätet ger skydd i både hus och garage, nedslag via garaget ger skydd i huset (och mot nätet) men inte i garaget själv.
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 081 inlägg
När jag kollade med mitt elbolag så sa dem att alla deras avlämningspunkter (elstolpen i mitt fall) har överspänningsskydd.
Risken för att få en smäll från deras håll var därför nästan obefintlig och om det skulle ske, så är dem skadeståndsskyldiga för skadad utrustning.
Däremot sa han (precis som Bo sa ovan) att det är telenätet som är problemet. Spiken kommer in den vägen och vandrar över till elnätet i huset. På tele-sidan finns nästan aldrig överspänningsskydd.
Jag har därför satt mitt ADSL-modem till ett överspänningsskydd som finns på min UPS och efter det har vi inte haft några skador. Brände innan det upp 3 ADSL-modem och 3 egna routrar + annan elektrisk utrustning.
Risken för att få en smäll från deras håll var därför nästan obefintlig och om det skulle ske, så är dem skadeståndsskyldiga för skadad utrustning.
Däremot sa han (precis som Bo sa ovan) att det är telenätet som är problemet. Spiken kommer in den vägen och vandrar över till elnätet i huset. På tele-sidan finns nästan aldrig överspänningsskydd.
Jag har därför satt mitt ADSL-modem till ett överspänningsskydd som finns på min UPS och efter det har vi inte haft några skador. Brände innan det upp 3 ADSL-modem och 3 egna routrar + annan elektrisk utrustning.
Glöm inte bort TV-antenn om det finns en sådan.
Det räcker ibland med att åskan slår ner i närheten för att det ska induceras kraftiga spänningar i el och teleledningar, så en serie av skydd är det bästa om man bor i trakter med mycket åska. Finskydd i direkt anslutning till de apparater som ska skyddas kan hjälpa.
Med nergrävd el och fiber så känns det ändå som att du är välskyddad för överspänningar som kommer från ledningar utanför din fastighet.
Här finns en del nyttig information: http://www.hvi.uu.se/
Det räcker ibland med att åskan slår ner i närheten för att det ska induceras kraftiga spänningar i el och teleledningar, så en serie av skydd är det bästa om man bor i trakter med mycket åska. Finskydd i direkt anslutning till de apparater som ska skyddas kan hjälpa.
Med nergrävd el och fiber så känns det ändå som att du är välskyddad för överspänningar som kommer från ledningar utanför din fastighet.
Här finns en del nyttig information: http://www.hvi.uu.se/
Det är en ovanlig elleverantör du har om der ordnats skydd i större omfattning. Du kan ju kolla om du ser vad det skulle vara, på sin höjd är det ett mycket grovt skydd. Beroende på hur det ser ut elnätsmässigt runt dig kan du ha nytta av egna skydd, det kan du reda ut lite.
Och att få ersättning den vägen kan man i stort bortse från möjligheten till.
Och att få ersättning den vägen kan man i stort bortse från möjligheten till.
Återöppnar tråden med en fråga.
De där åskskyddet, kräver det jordade uttag? Sådana här .https://www.kjell.com/se/produkter/...st-essential-overspanningsskydd-jordat-p67715 kräver det, men hur är det med en fast installation vid centralen? Alltså, menar, funkar med ojordade uttag då?
De där åskskyddet, kräver det jordade uttag? Sådana här .https://www.kjell.com/se/produkter/...st-essential-overspanningsskydd-jordat-p67715 kräver det, men hur är det med en fast installation vid centralen? Alltså, menar, funkar med ojordade uttag då?
Gör du fasta skydd vid mätare, centraler osv spelar det ingen roll hur din installation ser ut jordat/ojordat.Marike skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Inte ens de skydd du länkar till som man pluggar in i ett eluttag kräver ett skyddsjordat uttag. De fungerar så att de kortsluter överspänningar mellan alla poler, och om apparaten som ska skyddas inte är skyddsjordad så finns ingenting jord där att kortsluta mot.Marike skrev:
Men om det ojordade uttaget matar en apparat som får jordpotential från ett annat håll, t.ex ett modem anslutet till en teleledning, då är det bra om uttaget är skyddsjordat för det kan ta ned den potential som modemet "ser" mot jord. Ännu bättre är om även teleledningen går via samma överspänningsskydd. Jag hittar inget nu i hastigheten men förr fanns plug-in överspänningsskydd med telekontakt. Idag kan anslutning av nätverkskabel vara aktuellt istället.
Hur som helst finns det alltid en chans att denna typ av överspänningsskydd gör nytta, och detta till en relativt mycket låg kostnad.