Ännu bättre är att faktiskt installera det. ;)
Annars är sommaren bästa tiden att ha ett fungerande åskskydd. Efter semestrarna har vi alltid högvis med datorer med åskskador på serviceavdelningen.

Typ1, 2 och 3 bör väl motsvara grov-, mellan- och finskydd? Som finskydd kan jag annars rekommendera APCs grenuttag som har en medföljande försäkring som täcker skador på 20.000 €. Om man fyller i och skickar in formuläret vill säga.

Försäkringsbolagen brukar inte gilla sådana där grendosor med inb. åskskydd. De skyddar apparaten mot åska, men börjar sen att brinna och tar med sig hela huset i lågorna.. Så kanske inte så värt :)

Det är väldigt vad allting brinner i din värld! :)

Rrrrr skrev:
Försäkringsbolagen brukar inte gilla sådana där grendosor med inb. åskskydd. De skyddar apparaten mot åska, men börjar sen att brinna och tar med sig hela huset i lågorna.. Så kanske inte så värt :)
Det beror nog på fabrikat. APCs variant är rätt stöddigt byggd. Hur som helst är det ett finskydd som skall kompletteras med mellan- och grovskydd.

Mitt försäkringsbolag (LF) gillade det i alla fall. Har numera 0:- självrisk på åskskador och LF betalar rubbet som har gått sönder (jaja, värdeminskning, ja vet). Även ominstallation av ev. förbrukade grovskydd.

pefo skrev:
Det är väldigt vad allting brinner i din värld! :)
Jag har blivit uppskrämd av försäkringsbolag på diverse kurser/föredrag :)

Jo, försäkringsbolagen vill ju helst att man duschar utomhus och på sin höjd har en läslampa ansluten till elen. :rolleyes:

Nu när Skanova plockar ner kopparnätet här på landsbyggden slipper vi i alla fall teleskydden.. Frågan är vad som skyddar oss mot Telia..

Vitlök? :D

:D:D

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.